Hej Mindhelper.
Jeg går pt. i 3.g og det som om hele min verden er drejet 180 grader.
Førhen elskede jeg fester, elskede at møde nye mennesker og var altid klar på at opleve nye spændene ting.Her på det sidste er det blevet stik modsat. Jeg hader at gå i skole, jeg hader alkohol og jeg kan ikke klare tanken om at møde nye mennesker og skal lære nye at kende/ virke interesseret i deres liv. Jeg vil egentlig allerhelst være hjemme fredag aften, se film med mine veninder og lave lækkert mad. Problemet er bare at en stor del af mine veninder, stadig er som den gamle jeg. De forstår ikke hvorfor jeg ikke har lyst til at drikke mig fuld og feste hele tiden mere, det faktisk som om de har trukket sig – eller også har jeg trukket mig?Jeg tror de føler at jeg enten er blevet for ”god” til dem, eller kedelig. De tager det som en selvfølge at jeg ikke skal med i byen, hvilket jeg heller ikke gider, men det ekskluderer mig fra fællesskabet. Jeg føler bare også, at det er for sent, at møde nye mennesker idet der kun er 5 måneder tilbage af gym. Desuden har jeg heller ikke overskuddet til at møde nye mennesker. Hvad skal jeg gøre? skal jeg bare isolere mig de næste måneder, eller tage i byen..?

(19 år)
Kære Du
Det lyder til, at det med, hvad du skal gøre i forhold til dine veninder og fester, fylder en del hos dig. Og det kan godt være en ret svær situation at stå i. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du rækker ud og skriver herind til os.
Det giver mening
Du skriver, at du førhen elskede fester og at møde nye mennesker. Men at du her på det sidste er blevet stik modsat. Og det sætter dig i en svær situation. For skal du isolere dig de næste par måneder eller tage i byen, selvom du egentlig ikke har lyst? Det kan godt være ret svært at finde ud af. Derfor kan jeg også godt forstå, at du synes det er svært. For når ens interesser ændrer sig, kan man godt komme til at føle sig lidt alene. Særligt, hvis det man før har været sammen med ens veninder om ikke længere er noget, som man synes er fedt eller giver energi.
Og du skal også vide, at det er helt normalt, at ens lyst og energi til fx at møde nye mennesker svinger. Nogle gange synes man måske det er det fedeste, og får vildt meget energi af at være sammen med nye mennesker. Og andre gange virker det helt vildt uoverskueligt og drænende. Og det er helt okay. Langt de fleste mennesker oplever, at behovet for fest og fart ændrer sig gennem livet. Derfor er det også rigtig godt, at du mærker efter og lytter, når du kan mærke, at du egentlig er lidt mere til film, god mad og hygge derhjemme.
Behøver det være enten eller?
Derfor bliver jeg også lidt nysgerrig på, om det behøver at være enten eller, eller om der måske findes en middelvej, hvor I stadig kan være venner, og lave nogle af de ting, som du også gerne vil?
Jeg bider nemlig mærke i, at du skriver, at du tænker, at dine veninder føler, at du er blevet for “god” til dem eller kedelig. Derfor bliver jeg også nysgerrig på, om det mon er noget du har snakket med dem om? Nogle gange kan vores hjerner nemlig godt finde på at smide en masse antagelser eller mulige forklaringer efter os. Og nogle gange hjælper de os. Men sommetider spænder de også ben, hvis det egentlig slet ikke er sådan. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine veninder om, hvordan du har det. Og får sagt til dem, at du stadig gerne vil være venner og ses, og så høre, om de kunne være friske på en filmaften med god mad og hygge?
Sådan så I måske kan skifte lidt mellem at de er i byen, og I hygger sammen derhjemme?
Snak med nogen om det
Når man går med en masse tanker og overvejelser om, hvad man skal gøre, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om det. For ofte bliver det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Så måske du kan snakke med dine forældre, en anden god ven eller en helt tredje om, hvordan du har det for tiden? Det vigtigste er nemlig bare, at du ikke går med det hele selv.
De vil altid gerne lytte hos Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at dele dine tanker med nogle helt andre, er du også altid velkommen hos Headspace. Hos dem sidder der nemlig en masse søde og rare frivillige, som er vant til at snakke med unge. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man føler at ens verden er drejet 180 grader, og det med fester og fuld fart ikke længere er ens kop the. Det er helt gratis og du kan også sagtens være anonym. Du kan enten fange dem i et af centrene, og ellers er du også altid velkommen på deres chat.
Det kan godt være svært at finde ud af, hvad man skal gøre, når man ikke længere har lyst til de ting, man plejede at lave med ens veninder. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og håber at du får snakket med dine veninder om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper