Hej Mindhelper
Hej jeg er en pige på 14 år der aldirg har kysset før 🙁
Ved godt det måske er underligt, men er det okay at komme med en lille hvid løgn om at man har fået sit første kys selvom det løgn? Det fordi alle mine venner har, og jeg kan bare sige det en dreng jeg kender, der bor langt væk som jeg har kysset (min forældre er nemlig skilt og min far bor rigtig langt væk og mine venner ved godt jeg har mange venner der)
Så de vil jo aldirg finde ud af at det løgn) og det vil gøre alting meget nemmere! Jeg vil slet ik være så presset omkring det, eller blive mobbet lol
Er det ok?

(14 år)
Kære Du
Det kan godt føles lidt presset, hvis alle ens venner har fået deres første kys, og man ikke selv har. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det kan føles lidt pres
Du skriver, at alle dine venner har fået deres første kys. Og at du tænker på, om du skal lyve og sige, at du også har, så du ikke skal føle dig presset over det. Jeg kan sagtens forstå, at du kan komme til at tænke på, om det mon ville være nemmere at stikke en hvid løgn. For nogen gange, hvis ens venner har fået deres første kys, kan man måske godt komme til at føle sig lidt udenfor. Måske driller ens veninder også en lidt med det. Og man ville måske bare ønske, at man kunne sige, at man også havde kysset med en, så det ikke behøves at fylde så meget.
Det er normal
Samtidig vil jeg også sige til dig, at det er helt normalt, ikke at have kysset med nogen, når man er 14 år. Det er nemlig helt vildt forskelligt, hvornår folk får deres første kys. Nogen er 12 når det sker, og andre er måske helt oppe i 20’erne. Det kan både handle om, at man ikke har lyst til at kysse med nogen. Men det kan også bare være fordi, at den rigtige mulighed ikke har været der – og det er helt okay, hvad end grunden er! Ens første kys er lidt en af de der ting, som man kan bruge helt vildt meget tid på tænke over. Men som man samtidig også bare lidt må vente på, kommer til at ske.
Skal du lyve?
Du spørger også, om det er okay at lyve om, at man har kysset med en. Og det er i sidste ende kun dig selv der kan mærke, om du synes, det er okay at gøre eller ej. Ofte skader en lille hvid løgn ikke nogen. Men samtidig tænker jeg også, at de fleste venner ikke vil synes der er noget galt i, at man ikke har kysset med nogen endnu. For hvis de er ens venner, så betyder det slet ikke så meget endda, selvom de måske stikker lidt til en over det. I sidste ende, er de fleste nemlig ret ligeglade med, om man har kysset med en eller ej.
Snak med dem
Så måske kan du snakke med dine venner om, hvordan du har det? At du synes det er lidt pres, at de driller dig med det. Det er nemlig ikke altid, at ens veninder ved, at man egentlig synes det er lidt øv, at de driller en. Men samtidig vil de fleste også gerne lytte til en, hvis man så siger, at de skal lade være. Så måske det kunne være en mulighed?
Det kan fylde meget i ens tanker, når man ikke har haft sit første kys. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og bare rolig – der er rigtig mange unge der har stået og tænkt det samme som du gør lige nu. Og langt de fleste oplever, at deres første kys nok skal komme til at ske, hvis det er det som de gerne vil have. Så jeg tænker ikke, at du behøves at føle dig så presset over, at det ikke er sket endnu.
De bedste hilsner fra en Mindhelper