Hej Mindhelper
Sidste år gik jeg på efterskole. Og var rigtig glad for det.
Men efter vi er stoppet føler jeg ikke, at jeg fik det ud af det som jeg ville.
Føler alle de andre fik mange flere venner og veninder end mig. Og var heller ikke en del af den store populære gruppe.
Jeg har fået 6 rigtig gode veninder og nogen gode drengevenner.
Men jeg føler ikke at det har været det fedeste år i mit liv, fordi jeg ikke fik særligt mange venner.
Især når man ser folk poste hvor de sidder 20+ sammen fra efterskolen.
Hvordan kan jeg fjerne den følelse?

(16 år)
Kære Du
Det lyder som om, at du går med nogen trælse tanker for tiden. Og at du er blevet i tvivl, om du fik nok ud af dit år på efterskolen. Derfor er jeg super glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det perfekte efterskoleophold, findes ikke
Du skriver at du var glad for at gå på efterskole, men at du nu er blevet i tvivl, om du fik nok ud af dit efterskoleophold. Det tror jeg, at der er rigtig mange unge der har oplevet, efter de er gået ud af efterskolen.
Der er tit rigtigt mange forventninger til, hvordan et efterskoleophold skal se ud. Og vi høre ofte en historie om, at efterskoleåret er det bedste år i ens liv. Og for nogen unge, så er det også super fedt at gå på efterskole. Men alle de forventninger, kan også gøre at man som ung kan få nogle lidt urealistiske forventninger til, hvordan er efterskoleophold skal være. Og så kan man hurtigt komme til at tvivle på, om man nu fik nok ud af sit ophold: Havde jeg det sjovt nok? fik jeg nok venner? og var der andre der havde det federe end mig?
Men når alt kommer til alt, så er et år på efterskole, et år ligesom så meget andet. Der vil altid både være opture og nedture. Og jeg tror ikke at der er nogen der har gået på efterskole, som ikke har oplevet, at der også var kedelige, triste eller bare middelmådige dage.
Venner
Du skriver, at noget af det der går dig på er, at du ikke føler du fik nok venner på efterskolen. Du skriver også, at du kan se, at andre fra din efterskole ses i store grupper. Jeg tænker at det er helt naturligt, at komme til at sammenligne sig med andre fra ens efterskole, når de poster at de er sammen i store grupper. Men her kan det være vigtigt at huske på, at bare fordi der er nogen der ses med rigtig mange, betyder det ikke at de har haft et bedre efterskoleophold end en selv.
Jeg bider også mærke i, at du skriver, at du var rigtig glad for at gå på efterskole. Og at tvivlen er kommet, efter du er stoppet. Her tænker jeg at det kan være en god ide, at prøve at holde fast i den følelse af, at du egentlig var glad for at gå på efterskole. For hvis du var glad for at gå på efterskole, og ovenikøbet har fået en pæn håndfuld venner, så syntes jeg bestemt det lyder som om, at du har fået alt det ud af dit efterskoleår som man kunne håbe på. Og så pyt med, om der er andre, der ses med 20 mennesker af gangen. Det betyder ikke nødvendigvis at de er bedre venner af den grund.
Sociale medier
Nogen gange hvis man sammenligner sig med andre, kan man hurtigt komme til at føle, at man ikke er god nok. Det kan især ske, hvis man sammenligner sit eget liv, med det liv andre poster på de sociale medier. For så kan man nemlig komme til at sammenligne sig med et meget glorificeret billede af, hvordan andre mennesker lever.
Hvis det gør dig i dårligt humør at se andre fra din efterskole poste billeder når de er sammen, kan du vælge at stoppe med at følge dem. Eller gå ind og gøre så, at du ikke ser deres opslag. Det kan måske føles lidt vildt at gøre, men det er altid okay at lade være med at følge nogen, hvis det går ud over ens humør, at se det de poster.
Den indre kritiker
Jeg linker lige denne her artikel til dig, som jeg måske tænker kunne være interessant for dig at kigge på. Den handler om, hvordan man kan prøve at udfordre sin indre kritiker. Jeg tænker nemlig, at det måske kan være noget der også er lidt på spil i din situation. Vi mennesker har det nemlig ofte med, at være vores egne hårdeste kritikere, især når vi sammenligner os med andre. Og så kan vi hurtigt komme til at bebrejde os selv, og tale os selv ned. Derfor tror jeg måske er der et tip eller to i artiklen du kan bruge, til at udfordre nogle af de trælse følelser og tanker.
Brug tid med dine venner
Jeg kommer også til at tænke på om, du mon har snakket med nogen af dine venner fra efterskolen, om de her tanker og følelser du har? Det kan nemlig sommetider være rart, at få talt med nogen, om de ting der går en på. Og måske er der nogen af dine venner, der har det på lidt samme måde som dig.
Jeg tænker også, at det måske kunne være en ide for dig at prøve at flytte dit fokus lidt fra hvad de andre fra din efterskole laver, ved i stedet give de venskaber du har fået lidt ekstra energi. Få lavet nogle aftaler, og hygget jer sammen. På den måde kan du nemlig være med til at styrke dine venskaber og nyde de venner der er kommet ind i dit liv, igennem dit efterskoleophold.
Tal med dine forældre
Du kan også prøve at tale med dine forældre om hvordan du har det. Vores forældre er tit nogen af de mennesker der kender os bedst. Og de kan ofte være super gode til, at give os et klap på skulderen, når vi går og tumler med nogle trælse tanker. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være rart for dig, at tale med dine forældre om de tanker du gør dig om dit efterskoleophold.
Jeg håber at der er noget i mit svar du har kunne bruge. Jeg sender dig en masse gode tanker. Og så håber jeg at du kan få slukket for nogen af de trælse tanker, og fokusere på dine efterskole venner i stedet.
De bedste hilsner fra en Mindhelper