Kære mindhelper
Jeg er en pige på 13 år som flyttede til Danmark for 6 år siden. Vi boede før i Sverige hvor jeg blev født ( halv svensk og halv dansk ) og der har jeg min aller bedste veninde som jeg har kendt siden vuggestuen og vi har altid været der for hinanden.
Selvom hub bor i Sverige og jeg i Danmark skriver vi stadig meget sammen og sørger også for at ses så meget som muligt. Vi har altid været der for hinanden og vi garanteret være venner forevigt nærmest.
Men selvom vi er bedste venner føles det alligevel som om at jeg på en måde er ved at ældste hende lidt. Det er som om at hun er blevet bedre venner med alle dem i hendes klasse ( vi val altid sammen før ) og at hun måske glemmer mig lidt.
Det er sikkert mig som forestillet mig noget som egenligt ikke sker med det er som om at jeg er ved at miste hende og der vil jeg virkelig virkelig virkelig ikke.
Ved ikke hvad jeg skal gøre.
Håber at i kan hjælpe mig.
Tak på forhold 🙂
Mvh pige som et meget bekymret

(Pige, 13 år)
Kære en pige, som er meget bekymret
Det lyder til, at det venskab dig og din veninde har er noget helt særligt. Det er rigtigt unikt og fantastisk at opleve sådan et venskab. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du bliver nervøs for at miste hende og derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Venskaber der holder
Dig og din veninde lyder til, at være super tætte, også selvom i er flyttet langt væk fra hinanden. Det er virkeligt sejt, at i er så gode til at holde fast i jeres venskab, selvom der er kommet meget afstand mellem jer. For det kan være super svært. Derfor tænker jeg også, at det kunne være helt rigtigt, når du skriver, at i måske kommer til at være venner for evigt. Og jeg tænker, at i gør det helt rigtige, når du skriver, at i sørger for at ses så meget som muligt og skrive sammen. For så giver man venskabet de bedste muligheder for at være godt og sundt. Men nu mærker du lidt, at din veninde måske er blevet meget tæt med sin klasse og det gør dig nervøs.
Venskaber forandres
Jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det er rigtigt svært, at din veninde virker til at blive tættere med dem i hendes klasse. For hvad vil det kunne komme til at betyde for jeres venskab så? Men samtidigt er det helt naturligt, at venskaber ændrer sig over tid og at der vil være perioder, hvor man er tættere end andre. Det sker for de fleste lange, gamle venskaber. Så kan det være, at der er nogle måneder eller år, hvor man snakker sammen hele tiden og ses rigtigt meget. Og så er der måske andre perioder, hvor man ses mindre og snakker mindre sammen. Det kan være rigtigt skræmmende, hvis man har været vant til at være sammen hele tiden og det så begynder at forandre sig. Men det behøver ikke betyde, at venskabet ikke stadig er super godt og tæt. I kan stadig blive ved med at være bedste veninder og ses og skrive sammen, når i har tid og mulighed. Derfor er mit bedste råd nok, at blive ved med at snakke med din veninde og hold godt fast i jeres dejlige venskab.
Snak med din veninde
Du kan prøve at snakke med din veninde om, at du er blevet lidt nervøs for, om du er ved at miste hende. Det kan være, at din veninde slet ikke har oplevet, at i ikke er lige så tætte. Så kan i eventuelt prøve at snakke om, hvordan i kan blive ved med at være super gode veninder, selvom afstanden måske kan være lidt en udfordring. Det kan være i kan lave nogle faste aftaler om at snakke sammen en gang om ugen, eller måske planlægge de næste par gange i kan ses? Det kan være rigtigt rart at få snakket det hele igennem sammen, så man kan støtte hinanden og få talt om de ting, som også er svære. Du kan læse vores artikel om, hvordan man snakker med sin ven om svære ting. Der står nemlig nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan få snakket sammen på en rigtig god måde.
Snak med dine forældre
Hvis det kunne være rart, så kan du også prøve at fortælle dine forældre om, hvad der sker med dig og din veninde. Det kan være rigtigt rart at have ens forældres støtte og hjælp, hvis man går igennem noget svært. Måske kender de også til at have venskaber, hvor man er ramt af, at være langt fra hinanden og kan komme med nogle gode råd til dig.
Det lyder som om dig og din veninde har et rigtigt særligt venskab og jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå super godt med jer og jeres venskab. Jeg håber mit svar har været hjælpsomt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper