Hejsa
Jeg føler jeg har sat mig selv i en situation jeg ikke kan komme ud af
Jeg flyttede for nylig til en ny på med min kæreste og dermed begge skulle studere.
Jeg droppede ud af STX for nogle år siden (som jeg også har fortrudt) men sagen er den.
Jeg går på nuværende tidspunkt på HF, men det er mere en VUC skole end et gymnasium.
Og er lidt ked af den manglende motivation fra klassekammerater og at folk ikke rigtig magter at lave noget sammen som klasse for at styrke fællesskabet. Dertil er der også få mennesker der går der og det er en del opdelt fra de andre uddannelser der er på stedet, og derfor føles det som om HF bliver under prioriteret. Hvilket jeg ikke synes er fair. Er også ked af vi nok får en dårlig afslutning, da der ligesom ikke er så mange.
Lærerne er nu meget gode og går også i klasse med nogle søde mennesker
Problemet er dog at jeg snart er færdig med 1g og kan derfor ikke skifte gymnasium
Men har fået at vide at jeg måske kan tage 2g et andet sted
Men er mega meget i tvivl om jeg kun vil gøre det værre for mig selv at starte i en ny klasse med helt nye mennesker og dermed også midt i et skole år.
Hvad skal jeg gøre?

(20 år)
Kære Du
Det lyder til at tankerne om gymnasiet fylder en del hos dig for tiden. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Det er normalt at tvivle
Du skriver, at du har tænkt på at skifte gymnasium, fordi dem fra din hf-klasse ikke rigtig magter det sociale, og du tænker, at i nok får en dårlig afslutning. Det kan være ret træls, når man godt kunne tænke sig at have et fællesskab og lave ting sammen med dem fra klassen, men at der ikke rigtig er stemning for det. For når man går på en gymnasiet er det som regel en ret stor del af ens liv og tid der går med det. Og så kan man godt blive skuffet, hvis man f.eks. havde forestillet sig, at man skulle feste eller lave hyggelige ting sammen med de andre – og de så ikke rigtig gider det. Derfor giver det også mening, at du kan komme til at tænke på, om det mon ville være bedre, at skifte til et andet gymnasium næste år.
Du er ikke alene
Nogle gange når man er havnet i en klasse eller på en uddannelse, som ikke er helt som man havde forventet. Så kan man godt få følelsen af, at man er den eneste, som har det sådan. Måske har man haft et billede gymnasiet som en tid, hvor man fester og får en masse nye venner. Men det er langt fra alle unge, som har det sådan. Mange unge synes, det er super hårdt at gå på gymnasiet. Nogle havner i en klasse, hvor de ikke rigtig klikker med de andre. Andre kæmper med at følge med i undervisningen. Og nogle helt tredje synes måske bare, at gym er ret kedeligt, og ikke helt det, som de havde regnet med. Derfor er det også okay, hvis man ikke lige synes at gymnasiet er specielt spændende.
Mærk efter
Du spørger, hvad du skal gøre – prøve at skifte til en anden klasse i 2. g. eller blive hvor du er nu. Og jeg kan desværre ikke svare dig på, hvad der ville være det bedste at gøre. For man kan aldrig vide på forhånd, hvordan det vil være, at starte et nyt sted. Og jeg bider også mærke i at du skriver, at der trods alt er nogle positive ting ved der, hvor du er nu – du skriver, at menneskene i klassen er søde, og at lærerne er gode. Samtidig skal det helst heller ikke være sådan, at det er en pine at trække sig igennem gymnasiet, og at man bliver ked af at gå der.
Så jeg tænker, at det bedste du kan gøre er, at prøve at veje de ting, der taler for og imod for at blive i din klasse eller at skifte. Du kan prøve skrive tingene ned på en liste. Det kan sommetider hjælpe en på vej med beslutningen.
Det kan måske også være en ide, at tage fat i studievejledningen og få en snak om, hvad der er af muligheder for at skifte. For det kan også være med til at gøre det mere klart, om det er noget, man egentlig har lyst til.
Kunne der være en alternativ løsning?
Det er ærgerligt at gå og savne noget mere socialt – især når man lige er flyttet til en ny by. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der måske også kunne findes en alternativ løsning på, at der ikke sker så meget socialt i din klasse. For når jeg læser dit brev, så får jeg fornemmelsen af, at det er det med at have noget fællesskab og andre at hænge ud med, som du savner. Og det kan du måske også finde andre steder, end på gymnasiet?
Når man flytter til en ny by kan det godt tage noget tid, før man får opbygget et netværk. Derfor er der også mange unge, som f.eks. starter til en fritidsaktivitet, får en ny hobby, eller får noget frivilligt arbejde. For det kan være en god måde at møde nye mennesker på. Så måske kan du også prøve at tænke på, om der kunne være andre steder end gymnasiet, hvor du kan finde noget fællesskab? Du kan prøve at google lidt rundt og se, hvad der er af muligheder i din by.
Tal om det
Når man går og bøvler med et svært valg, så er det en god ide, at tale med andre om det. For på den måde kan man både få nogle af alle ens tanker ud af hovedet. Og samtidig kan man også høre, hvad den anden tænker. Så kan du tale med din kæreste, dine forældre, en god ven, eller en helt fjerde, om dine tanker?
Det er et svært valg at stå overfor, når man er i tvivl om man skal blive eller skifte gymnasium. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Og jeg krydser fingre for, at du får fundet den løsning, som er den bedste for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper