Hej Mindhelper
Jeg er lige blevet student og skal til at holde sabbatår, hvor jeg gerne vil arbejde for at få mere erfaring. Fra 0. klasse til 3.g har det bare været skole, hjemme, skole, hjemme, hvilket var meget rart, men det har gjort mig lidt til en usikker og forsigtig person. Så derfor tænkte jeg at NU skulle jeg prøve noget andet og komme ud i verden og mærke hvordan det er, men det gør mig virkelig utryg.
Jeg er bekymret for at jeg ikke kan finde ud af arbejdet. Jeg er bange for at jeg taber tallerkenerne på vej hen til bordet der skal betjenes, eller trykker forkerte ting ind på kasseapparatet. Jeg er generelt bare bange for at ødelægge noget, og at arbejdspladsen ville være bedre uden mig.
Men jeg vil virkelig gerne prøve at have et job, for det har jeg ikke prøvet før, så jeg kan mærke ”voksenlivet” og mærke at jeg godt kan, for jeg tænker at det er dét der gør at jeg tror jeg ikke kan.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for bekymringerne afholder mig fra at søge noget job, og så kommer jeg til at spilde et år, hvor jeg istedet kunne have studeret, og det har jeg heller ikke lyst til at føle.
Håber I kan hjælpe med at få styr på bekymringerne 🙂
Mvh Bekymret person

(18 år)
Kære Den bekymrede person
Jeg kan godt læse, at tankerne og bekymringerne omkring at skulle ud og have et arbejde fylder meget for dig. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt ikke at gå alene med de ting, der fylder.
Det er helt normalt
Det kan være super skræmmende at skulle kaste sig ud i noget, som man aldrig har prøvet før som eksempelvis at have et job. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at det gør dig utryg og bekymret at skulle ud og have et arbejde i dit sabbatår. Men du skal også vide, at det er helt normalt at have det sådan. Og sådan tror jeg, de fleste der står overfor at skulle starte på et arbejde for første gang har det.
For vi mennesker trækker tit på tidligere erfaringer med situationer, der minder om, når vi skal til at starte på noget nyt. Så når man skal fremlægge ovre i skolen, så har man måske en erfaring med, at selvom man er nervøs og spændt, så plejer det at gå helt fint. Så selvom man måske også er lidt nervøs og bekymret for det, så får det ikke lov til at stikke helt af.
Men når man ikke har haft et arbejde før, så har man ikke rigtigt nogle erfaringer at trække på. Derfor kan bekymringerne også få lov til at løbe løbsk på en helt anden måde, fordi man kan nå at forestille sig alle de ting, der kan gå galt. Og man har ikke rigtigt nogle erfaringer til at modsige alle de katastrofetanker, man kan nå at tænke.
Kast dig ud i det
Det bedste råd, jeg kan give dig, er at kaste dig ud i det og få sendt nogle ansøgninger af sted til de jobs, som du gerne vil have, også selvom bekymringerne er der. For det er ok, at du er bekymret. Det må du gerne være, og det er umuligt at undgå at bekymringerne popper op. Men det er vigtigt ikke at lade sig styre af bekymringerne og lade være med at sende en ansøgning af sted på grund af dem.
For hvis du ikke får sendt en ansøgning af sted og får et job, så finder du aldrig ud af, om du kan finde ud af det. Og som regel er det det første skridt, der er sværest at tage. Tit så opdager man nemlig, at det slet ikke er så slemt, som man har gået og forestillet sig, når først man har fået det gjort. Så hvis du kan mærke, at bekymringerne begynder at spænde lidt ben for, at du får sendt en ansøgning af sted. Så kan du for eksempel prøve at sige til dig selv: “puh, nu kan jeg mærke, jeg bliver bekymret igen. Det er ubehageligt og ikke særligt rart. Men det er okay, og det er helt normalt, og jeg kan godt sende ansøgningen af sted alligevel.”
Vi begår alle sammen fejl
Jeg kan sagtens forstå, at du er bekymret for at komme til at begå fejl eller lave rav i den. For når man er ny på et arbejde, så vil man for det meste gerne vise sig fra den bedste side. Og man vil gerne vise, at man har styr på det, som man gør. Derfor er tanken om at begå fejl heller ikke særligt rar. Men alle mennesker begår fejl ind imellem. Også mennesker, der har arbejdet det samme sted i 20 år. For når alt kommer til alt, så er vi mennesker og ikke robotter. Derfor er det også helt umuligt, at vi ikke på et eller andet tidspunkt kommer til at lave fejl, når vi er på arbejde.
Så hvis du kommer til at begå fejl på dit nye arbejde, så er det helt ok. Samtidigt så ved de godt på ens arbejde, at man ikke kan det hele fra starten, når man er nyansat. Og mange steder har de også oplæringsforløb, hvor man i starten kigger en mere erfaren medarbejder over skulderen, som også er der til at hjælpe, når der er noget, man er i tvivl om eller ikke kan huske, hvordan man gør.
Få hjælp til ansøgningerne
Hvis du går helt i stå med at skrive ansøgninger, fordi dine bekymringer og tvivl spænder ben for dig. Så kan det måske hjælpe dig at få hjælp fra nogen omkring dig til at skrive ansøgningerne og få dem sendt af sted. Det gør det nemlig tit lidt nemmere at komme videre, hvis der sidder nogen ved siden af eller tæt på, der kan hjælpe og støtte, hvis man går i stå, fordi bekymringerne har taget over.
Hvis du stadig bor hjemme, så tænker jeg, det er oplagt at spørge dine forældre, om de kunne tænke sig at hjælpe dig. For så tænker jeg, at det er dem, der er tættest på dig og har nemmest ved at hjælpe dig, når du har brug for det. Men hvis du har en god ven eller veninde, der er skarp til det med jobansøgninger, så kan du også høre dem, om de kunne tænke sig at hjælpe.
Snak med dine venner
Jeg tænker på, om du mon har nogle venner, du kan snakke med om dine tanker og bekymringer omkring at skulle have et arbejde? Hvis du har det, så tænker jeg nemlig, det kunne være super oplagt at snakke med dem. For måske nogle af dem også står i en situation, hvor de skal prøve noget helt nyt af. Det kan være, de også skal have et arbejde for første gang. Eller måske de skal til udlandet helt alene for første gang. Og så kan det jo være, de kan genkende nogle af de ting, som du fortæller. Det kan være meget rart at vide, at man ikke er alene. Og om ikke andet så er det tit rart at have nogle af dele sine tanker og bekymringer med, så man ikke skal være helt alene om at klare sig gennem dem.
De kan også hjælpe hos Headspace
Jeg tænker på, om du mon kender til Headspace? Det er et sted, hvor man kan komme, hvis man er ung og har brug for at snakke med nogen. Og hos Headspace kan man snakke med de frivillige rådgivere om alt, hvad der fylder hos en. Så du kan også altid tage fat i Headspace, hvis bekymringerne omkring at skulle have et arbejde kommer til at fylde for meget. Samtidigt så er mange af de frivillige rådgivere også parate til at hjælpe, hvis man har brug for hjælp til sin ansøgning eller sit CV. Så det kan også være, at de kan hjælpe dig med det, hvis du går helt i stå. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at det lykkedes for dig at få et job, som du bliver glad for. Jeg hepper i hvert fald mega meget på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper