Hej.
Jeg er en pige på 16 hvis bryster hænger. Jeg syndes det er virkeligt forfærdelig for kan ikke gå uden bh (eller kan godt men vil ikke), eller gå i kjoler med bar ryg og så noget. Er der noget man kan gøre for de ikke hænger? Overvejer kraftigt at få lavet en brystoperation når jeg bliver ældre for bliver helt ked af det ved tanken om dem. Please hjælp hvad skal jeg gøre?
Hilsen en desperat pige!

(16 år)
Kære Desperate Pige
Øv, det er mega træls at være ked af ens bryster. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Kroppen og udseende
Du skriver, at du synes det er virkelig forfærdeligt at dine bryster hænger. Det kan være hårdt at have det sådan. Og det kan fylde rigtig meget, når der er noget ved ens krop, som man ikke er glad for. For man kan hurtigt komme til at gå og overdynge sig selv med hårde kommentarer og slå sig selv oveni hovedet.
Det med at være utilfreds med noget ved ens krop tror jeg, at rigtig mange unge kan genkende. For det er ret normalt at være ekstra kritisk, når det kommer til en selv og ens udseende. Og når der først er noget, som man er blevet opmærksom på, som man ikke kan lide, så kan man komme til at give det rigtig meget fokus. Så når man f.eks. ser sig i spejlet, så er det første man ser de knæ, den mave, eller det hår, som man ikke glad for. Og så glemmer man måske helt at lægge mærke til alle de ting, som man godt kan lide ved sin krop. Kan du genkende det?
Slut fred med kroppen
Du spørger også, om der er noget du kan gøre for, at dine bryster ikke hænger. Når der er noget som man er ked af, så er den første tanke ofte – hvordan kan jeg fikse det? Og det er helt naturligt, at tænke sådan.
Men lige nå det kommer til kroppen, og især hvordan ens bryster ser ud, så handler det rigtig meget om, hvordan vi er skabt fra naturens side. Nogle har store bryster, nogle har små. Nogles bryster hænger og andres gør ikke. Og det ene er ikke mere rigtigt end det andet. Din krop er god nok som den er.
Derfor kan det også være en god ide at øve sig i at acceptere, hvordan man ser ud. For kroppen ændrer sig gennem hele livet. Og det kan være en god hjælp at blive bedre til at holde af den, præcis som den er. Derfor tænker jeg også, at der måske er noget i artiklen om at slutte fred med sin krop og sit udseende, som kan hjælpe dig lidt på vej.
Tag en tur i svømmehallen
En anden øvelse, som du også kan prøve er at tage et smut i svømmehallen. Det lyder måske lidt skørt, men det kan være en god hjælp, fordi man der ser en hel masse forskellige kroppe. Og hvis det er længe siden, man har været der. Så kan det være en ret stor lettelse at se, at der er virkelig mange forskellige måder, at se ud på.
Snak om det
Når man går med nogle tunge tanker om en selv, er det en god ide at dele dem med andre. Så har du mon en veninde, en søskende, eller en helt tredje, som du kan tale med? De fleste har på et tidspunkt kæmpet med nogle trælse tanker, om deres udseende eller krop. Og så kan det være ret rart at tale sammen om det. Måske har den du taler med endda også nogle tips, som har hjulpet dem.
Hiv fat i Girltalk
Hvis du gerne vil tale med nogen udefra, så kan jeg også varmt anbefale Girltalk. Girltalk er for unge piger, som bøvler med en masse forskellige ting. Her er alle problemer velkomne, og de frivillige er super søde og vant til at snakke med unge. Du kan både skrive en sms til dem, eller chatte, når deres chat er åben.
Udover rådgivning, så har girltalk også en podcast. Her tager de forskellige ting op, f.eks. også emner om krop og udseende. Så det kan du også prøve at give et lyt, hvis du har lyst.
Det kan fylde rigtig meget, når man ikke er glad for sine bryster. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper