Hej Mindhelper
Jeg føler mit faglige niveau er faldet. Jeg kan ikke rigtige danne meningsfulde sætninger, og har bare generelt rigtig svært ved mit sprog. Når jeg snakker så kan jeg godt finde på at snakke fuldstændig volapyk og uorganiseret. Det samme gælder for skrivning. Jeg kan slet ikke forklare eller formulere mig på et ønsket niveau. Jeg føler bare at mit ordforråd er formindsket til en håndfuld af ord/forringet.
Oplever ofte at når jeg prøver at snakke velformuleret, ender det galt. Jeg begynder at gå i spåner. Jeg bliver helt seriøst fuldstændig blank, og tænker ofte om det jeg lige sagde var rigtig.

(20 år)
Kære Du
Det kan være rigtig frustrerende, når det man gerne vil sige kommer ud som noget helt andet. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
At lyde velformuleret
Du skriver, at du synes dit faglige niveau er faldet, og at du har svært ved at formulere dig. Det lyder ikke særlig fedt. For jeg tror at langt de fleste unge kan genkende det med, gerne at vil være velformuleret og have styr på det. Og man kan måske komme til at føle sig lidt utilstrækkelig, hvis man prøver at formulere sig på en bestemt måde, men det ikke lykkedes, og ender med at blive noget volapyk.
Men det med at komme til at sige noget, som måske ikke lyder helt så godt, som man havde tænkt oppe i hovedet, er helt normalt. Og alle prøver fra tid til anden at sige et eller andet, som ikke giver mening, eller som er forkert.
Jeg ved ikke, hvor længe du har brugt på at skrive dit spørgsmål herind. Men jeg tænker umiddelbart når jeg læser det, at du lyder ret velformuleret. Og jeg tænker ikke, at det du skriver, overhovedet er på et lavt fagligt niveau.
Hvad kommer det af?
Der kan være forskellige grunde til at man synes, at man har svært ved at formulere sig. Og jeg kan ikke med sikkerhed sige, hvorfor du har det sådan. Men for nogle kan det handle om, at de bliver så fokuserede på at sige præcis det rigtige, at det kommet til at spænde ben for dem. Og i stedet for at sige det, som falder dem ind. Så bliver de fanget i tankerne om, hvordan de skal formulere sig – og så er det, at hjernen kan komme til at slå knuder, og man går måske helt i stå. Kan du genkende det?
Hvis du kan det, så tænker jeg måske det kan hjælpe at fokusere mindre på, hvordan du formulere dig. Og i stedet prøve at sige det, som først dukker op. For lidt ligesom, hvis man har prøvet at have en skriveblokade. Så kan det hjælpe, bare at taste derudaf, uden at tænke for meget over, det man skriver, og hvordan det lyder. Giver det mening?
Det kan også være godt at huske, at det ofte er en selv, som tænker mest over, hvordan man formulere sig. Og at dem omkring en sjældent går nær så meget op i, om man bruger fancy ord eller ej. Derfor kan det også hjælpe, at arbejde med sin indre kritiker, hvis man har det med at sætte høje krav til sig selv. Det kan du læse meget mere om i artiklen om, at dæmpe sin indre kritiker.
Tal med en om det
Når man går og bøvler med nogle trælse ting, er noget af det bedste man kan gøre, at tale med andre om det. For det kan være rart at få luft for sine frustrationer og bekymringer. Og de mennesker omkring en, vil som regel gerne lytte og støtte en, hvis man kommer til dem. Så har du en god ven, en søskende, eller en helt tredje, som du kan tale med?
Tag til lægen
Jeg tænker også, at det kunne være fint, at få en snak med din læge om, hvordan du har det. For det skal selvfølgelig ikke være sådan, at man går rundt og føler sig ved siden af sig selv, eller at det man siger er helt uorganiseret. Og hvis det er sådan at ens tale pludseligt bliver påvirket, uden man forstår hvorfor, så er det altid en god ide lige at tage et smut forbi lægen. Lægen ved nemlig en masse om, hvordan vi mennesker fungere. Derfor kan de også sige noget om, hvorfor det mon er sådan.
Det kan fylde en del, når man føler at ens faglige niveau er faldet. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper