Hej
Jeg er en dreng på 13 år som har ondt inden under forhuden uden på pikken. Jeg har ikke sagt det til mine forældre pga. jeg syntes det er pinligt og har ikke specielt meget lyst til det og håber på at kunne få noget hjælp herfra.

(13 år)
Hej med dig
Det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man har ondt bag forhuden og ikke tør at sige det til nogen.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Der er mange, der prøver at have ondt bag forhuden
At have ondt bag forhuden, er helt normalt. Det er noget som rigtig mange har prøvet før og det er ofte ikke spor farligt, men bare irriterende.
En af de mest typiske grunde til at man får ondt bag forhuden er, at man ikke får renset sin penis godt nok.
Hvis man ikke trækker forhuden tilbage og vasker/skyller den, når man er i bad, kan der samle sig en masse snavs og bakterier. Hvis der gør det, så kan det nemt blive rødt og irriteret bag ens forhud.
Derfor er mit bedste råd til dig, at du får vasket grundigt bag forhuden når du er i bad. Hvis du gør det, burde der ikke gå længe før smerterne går væk.
Hvis smerterne ikke går væk
Hvis smerterne ikke går væk efter 2 ugers tid, hvor du vasker dig grundigt, så kan det måske være en god ide at komme en tur forbi lægen.
Det kan nogle gange være lidt svært at vide, hvordan man tager til lægen og hvad man lige skal sige til dem.
I forhold til hvordan, kan du prøve at læse vores artikel: Sådan kommer du til lægen. Her står der en masse gode råd til, hvordan du kommer til lægen.
I forhold til hvad du lige skal sige, kan du med ro i maven, bare vise lægen din besked til os. Her forklarer du kort og godt, hvad problemet er.
Har du snakket med dine venner om det?
Jeg forstår rigtig godt, at du synes det er pinligt at sige til dine forældre. Det ville jeg også synes. Men derfor kunne det stadig være rart at få snakket med nogen om det.
For ofte når man fortæller nogen om sine problemer, er der nogen, man kender, som også har oplevet det samme.
På den måde kan man hurtigt finde ud af, at man ikke er alene med det. Og at de måske har nogle gode råd til, hvad man kan gøre.
Derfor tænkte jeg, at det måske kunne være en god ide, hvis du prøvede at snakke med dine venner om det? Det kan være, at de har prøvet det samme eller har ondt lige nu?
Det kan være hammersvært at vide hvad man skal gøre, hvis man har ondt bag forhuden og ikke har lyst til at sige det til sine forældre. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper