Hej Mindhelper
jeg er en 14 årg pige og jeg er undervægtig, folk siger tit til mig at jeg skal tage på, men det vil jeg ikke.
Men mit problem er at jeg har mere krops behåring end andre, jeg elsker min krop og jeg elsker at kigge på den, men når jeg rør ved den kan jeg mærke alle mine små hår over det hele, jeg føler at jeg er en pige i en drenge krop og det piner mig hver dag, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14
Det lyder til, at kropsbehåringen generer dig rigtigt meget, og derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine bekymringer med os.
Kropsbehåring er normalt
Selvom det kan være svært at acceptere, så er det helt normalt at have kropsbehåring. Det har vi allesammen. Nogle har mere kropsbehåring end andre, og det kan der være mange grunde til. Ofte er det bare noget genetisk – det vil sige, at nogle bare er født til at få mere kropsbehåring end andre. Nogle synes hårene er mega flotte, og andre er mindre vilde med deres kropsbehåring. Men uanset hvad, så er det helt naturligt, og man kan ikke gøre så meget ved, hvor meget kropsbehåring man får. Det er vi ikke selv herre over.
Dog skal du vide, at hvis man er meget undervægtig, så er det helt normalt, at man får mere kropsbehåring end andre. Kroppen gror mere hår for bedre at kunne holde varmen, fordi der ikke er så meget fedt på kroppen til at holde på varmen. Det kan føles som om, at kroppen bliver sådan lidt ‘dunet’ at røre ved. Hvis man tager på og bliver normalvægtig, så vil hårene typisk forsvinde igen, og ens kropsbehåring vil ligne alle andres.
Undervægtig
Du skriver at du er undervægtig, men ikke har lyst til at tage på. Og at du elsker din krop. Det er jo helt vildt dejligt, at du har det godt med din krop. Det er vigtigt at holde fast i. Men jeg kommer også til at tænke på, hvor undervægtig du er? For du skriver ikke så meget om det i dit brev. Men hvis du er meget undervægtig, så kan det være sundhedsskadeligt. Derfor er det også en god idé, at holde øje med sin vægt. Evt. med hjælp fra dine forældre og din læge. Hvis du oplever, at undervægten er kommet på grund af en spiseforstyrrelse, så er det vigtigt at du får hjælp hurtigt. For spiseforstyrrelse kan være rigtigt svært at håndtere og ret farligt i længden. Du kan læse mere om spiseforstyrrelse her. Hvis du oplever spiseforstyrrelse, så er det vigtigt, at du får snakket med dine forældre om det. Så kan de hjælpe dig med at få den hjælp, som du måske har brug for. Det er også en rigtig god idé, at kontakte sin læge, hvis man oplever spiseforstyrrelse.
Snak med lægen om det
Hvis du synes, at du har meget mere kropsbehåring end de andre på din alder, så kan du prøve at tage en snak med din læge om det. For der kan også være andre grunde til, at man får meget kropsbehåring. Så kan lægen tjekke om din kropsbehåring ser normal ud, og ellers tjekke om der er nogen anden grund til, at du måske har mere end andre. Hvis du oplever spiseforstyrrelse er det også en rigtig god idé, at få snakket med lægen om det. Lægen kan nemlig være med at hjælpe dig, tjekke hvordan kroppen har det og sende en videre til nogen, som kan hjælpe og støtte en.
Snak med dine forældre
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du snakkede med dine forældre om, hvordan du har det. Måske oplevede din mor nogle af de samme ting, som du gør, da hun var på samme alder som dig. Så kan hun komme med gode råd og hjælpe dig med, hvordan du kan håndtere kropsbehåringen og undervægten. Det kan være rigtigt rart at få den støtte.
Snak med sundhedsplejersken på din skole
Hvis du ikke vil snakke med lægen eller din mor og far, så kan du også kontakte sundhedsplejersken på din skole. Så kan sundhedsplejersken snakke og rådgive dig om, hvordan du bedst kan håndtere kropsbehåringen og undervægten.
Hvis man oplever at have meget kropsbehåring, så kan det godt pine en rigtigt meget, hvis man har svært ved at acceptere den. For det meste er kropsbehåringen dog fuldstændigt normal. Men det kan det være en god idé, at få snakket med nogen om det, og eventuelt få det tjekket af en læge eller sundhedsplejerske, hvis man bliver bekymret.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget. Og så ønsker jeg dig bare massere af held og lykke fremover.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper