Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 14, snart 15 år. Jeg er 175 cm høj og vejer c.a 63 kilo, dyrke Rikke rigtig sport og har ikke fået min mens endnu. Er det normalt?
Hilsen A

(14 år)
Kære A,
Det giver super god mening at tænke over, hvornår man får menstruation.
Jeg kan fortælle dig, at man typisk får sin menstruation lige fra man er 9 til man er 18 år. Det er meget forskelligt fra kvinde til kvinde, og derfor er det heller ikke til at sige, hvornår din kommer. Men jeg kan fortælle dig, at det er helt normalt, at din ikke er kommet endnu.
Tal med din mor
Mødre og døtre ligner ofte hinanden meget, når det kommer til at udvikle sig i puberteten. Det gælder også, når det kommer til, i hvilken alder man får sin menstruation.
Hvis du har mod på det, så kan du prøve at tale med din mor om, hvornår hun fik sin menstruation. Det er selvfølgelig ikke sikkert, at du får menstruation i præcis samme alder som hende, men meget forskning peger på, at der i hvert fald godt kan være nogle ligheder.
Hvis du vil vide mere om menstruation, så kan jeg anbefale Girltalks artikel om menstruation. Her kan du læse endnu mere om, hvad menstruation er, og hvorfor man får det.
Gå eventuelt til lægen
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er sund og rask, og om det kan påvirke hvornår du får din menstruation, kan du altid tage et smut til lægen til et tjek.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig godt på vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper