Jeg føler mig utilfreds med mig selv og min krop for tiden. Jeg føler mig tykkere end mine veninder. Og jeg føler, at andre synes, at jeg er træls.
hej.
jeg føler meget mig meget utilpas for tiden pga. at jeg føler mig tykkere end mine veninder. føler folk synes at jeg er træls.. ved ikke hvad jeg skal gøre

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Det lyder til, at du ikke har det så godt for tiden. Og slet ikke med dig selv og dit udseende. Det er rigtig hårdt at gå rundt med. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har været så modig og dele dine tanker. Det er første skridt på vejen til at få det bedre.
Udfordr dine negative tanker
Jeg kan bestemt følge dig i, at det er forvirrende og føles håbløst, når man ikke føler sig tilpas med sig selv. Det er hamrende ubehageligt. Og det er hårdt. Især hvis man går og banker sig selv oven i hovedet med, hvor tyk man er – eller hvor træls man er. Men jeg kom også til at tænke på en ting, da jeg læste dit brev. Du skriver, at du føler, at folk synes, du er træls. Hvad har gjort, at du får den følelse? Er det dine egne tanker – eller er det, fordi folk har gjort eller sagt noget til dig? Hvis du kan svare ja til det første, tænker jeg, at det måske ville være godt for dig at lære at udfordre dine negative tanker om dig selv. Derfor synes jeg også, at du skal kigge på vores artikel om at udfordre negative tanker.
Fokusér på det gode
Det lyder måske lidt kliché – men et af mine bedste råd til dig er at vende blikket mod alt det positive. Det kan være hammersvært, når man er inde i en tankegang, hvor det er alt det negative, man lægger mærke til. Men det kan du vende. Det ved jeg. Du skriver, at du føler dig tykkere end dine veninder. Og det er ikke særlig fedt at føle det. Bestemt ikke. Men jeg er sikker på, at der er ting på din krop, du er lidt glad for. De ting kan være svære at få øje på lige i starten. Derfor synes jeg, at du skal have hjælp af vores artikel om at slutte fred med sin krop og sit udseende.
Derudover lyder det også til, at det kunne være rigtig godt for dig at have lidt fokus på de ting, du er god til. Finde dine styrker. Hvor er det, du blomstrer? Det kan nemlig også hjælpe dig til at lægge mærke til nogle egenskaber, som man ofte glemmer i hverdagen. I vores artikel kan du få hjælp til at finde dine styrker. Og ja, det kan være svært i starten – ligesom når man skal finde nogle ting på sin krop, man er lidt glad for. Derfor må du også meget gerne bede om hjælp fra forældre eller veninder.
Snak med dine forældre
Som jeg har skrevet før, lyder det til, at det her faktisk fylder en del for dig. Derfor er det også noget, du ikke skal gå alene med. Nej – du skal få sagt det til nogen omkring dig. Så kan de hjælpe og støtte dig. Hjælpe dig med at udfordre dine tanker. Hjælpe dig med at se dine styrker og de dejlige ting ved din krop. Du vælger selv, hvem du gerne vil snakke med om det. Det vigtigste er, at du bare får snakket med nogen. Jeg vil alligevel anbefale, at du starter med at snakke med dine forældre om det. Jeg tror på, at de gerne vil vide, hvad du går og bokser med – og at de rigtig gerne vil hjælpe dig med at få det bedre. Og så kender de dig også rigtig godt. Så som en start synes jeg, at du skal snakke med dine forældre.
Jeg håber, at mit svar har gjort det lidt klarere for dig, hvad du kan gøre i din situation. Men husk: Få sagt det til dine forældre (eller nogle andre) og fokusér på de gode ting ved dig og din krop. For jeg er sikker på, at der er masser af dem. De venter bare på at blive opdaget.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper