Hej Mindhelper
Først og fremmest vil jeg sige at jeg har skrevet herind før, og synes virkelig at I er super gode til at give råd mm. – så tak for det!
Mit “problem” er at jeg lige har fået et arbejde, hvilket egentlig ikke er et problem, for jeg er super glad, men jeg er nervøs for ikke at kunne holde styr på alt det der skal gøres, som f.eks. at tjekke ID, når nogle køber alkohol, for hvad hvis de er gamle nok, er det så pinligt bagefter? Og hvad hvis der er mange i butikken og man står alene i kassen osv.
Jeg håber I har nogle gode råd til hvordan man kan tage det som det kommer ifht. arbejde.

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Ååh altså, det er super nervepirrende, når man skal begynde nyt job og lære en hel masse nye ting og rutiner. Det kan godt gøre en rigtigt nervøs. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine bekymringer med os.
Først og fremmest vil jeg gerne sige mange tak for dine søde ord. Det er altid super dejligt at høre fra unge, som er glade for vores side og rådgivning. Så bliver vi helt stolte herinde.
Når man får nyt arbejde
Stort tillykke med dit nye arbejde! Det bliver rigtigt spændende. Jeg kan sagtens forstå, hvis du er rigtigt nervøs for, at skulle holde styr på alle de nye ting og hvad man skal gøre i der lidt svære situationer, som kan opstå, når man står i butik. Men det er fuldstændigt normalt at man er nervøs de første gange man er på arbejde. Det tror jeg næsten alle, som har prøvet at starte på en arbejdsplads, kan nikke genkendende til. Jeg kan i hvert fald sagtens genkende de tanker, som du beskriver. Og jeg tror det bedste jeg kan sige til dig er, at nervøsiteten nok skal gå over igen. Det er bare lige her i begyndelsen, hvor man er super nervøs, fordi man ikke ved præcis, hvad der kan komme til at ske. Det er helt normalt og helt okay, at være nervøs. Det betyder også, at man gerne vil gøre det godt. For hvis man havde været ligeglad, så var man heller ikke blevet nervøs.
Når man er helt ny, så er der ingen på ens arbejde, som forventer man har styr på noget. For det har man ikke, når man er ny. Og hvor søren skulle man vide de ting fra, når man aldrig har prøvet det før? Det skal man først lige til at lære. Og din nye arbejdsplads er sikkert helt vant til at oplære nyansatte i alle de her rutiner og situationer, som kan ske, når man går på arbejde.
Hvad gør man?
Hvis man kommer til at spørge nogen om id, som er gamle nok, så er det ikke pinligt. Nogle mennesker ser yngre ud end de er og måske er de faktisk vant til, at folk spørger dem om id, selvom de er gamle nok. Og hvis de kommenterer på det, så kan man altid bare sige, at du nok godt kunne se, at personen var gammel nok, men hellere vil være på den sikre side. Det er jeg næsten sikker på, at de nok skal have forståelse for. Du kan prøve at vende den om og spørge dig selv, hvad ville du tænke, hvis nogen spurgte dig om id, selvom du måske var gammel nok til at købe alkohol? Ofte tænker vi slet ikke så meget over sådan nogle situationer.
Hvis der er mange i butikken og man står alene, så må de vente lidt længere tid. Man kan ikke gøre mere end sit bedste og hvis man står i en forretning alene, jamen så skal folk nok have forståelse for, at det tager lidt længere tid, end hvis man havde været 2 mennesker.
Spørg hellere en gang for meget
Et godt råd kan være, at spørge sine kolleger til råds, hvis man bliver i tvivl om noget. Hellere en gang for meget, end en gang for lidt. De fleste vil rigtigt gerne hjælpe og kan sagtens forstå, at det tager tid før man har lært tingene. Og kan huske, hvad det nu lige er, at man skal gøre, trykke på eller ringe til. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en super god idé, hvis du prøvede at spørge nogle af de andre ansatte, hvordan de oplever det, hvis de spørger nogle om id, som er gamle nok. Synes de det er pinligt? De har sikkert prøvet alle de her situationer før, som du bekymrer dig om. Og det kan være rigtigt rart at høre, hvad deres erfaringer er, så man er forberedt på, hvad man selv lige kan gøre i en lignende situation.
Det er helt normalt at blive super nervøs, når man skal begynde nyt arbejde. Men der er ingen som forventer, at man bare har styr på det i begyndelsen. Det er helt okay at stille masser af spørgsmål og spørge om hjælp. Jeg håber du har kunne bruge mit svar til noget og så ønsker jeg dig masser af held og lykke med dit nye job.
De bedste hilsner fra en Mindhelper