Jeg er rigtigt utilfreds med mig selv og min krop. Jeg tænker meget over, hvordan jeg ser ud. Og jeg kan aldrig slappe af, når jeg er sammen med andre.
Hej Mindhelper
Jeg er slet ikke tilfreds med mig selv. Jeg synes jeg vejer for meget og har alt for meget fedt på kroppen. Jeg kan ikke lide mit ansigt eller hvor uren, tør og grim min hud er rundt omkring. Jeg kan aldrig slappe af når jeg er sammen med andre mennesker. Jeg skal altid tænke over, om folk kigger på mig og hvad de tænker. Hvis min trøje eller mine bukser sidder forkert så føler jeg at jeg ser tykkere ud.
Når jeg sidder i klassen vil jeg helst sidde bagerst, så der ikke sidder nogen bag mig og kigger på min krop. Til sport eller idræt skal jeg også altid tænke over om folk kigger. Jeg føler at jeg ser tyk ud i forhold til de andre, og nogle ting har jeg meget svært ved at udføre, hvis det er noget hvor jeg ikke kan skjule min krop, eller hvis andre kigger på mig imens.
Selv i mit eget hus blandt familien kan jeg ikke slappe af. Jeg ligger i sofaen og prøver at skjule min krop så meget som muligt. Jeg tænker altid over hvad for noget tøj jeg går i, for jeg vil helst se så slank ud som muligt. Jeg har svært ved at købe nyt tøj i butikker fordi jeg føler mig ikke tilpas i noget af det.
Jeg ved godt at jeg er nødt til at gøre noget ved min krop, men det er så utrolig svært at tage mig sammen, fordi jeg ikke har overskud til at løbe/træne. Jeg føler at min familie også synes at jeg er for tyk, og de opfordrer mig tit til at begynde at løbe eller lignende. Men det er slet ikke så nemt, som folk tror. Ja jeg ved da godt at jeg skal skrue ned for det usunde, men når det lindrer mine nedtrykte dage, så er det svært at lade være. Jeg er så pinlig berørt over mig selv. Jeg synes det er så latterligt at jeg ikke bare tager mig sammen og får tabt mig mange kilo. Jeg er ved at komme så langt ud, så det snart er ved at tage over. Jeg er ikke vild med at løbe i offentligheden da jeg føler at jeg bliver kigget på. ligemeget hvor jeg bevæger mig hen, så skal jeg altid tænke på hvordan jeg ser ud og om folk kigger og om hvordan jeg kan se mest muligt slank ud. Det slider mig ned at jeg ikke kan slappe af nogle steder, og at mit hoved er fyldt med negative tanker om mig selv. Jeg er nødt til at gøre noget nu, før det er for sent.
Jeg er ked af det hele tiden, og det har jeg været i meget lang tid. Det bliver aldrig bedre, og jeg ved ikke hvordan jeg nogensinde kan blive glad igen. Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 17 år)
Kære 17-årige pige
Det lyder sindssygt hårdt, at du aldrig kan slappe af, når du er sammen med andre. Fordi de her tanker om din krop fylder så meget. Så jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet ind. Det betyder, at du rækker ud efter hjælp. Og det er første skridt til at få det bedre.
Det er helt normalt
Det kan være rigtigt hårdt at være utilfreds med sig selv og sin krop. Men det er noget rigtigt mange oplever. Specielt er der mange unge, der oplever det. Og det er helt naturligt. For mennesker er flokdyr, og vi vil gerne passe ind i en gruppe. Og lige nu er der bare rigtigt meget fokus på, hvordan kroppe skal se ud. Så det giver god mening, at det er virkeligt svært for dig, at du er utilfreds med din krop. Men jeg får bare sådan lyst til at fortælle dig, at der ikke er nogen kroppe, der er bedre end andre. Vi er alle sammen helt gode nok, præcis som vi er.
Udfordr dine tanker
Selvom det er helt naturligt at være utilfreds med sig selv. Så er der heldigvis noget, man kan gøre, for at få den indre kritiker til at blive bare en lille smule mere stille. Derfor linker jeg dig til nogle artikler, jeg synes du skal kigge i. Den første artikel, jeg gerne vil linke dig til, er en artikel om at slutte fred med sit udseende. Netop fordi, det fylder så meget for dig, at du er utilfreds med dit udseende. Så den synes jeg virkeligt, du skal læse igennem. Og så tænker jeg også, at du kan få noget ud af at læse denne artikel om at udfordre dine negative tanker om dig selv. Du kan også prøve at se denne TV-udsendelse, der hedder De perfekte piger. Den handler om piger, der har det svært med deres krop, præcis som du har. Måske du kan få noget ud af at se den.
Det er svært at være ked af det længe
Du skriver, at du har været ked af det meget længe nu. Og at du føler, at du aldrig bliver glad igen. Det er rigtigt hårdt at være i. Og så giver det rigtigt god mening, at du spiser, når du har det sådan. Det er en måde at håndtere rigtigt svære følelser. Og det er der faktisk rigtigt mange, der gør og kender til. For ked-af-det-hed i sig selv kan være svært at være i.
Og det bliver bestemt ikke nemmere af, at det har stået på så længe, at man ikke føler, man kan blive glad igen. Så det giver virkeligt god mening, at du synes, det er så svært nu, at du gerne vil have hjælp. For nogen kan den her ked-af-det-hed udvikle sig til en depression. De oplever at være så kede af det og triste, at verden føles grå og meningsløs. Og de mister helt interessen for de ting, der plejede at gøre dem glade. Hvis du synes, det lyder som noget, du kan kende – og hvis du har lyst – kan du læse denne artikel om depression. Heldigvis kan man godt få det godt igen med den rette hjælp, selvom ens ked-af-det-hed har udviklet sig til en depression.
Få snakket om det
Det allervigtigste at gøre, når man er ked af det – og når noget er svært – er at snakke med nogen. Derfor er det også mit allervigtigste råd, at du får snakket med nogen om alle de her utilfredse tanker, du har omkring din krop. Det kan være en voksen, du stoler rigtigt meget på. Hvis du får snakket med nogen om, hvordan du går og har det med din krop, kan de nemlig støtte dig, når det bliver svært. Og du kan få lidt fri fra at gå rundt med alle de tanker helt alene.
Og så tænker jeg i øvrigt, at det er rigtigt vigtigt, at du får snakket med din familie om, at det faktisk gør dig ked af det, at de hele tiden opfordrer dig til at løbe. Jeg tænker, at de gør det i den bedste mening. Men det giver rigtigt god mening, at det gør dig ked af det, når du har det, som du har det med din krop. Du skriver, at du også selv tænker, at du skal tage dig sammen og tabe nogle kilo. Men her vil jeg bare lige sige: Der er ingen grund til at slå dig selv i hovedet med, at du bare skal tage dig sammen. Det er nemlig mega svært, når man går rundt og er rigtigt ked af det. Man er træt og mangler energi. Så det handler ikke bare om, at du skal tage dig sammen. Det handler allerførst om, at du skal have styr på alle de negative tanker og følelser, så du kan få det godt igen. Og det tænker jeg er rigtigt vigtigt for din familie at vide, så de i stedet kan hjælpe og støtte dig til at få det bedre med dig selv og din krop.
Tag fat i Sexlinien
Nogle gange kan det være lettere at snakke med nogen, man slet ikke kender. Hvis du har det sådan, synes jeg, du skal tage fat i Sexlinien. Her sidder der rådgivere klar til at snakke med dig om blandt andet din krop. Rådgiverne har snakket med rigtigt mange unge, der har haft forskellige problemer omkring krop og seksualitet. Og du kan være helt anonym, hvis du helst ved det. Så Sexlinien er et rigtigt trygt sted at få snakket med nogen om dine tanker omkring din krop.
Tag fat i lægen
Den her utilfredshed med din krop fylder rigtigt meget for dig. Og at du generelt er rigtigt svært for dig lige nu. Hvis det fortsætter sådan, tænker jeg, det kan være en god idé at snakke med din læge. Han eller hun kan hjælpe dig til at finde ud af, hvordan du bedst bliver hjulpet til at få det bedre med dig selv og din krop.
Jeg håber virkeligt på, at mit svar har hjulpet dig. Og at du har fået lidt inspiration til, hvad du kan gøre. Og så krydser jeg så meget fingre for, at du får hjælp til at få det bedre med din krop. For der er ingen, der fortjener at gå rundt og være utilfreds med sig selv hele tiden.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper