Hej
Jeg er en pige, som har det ret svært for tiden. Jeg blev konfirmeret idag og det var en vildt dårlig konfirmation. Vi blev kun 16 mennesker og der var kun voksne, da de eneste veninder jeg har, selv blev konfirmeret den dag. Jeg føler mig også ret udenfor i pigegruppen, men på en måde de eneste jeg har, så ville have været rart hvis jeg kunne invitere nogle. Jeg har fået et råd om at jeg skulle blive bedre til at invitere pigerne til noget. Fx spisning hjemme hos mig eller andet, men mine forældre har ikke råd til at købe mad til så mange, selvom vi kun er 8 piger. (Det er også derfor jeg ikke holder fødselsdage for andre end få familiemedlemmer. Jeg bor også i en vildt lille lejlighed hvor de andre piger bor i store huse med vildt dyre biler og med 60+ gæster til deres konfirmation. Jeg føler mig ude for fælleskabet og ikke god nok til at være sammen med de andre. Folk har også sagt grimme ting om mit udseende hvilket gør at jeg føler mig ligegyldig og værdiløs. Ved ikke helt hvad jeg skal gøre, da jeg ikke kender andre på min alder end de 8 piger, der alligevel holder mig udenfor. Har aldrig rigtigt haft en tæt vend eller BFF. Vil så gerne prøve det. Er aldrig glad mere…

(15 år)
Kære Du
Øv – jeg er ked af at høre, at du havde en dårlig konfirmation. Men jeg er glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene.
Sammenligning
Du skriver, at der er flere ting, som adskiller dig og dine veninder fra hinanden. F.eks skriver du, at dine veninder havde store konfirmationsfester, mens din var lille. Og at de bor i store huse, og du bor i en lille lejlighed. Det kan være ret hårdt, når man er begyndt at sammenligne sig med sine veninder. For tit er det sådan, at vi mennesker er mega gode til at lægge mærke til alt det, de andre har og er gode til. Men samtidig er vi tit også ret hårde ved os selv og gode til at pointere alt det vi ikke har, eller alt det vi er dårlige til. Kan du genkende det?
Det kan komme til at påvirke ens humør meget, når man er hård ved sig selv. Derfor kan det også være en god ide at arbejde på, at dæmpe sin indre kritiker. Det kan du læse meget mere om i artiklen Dæmp din indre kritiker: accepter dig selv.
Du kan også prøve at kigge på artiklen om at finde sine personlige styrker – sådan nogen har vi nemlig allesammen! så hvad er mon dine?
Venskaber
Du skriver også, at du gerne ville have en tæt ven. Det kan jeg sagtens forstå, at du gerne vil. For det er et helt normalt behov at have. Men du skal vide, at det langt fra er ualmindeligt at føle, at man ikke lige har den der ene bedste ven. Men heldigvis er der nogle ting, man selv kan gøre, hvis man gerne vil prøve at få sig nogle tætte venner.
Et godt sted at starte er blandt dem, man allerede kender. Du skriver f.eks, at du er blevet rådet til, at invitere pigegruppen hjem til dig, men at dine forældre ikke har råd til at betale aftensmad. Men jeg tænker, om i kan lave noget andet, som ikke koster penge? Måske kan i mødes efter mad, gå en tur, se en film, spille spil, eller noget helt femte? Tit er det nemlig ikke så vigtigt, hvad man laver, men i stedet, at man har det hyggeligt eller sjovt sammen.
Det kan også være, at der er en af pigerne fra gruppen, som du kunne tænke dig at blive tættere med? Så kan du måske spørge hende, om i skal lave noget bare jer to en dag? For  nogle gange kommer man lidt mere ind på livet af hinanden, når man er sammen på to-mands hånd.
Kig andre steder
Det kan også være, at du ikke synes, det er i pigegruppen, du vil ligge din energi – og det er også helt okay. Så kan det være, at der er nogle andre fra din klasse eller skole, som kunne være fede, at lærer lidt bedre at kende?
Du kan også kigge på artiklen Sådan lærer du nye mennesker at kende. Her er der lidt tips til, hvad man kan gøre, hvis man godt kunne tænke sig at finde nye venner. Så måske er der noget deri, som kan hjælpe.
Tal om det
Når man går rundt med nogle tunge tanker og følelser, er det en god ide, at dele det med andre. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har snakket med nogen om, hvordan du har det? Ellers vil mit råd være at gøre det. Det kan f.eks være, at du kan tale med dine forældre? Men det kan også være en lærer på din skole, en sød tante, eller en helt tredje. Det svære bliver nemlig tit lidt lettere, når man deler det med andre. Og måske har den du taler med også nogle ideer til, hvad du kan gøre.
Headspace
Hvis du godt kunne tænke dig, at tale med nogen udefra, så kan du altid tage fat i Headspace. Headspace har en chat, hvor man kan chatte med en af deres frivillige, om det der fylder. De tilbyder også samtaler i deres centre. De frivillige som arbejder i Headspace er super søde og dygtige. Så den kan jeg varmt anbefale dig.
Ventilen
Jeg vil også til sidst lige fortælle dig om Ventilen. Ventilen er et sted, man kan komme som ung, hvis man føler sig ensom eller udenfor. Ensomhed er nemlig noget, som mange unge oplever på tidspunkt.
Hos Ventilen laver de en masse hyggelige og fede ting sammen. Derfor er det også et godt sted, at lære nye mennesker at kende. Og der arbejder nogle super søde frivillige som sørger for, at alle er med og føler sig godt tilpas. Så du kan måske prøve at tjekke ud, om Ventilen har det mødested tæt på dig?
Det kan være rigtig hårdt, når man føler at man mangler en tæt ven. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender ihvertfald en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper