Hej Mindhelper
Jeg er mor til en søn på 18 med depression. Han har været i medicinsk behandling i et halvt år, men vi ser ikke den store ændring/forbedring. Han oplever alle de 13 typiske tegn på depression, men det der især volder problemer er, at han ikke har energi til at forsøge at følge de forskellige råd der ville kunne afhjælpe en smule. Han kan ikke finde energi til at lave noget af det, der giver ham energi og han bebrejder sig selv voldsomt. Mit spørgsmål er, om vi kan prøve at presse på med nogle af de aktiviteter, der (måske) virker eller om vi skal lade være? Han føler nemlig stor skyld, hvis han ikke har lyst til eller ikke kan gennemføre en lille aktivitet som f.eks. en løbetur. Han føler, at han burde gøre det for at få det bedre og føler det som en fiasko hvis han ikke kan.
Hvordan kan vi bedst hjælpe som familie?
Hvad kræves der for at komme ud af depressionen og hvor lang tid kan det tage?
Mvh

(18 år)
Kære Du
Det lyder som en hammer-svær situation, I står i. For det er rigtigt hårdt at se sit barn have det så svært, som man kan have det, når man lider af depression. Og det kan være super svært at finde ud af, hvor meget eller hvor lidt man som mor og familie skal blande sig for at hjælpe. Derfor kan jeg sagtens forstå, du bliver i tvivl om, hvordan I som familie bedst kan hjælpe din søn.
Her hos Mindhelper ved vi mest om, hvad de unge går og tumler med, og hvad de selv kan gøre for at få det bedre. Derfor vil jeg også meget hellere hjælpe dig videre til nogen, som kan hjælpe dig meget bedre end mig – fordi de ved meget mere om, hvordan det er at være forældre til et barn, som har det rigtigt svært. Du kan se mine forslag til, hvem det kunne være i afsnittene nedenfor.
PsykInfo
PsykInfo er et gratis tilbud, der findes i alle kommuner. Hos PsykInfo har de nogle mennesker ansat, der ved en hel masse om psykiske lidelser. Og som er vant til både at rådgive mennesker, der selv lider af en eller flere psykiske lidelser, men som også er vant til at rådgive pårørende. Derfor tænker jeg, at det ville være helt oplagt for dig at tage fat i PsykInfo. Hvis ikke de kan hjælpe dig, så tænker jeg nemlig, at de kan hjælpe dig med at finde ud af, hvem der så kan. Du kan finde info på den PsykInfo, der er tættest på dig ved at taste dit postnr ind i vejviseren herunder:
Find hjælp i din kommune
SIND pårørenderådgivning
SIND er en forenning, som arbejder for at skabe forståelse for mennesker med psykisk lidelse og den situation, som deres pårørende står i. Hos SIND har de en pårørenderådgivning, som man kan ringe til, hvis man for eksempel har et barn, som har det svært. Der vil du komme til at snakke med nogle søde og dygtige frivillige rådgivere, som er der for at lytte til dig. Og for at hjælpe dig med, hvordan du bedst kan tackle rollen som pårørende til et barn, som ikke har det godt.
Åben Anonym Rådgivning
Hvis der er noget, der er svært i familien, så kan man også altid tage fat i Åben Anonym Rådgivning. Det er et tilbud, der findes i alle kommuner, hvor man kan komme og få gratis og anonym rådgivnig, hvis familielivet er svært på en eller anden måde. Det kunne for eksempel være fordi, man har et barn, som har det svært. Det er lidt forskelligt, om man kan komme der, hvis ens barn er 18 år eller derover. Men vejviseren jeg linkede til tidligere, skulle gerne vise Åben Anonym Rådgivning i din kommune også. Så kan du se, om det er et tilbud, du vil kunne bruge.
Din egen læge
Du kan også prøve at snakke med din egen læge om de ting, som din søn kæmper med. Læger er nemlig også uddannede til at hjælpe, når det er psyken, som driller. Og selvom din søn er over 18 år og selv skal synes, det er en god idé, hvis der skal gøres noget mere. Så tænker jeg godt, at din læge kan tage en generel snak med dig om, hvad du kan gøre for at hjælpe din søn.
De fleste får det godt igen
Du spørger også om, hvad det kræves for at komme ud af en depression og, hvor lang tid det tager. Det er et spørgsmål, der er svært at give et simpelt svar på, for det er meget forskelligt fra person til person. Nogle har brug for medicin for at komme ud af depressionen, andre har brug for samtaler med en psykolog og andre igen har brug for en kombination af medicin og psykologsamtaler for at få det bedre.
Når man er blevet ramt af en depression, så kan det godt tage tid at komme ud af den igen. Hvor lang tid er igen forskelligt fra person til person. Nogle kommer helt ovenpå igen efter et år, andre har måske brug for flere år til at blive helt friske igen. Men den gode nyhed er, at selvom det kan tage tid, så får langt de fleste mennesker med depression det godt igen med den rigtige hjælp. Så selvom jeg godt kan forstå, hvis det virker lidt umuligt lige nu, så er alt håb ikke ude. Det er muligt, at din søn kan få det godt igen.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt på vej. Om ikke andet så håber jeg, at mit svar i hvert fald har kunne give dig lidt håb for, at din søn godt kan få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper