Jeg bliver ramt af tristhed og tårer, når jeg skal sove. For når jeg ligger alene i mørket kommer alle tankerne. Hvad skal jeg gøre?
Hej Mindhelper
Når jeg skal sove bliver jeg ramt af tristhed og tåre, jeg bliver arrig og rigtig ked af det. Det med at ligge alene i mørket, så kommer alle tankerne som gør ondt i mit hjerte jeg kan nogen gange hjælpe det på vej væk ved at falde i søvn til tv. Men uanset hvad falder jeg sent i søvn. Hvad skal jeg gøre?
Mvh. En tanke ramt pige.

(Pige, 19 år)
Kære pige på 19 år
Det er super ubehageligt, når alle tankerne kommer krybende, mens man ligger i sin seng og prøver at falde i søvn. Det kan være super frustrerende, og det kan gøre en rigtigt ked af det. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Der er ikke noget til at flytte fokus væk fra tankerne
Du skriver, at når du ligger alene i mørket, så kommer alle tankerne. Og det lyder som om, det er dem, der gør dig ked af det og arrig? Det giver ret god mening. Og jeg tror faktisk, at det er noget, der er mange, der oplever en gang imellem. I løbet af dagen sker der nemlig en hel masse ting. Man er måske i skole og har det sjovt sammen med sine veninder. Når man så kommer hjem, har man måske en fritidsinteresse, man bruger tid på. Og så er der mange, der bruger tid sammen med deres familie om aftenen. Så man er hele tiden omringet af mennesker og ting, der kan flytte ens fokus væk fra ens tanker og hen på noget, der sker nu og her. Og som måske er sjovt og hyggeligt.
Men når det så bliver aften, og man skal sove, så er man pludseligt alene med sine tanker. Og så kan alle de her tanker, man måske ikke har lagt så meget mærke til i løbet af dagen pludseligt komme skyllende indover en. For nu er der pludseligt ikke noget, der kan flytte ens fokus fra ens tanker og over på noget andet. Det er ikke særligt rart. Og man kan måske føle, at man bliver fuldstændigt overvældet af alle de her tanker og den tristhed og arrighed, de kommer med.
Skriv dine tanker ned
Jeg kommer til at tænke på, om du har prøvet at skrive nogle af alle de her tanker ned i en dagbog, inden du skal sove? På den måde får du mærket efter, hvad det er for nogle tanker og følelser, der tordner rundt oppe i dit hoved inden, du skal sove. Og så kan det være, du ikke bliver så overvældet af dem, når du endelig lægger hovedet på puden om aftenen. Tanker og følelser har det nemlig tit med at bygge sig op, hvis de bare får lov til at suse rundt oppe i hovedet på en. Fordi man ikke rigtigt får tænkt dem til ende.
Men hvis man skriver dem ned, bliver man tvunget til at få dem ud af hovedet og ned på et stykke papir. Eller måske ind i en computer. Og når man skal have sine tanker ud af hovedet som færdige sætninger, er man nødt til at tænke dem til ende. På den måde kan man tit tvinge sine tanker lidt ned i tempo. Så de ikke bare suser rundt og rundt oppe i hovedet på en.
Du kan også prøve vejrtrækningsøvelser
Du er rigtigt meget i dit hoved, når du skal sove. Og det er der slet ikke noget underligt i. Men hvis man er rigtigt meget i sit hoved, så kan det nogle gange hjælpe at være lidt opmærksom på sig selv og sin krop. På den måde bliver man nemlig tvunget til at være til stede i nuet i stedet for at være til stede i sine tanker. En måde man kan gøre det på, er ved at lave nogle vejrtrækningsøvelser. Når man skal være opmærksom på sin vejrtrækning, kan man nemlig ikke også være opmærksom på alle sine tusind tanker.
En bonus ved at lave vejrtrækningsøvelser er, at rigtigt mange af os faktisk trækker vejret lidt overfladisk. Det er ikke super godt, når man gerne vil sove. Det sender nemlig et signal til hovedet om, at vi skal være spændte og parate på, at der kan ske noget lige om lidt. Og så slapper man ikke af. Det kan hurtigt blive en rigtigt ond cirkel, hvor det ene gør det andet værre. Men den kan man bryde ved at træne sin vejrtrækning til at blive rolig og afslappet. Du kan kigge på vores guide til to nemme vejrtrækningsøvelser, hvis du har lyst til det. Det er sikkert rigtigt svært i starten. Sådan er det med de fleste ting, man ikke er vant til. Men prøv at give det en chance i et par uger og se, om det måske ikke kan hjælpe dig.
Snak med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du mon faktisk går rundt og føler dig trist og arrig i løbet af dagen også? Men måske bare ikke lægger så meget til det, fordi der sker en masse ting rundt omkring dig? Nogle gange kan man nemlig godt have sådan, at man egentligt går rundt og er lidt ked af det, men først rigtigt tænker over det, når man skal sove. Fordi det er der, der er stille og tid til at mærke efter.
Men uanset hvad, synes jeg i hvert fald, at det ville være en rigtigt god idé at få snakket med nogen om de her tanker, der gør dig ked af det og arrig, når du skal sove. For det kan ikke være nogle særligt rare tanker, når de gør, at du for eksempel kommer til at føle dig ked af det. Og det er vigtigt, at man ikke går rundt med de svære tanker alene. For så kan de nemlig komme til at fylde endnu mere. Mennesker er nemlig ikke bygget til at gå rundt helt alene med de svære ting.
Det er ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Så længe det er nogen, du er tryg ved. Og som du føler, du kan snakke med om de lidt sværere ting. Det kunne for eksempel være, at du kunne snakke med dine forældre. Det er der rigtigt mange, der synes hjælper. Også selvom det måske er lidt svært lige at få sagt det til dem til at starte med. Men det kan også være, at det måske er nemmere for dig at starte med at snakke med en anden voksen. Eller måske er der en veninde, du er rigtigt tryg ved at snakke med?
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du vil snakke med nogen om, at du bliver så overvældet af dine tanker om aftenen, at du bliver ked af det og arrig. Så du ikke skal gå med det alene. Der er nemlig ikke nogen, der fortjener at gå med de svære ting alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper