Hej brevkasse.
Jeg har gået i et halvt år nu hvor mit humør er dalet dag fra dag….
Det er længe siden jeg har følt mig glad. Jeg plejede at blive ekstremt glad for at være sammen med mine dyr. Men overskuer simpelthen ikke lige at være sammen med mine dyr. Min krop føles tung og trætheden er der konstant.
Jeg har den følelse af jeg kan græde hele tiden.. samt det føles som om mit hjerte bliver revet i små stykker fra hinanden fra hver dag der går.
Det gør virkelig ondt. Og har virkelig svært ved at sætte ord på disse følelser.
Jeg ved ikke hvad der er at være ked af det. Har lige fået mig et fantastisk arbejde, flyttet i stuehus sammen med min kæreste som jeg har været sammen med i 5 år. Mine dyr er tæt på mig.
Der er ikke rigtigt sket noget som ville gøre mig ked af det på det seneste. Troede til at starte med at det ville hjælpe når jeg fik noget ro i mit hovede men det hjalp heller ikke…
Jeg danner for meget mavesyre og det gør i denne periode at jeg har rigtig mange sygedage fordi jeg dårligt kan stå op uden jeg føler at min krop er ved at brænde op indvendigt.
Jeg kan ikke overskue min dagligdag og specielt ikke at tage på arbejde. Sådan en simpel ting er blevet så svær at overskue…
Jeg ved ikke hvad der sker med mig og vil inderst inde bare gerne have hjælp men ved ikke hvordan og hvorledes da jeg ikke ved hvad jeg skal gøre…

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder som om, du har gået rundt og haft det svært rigtigt længe nu uden, at det er blevet bedre igen. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er det første skridt på vejen imod at få det bedre.
Der er ikke altid en bestemt grund
Det lyder super hårdt, at du er ramlet ind i en periode, hvor dit humør er dalet og dalet. Og hvor du ikke rigtigt har overskud til så meget. For det kan bare være så tungt at komme igennem hverdagen, når man har det sådan. Og det kan være super forvirrende, når man har det sådan uden, at man helt kan finde ud af, hvorfor man går rundt og føler sig så ked af det og træt. Nogle gange rammer man bare en periode af livet, hvor det hele er svært. Det er helt normalt at ramle ind i sådan en periode. De svære og trælse perioder er nemlig lige så meget en del af livet, som de gode perioder er. Og det er ikke altid, at der er en bestemt grund til, at man er ked af det.
Nogle gange kan det være en kombination af mange ting, der gør, at man ramle ind i en periode, hvor alting er svær. Det kan for eksempel være, at man har haft travlt i en lang periode og har brugt sin energi op. Så kan man godt blive ked af det og mangle overskud. Jeg ved ikke, om du mon kan genkende det? Men selvom det er normalt at ramle ind i en periode, hvor man er mere ked af det, end man plejer, så skal det også gerne gå over igen. Og det lyder ikke som om, det gør det for dig. Tværtimod bliver det bare værre og værre. Så det er vigtigt, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Hvis det ikke bliver bedre, så kan det nemlig godt være fordi, man har brug for hjælp fra folk omkring en til at få det godt igen.
Det kan blive godt igen
Som jeg skrev, så er det normalt at ramle ind i svære periode. Men når det ikke bliver bedre igen, så er det godt at være lidt opmærksom. Der er nemlig nogle, der oplever, at de har været kede af det rigtigt længe, fordi de har en depression. Hvis man har en depression, så oplever man også tit, at det er svært at finde overskud til noget som helst. Og når man finder overskud til det, så får man slet ikke den samme glæde ud af ting, som man ellers plejede at blive vildt glad af at lave. Hvis der er noget af det, du kan genkende, så kan du kigge i vores artikel med de typiske tegn på depression
Det er helt normalt, at man kan genkende et par af tegnene fra artiklen i en periode. Men hvis du kan genkende mange af tegnene, og det har stået på i rigtigt lang tid, så er det vigtigt, at du snakker med nogen om det. For hvis du kan det, så er det i hvert fald et tegn på, at du har det rigtigt svært uanset, om det så er en depression eller noget andet, der driller dig. Og det er heldigvis sådan, at man godt kan få det godt igen, selvom man har haft det svært i en lang periode. Nogle gange kræver det bare lidt hjælp fra folk omkring en.
Snak med nogen
Det er et super godt tegn, at du inderst inde gerne vil have hjælp. Det er nemlig så vigtigt for at få det bedre, at man gerne vil have hjælp og er klar til at tage imod den. Men jeg kan godt forstå, at du synes, at det er lidt svært at finde ud af, hvordan du skal få hjælpen henne. For når man har det svært, så kan det være virkeligt svært at finde ud af, hvem der kan hjælpe og hvor, man skal gå hen. Det første jeg kommer til at tænke på er, om du har snakket med nogen, der er i nærheden af dig om, hvordan du har det. Det kunne for eksempel være din kæreste, dine forældre eller en helt tredje person, som du er tryg ved.
Når man har det svært, kan det nemlig hjælpe rigtigt meget at have nogle gode mennesker tæt på, som man kan støtte sig op ad. Og selvom det selvfølgeligt ikke er en mirakelkur, så kan det faktisk også hjælpe lidt på alting, at man får fortalt nogen, hvordan man har det. Når man går alene med sine tanker og følelser, så kan de nemlig tit komme til at bygge sig op inde i en. Og så kommer de nemt til at fylde mere og mere som dagene går.
Hvis det er for svært for dig at sætte ord på, hvordan du har det, når du snakker med folk. Så kan du skrive det i et brev og give til den, som du gerne vil snakke med. Eller du kan måske vise dem det brev, som du har skrevet herind. Der synes jeg nemlig, at du beskriver så fint, hvad det er for nogle følelser og tanker, du kæmper med for tiden. Så kan personen, du gerne vil snakke med læse brevet og spørge ind til det bagefter. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere, fordi du så ikke selv behøver at sige så meget.
Snak med din læge
Du kan også altid tage fat i din egen læge for at få hjælp. Læger er nemlig uddannede til at hjælpe en både, når det er noget fysisk, der gør ondt og, når det er noget psykisk, der er svært. Noget af det din læge kan hjælpe med er at henvise dig videre til nogen, som kan hjælpe dig. Det kunne for eksempel være ved at henvise dig til en psykolog, hvis du og din læge tænker, at det kunne hjælpe dig.
Det kan være super svært at finde ud af, hvor man kan få hjælp henne, når man har det super svært. Men der er hjælp at få derude, og heldigvis så får langt de fleste det godt igen med den rigtige hjælp. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og som har gjort dig lidt klogere på, hvor og hvordan du kan få hjælp.
De bedste hilsner fra en Mindhelper