Hej
Jeg har sabbatår, og i en Corona tid. Derudover føler jeg at alle mine venskaber er ved at forsvinde og jeg er ved at blive skør af ikke at kunne finde arbejde og hele tiden blive kastet ud i det ene efter det andet der bare fejler pga. Corona. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg ved godt vi alle er i den her situation men det er virkelig ved at blive for meget det hele. Jeg ved heller ikke hvad jeg vil med mit liv, og jeg føler at det er umuligt at planlægge noget, da jeg gerne vil have at den normale hverdag kommer igen uden restriktioner, så man kan leve sit liv, men der er jo ingen der kan svare på hvornår det bliver. Jeg er simpelthen ved at blive sindssyg af hele situationen. Hvad kan jeg gøre for at få det bedre, og begynde at se lysere på tingene, hvad er jeres råd til at håndtere det hele.
Mvh. Meget frustreret pige

(Pige, 20 år)
Hej Meget frustreret pige
Corona-tiden kan være virkelig hård. Og man kan godt komme til at føle, at man er ved at blive helt sindssyg, fordi der ikke er nogle klare udsigter til, hvornår det stopper. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os
Det er normalt at være frustreret
Jeg kan sagtens forstå, hvis du er godt og grundigt træt af hele corona-situationen. For at være helt ærlig, så er det også et rigtigt møg-tidspunkt at have sabbatår på. Til gengæld skal du vide, at du langt fra er den eneste, der står i den her situation. Vi hører fra mange unge, som er frustrerede over, at det hele er vendt på hovedet i øjeblikket. Og at de ikke aner, hvordan det her år kommer til at se ud. Det kan os på Mindhelper egentligt også godt nikke genkendende til. Men det bedste du kan gøre er, at passe ekstra godt på dig selv i den her periode og så huske på, at selvom det hele er lidt gråt og frustrerende i øjeblikket, så er det midlertidigt. Om 10 år vil du sikkert kigge tilbage på de her år og tænke “det er var godt nok en sær periode af mit liv, men det hele flaskede sig jo alligevel”. For sådan går det næsten altid, selvom man måske har lidt svært ved at se de lyse sider, når man står midt i en træls situation.
Måske er det okay, ikke kunne tage beslutninger i en unormal tid?
Du skriver også og fortæller, at du ikke ved, hvad du vil med dit liv. Og udover det, er det rigtigt svært at planlægge noget, når det hele er så usikkert, som det er i øjeblikket. Men det er normalt at være totalt i tvivl om, hvad man vil med sit liv, når man er ung – uanset om der er corona eller ej. Og måske er det også okay, at du ikke aner, hvad der lige skal ske? Særligt i den her unormale tid.
Jeg tænker i hvert fald, at det kunne være en god idé, hvis du prøvede at give dig selv en pause fra de helt store beslutninger lige nu. Du skal nok nå det hele alligevel, og måske vil det kunne give dig lidt ro i kroppen at lade beslutningerne ligge?
Skab så godt et fundament som muligt
Vi mennesker er nogle vanedyr, og når noget ødelægger vores vaner, så bliver vi hurtigt frustrerede. Så kan det være en god idé, at prøve skabe lidt stabilitet alligevel. Det kan du eksempelvis gøre ved at skabe så ‘normal’ en hverdag som muligt. For Eksempel ved at stå på pa samme tid og holde fast i dine rutiner omkring spisning, motion, søvn og hobbyer. Så vidt det er muligt lige nu, selvfølgelig.
Selvom det virker som et meget simpelt råd, så kan det være en god måde at give dig selv og dit humør de bedste vilkår for en god dag. Du kan forestille dig, at det er lidt ligesom, at lave et stabilt fundament på et hus. Du kan læse endnu mere om gode rutiner, selvomsorg og energiløftere her i vores tema om mental fitness. Jeg kan også anbefale denne her artikel om at lægge en plan for dagen. Der står nemlig en masse gode tips til, hvordan man kan få lidt struktur ind i hverdagen.
Kom ud!
Natur og motion gør nogle rigtigt gode ting ved vores hjerner. Og jeg vil klart anbefale dig at prioritere at komme udenfor og gå nogle lange ture, løbe, lufte hund eller hvad der nu lige passer dig. Du kan eventuelt tage en lydbog i ørene og en kop kakao i hånden. Eller sætte dig nogle mål, som vil gøre det sjovere at komme afsted. Eventuelt at gå et sted hen, du aldrig har været før. Finde det højeste punkt i din by. Eller gå 50 km på en uge?
Hold ekstra godt fast i venskaberne
Det kan være en udfordring at holde fast i venskaberne i den her tid. Det hører jeg mange unge fortælle om, desværre. Men derfor er det også ekstra vigtigt, at man gør en større indsats for at blive ved med at holde kontakten. Det kan eksempelvis være online eller på telefon. Det kan være en rigtig god idé, også at prøve at finde på nogle ting, som man kan lave sammen, så man har noget at ‘mødes’ om. Jeg laver en liste med idéer:
• Spis middag sammen over video
• Se film sammen – netflix har eksempelvis en funktion, hvor man kan se film og serier sammen.
• Spil brætspil eller andre spil online
• Gå tur med god afstand
• Ring og spørg, hvordan dine venner har det. Måske kunne de godt bruge en god ven i øjeblikket.
Snak med nogen om det hele
Jeg tænker at et af de bedste råd, jeg kan give dig er, at snakke med nogen om, hvordan du har det. For du er langt fra den eneste, som er ved at blive helt skør af den her mærkelige coronatid. Og det kan være rigtigt rart, at have nogen at dele sine frustrationer og bekymringer med. Så kan man også støtte hinanden, så tiden forhåbentligt bliver lidt nemmere at komme igennem. Jeg tænker, at især dine venner, vil være gode at snakke med – både dem du er tætte med, og måske dem, som du er mindre tætte med. Det behøver ikke være store, dybe samtaler, du skal have med dem. Men måske bare et par sms’er om, at du er ved at være rimeligt træt af det hele. Eller måske flytte fokus over på noget helt andet, hvis du har mere brug for et pusterum fra det hele. Nogle gange kan det være rart at bruge en times tid på at diskutere reality-tv eller andet godt, hvis der er en grå sky over ens hoved.
Snak med din familie
Hvis du er tryg ved at snakke med din familie, så kan det også være en god idé. Selvom de måske ikke helt kan sætte sig ind i, hvordan det er at være på sabbatår lige nu, så kan de måske stadig lytte og støtte. Og det kan være rigtigt rart, at have dem i baghånden, hvis det hele bare begynder at hænge dig langt ud af halsen.
Hvis du har brug for at snakke med nogen, som ikke lige kender dig, men som har tid og overskud til at lytte, så kan jeg også anbefale Headspace. Headspace er en frivillig forening, som rådgiver unge om alt mellem himmel og jord. De er super dygtige og helt vant til at snakke om corona. Det er helt gratis og anonymt.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som har været hjælpsomt for dig. Jeg krydser fingre for, at du kommer godt igennem det hele. Masser af varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper