Hej Mindhelper
Jeg er en 17 årig pige, der kæmper med at have en tendens til at afskære mig fra andre.
Min omgangskreds er stor, og jeg er meget vellidt blandt alle mine venner. Jeg er generelt meget udadvendt, og mine venner oplever mig oftest altid i godt humør. Hvad de ikke ser, er at jeg har en tendens til at isolere mig fra sociale sammenhæng. Jeg graver mig ned i et hul, og har ikke rigtig lyst til at komme op derfra, men når jeg er dernede, bliver jeg ked af det, når jeg ser mine venner være sammen uden mig. Jeg har en masse rigtig gode venner og veninder der 100% ville hjælpe mig, hvis jeg fortalte dem hvordan jeg havde det, men problemet er også, at jeg ikke altid ved hvordan jeg har det. Når jeg er sammen med andre, har jeg det godt, og jeg er glad, men når jeg kommer hjem, kan jeg lægge mig til at græde uden grund. Jeg kan sidde og snakke i telefon med mine veninder i lang tid, men pludselig kan der komme en enkelt kommentar, der får mig til at blive vildt ked af det.
Jeg lider ikke generelt af dårlig selvtillid, tværtimod, har mange af mine venner rost mig for, at jeg hviler så meget i mig selv, og det er også en af de egenskaber jeg bedst kan lide ved mig selv, men det ændrer ikke på tankemyldret i mit hoved og uroen jeg har i kroppen, som gør at jeg også har søvnbesvær om natten, hvor jeg tit vågner tidligt fordi jeg har så mange tanker der vrimler rundt. Desuden har jeg noget rimelig seriøst kørende med en dreng, men tankemyldret i mit hoved, kan gøre at jeg bliver usikker på de mindste ting og det er især hvis han snakker ekstra meget med min bedste veninde i stedet for mig. Det er alle sammen ting der plager mig, og som er begyndt at forstyrre min ellers rigtig gode hverdag.
Jeg håber i kan hjælpe!
Mvh. en anonym 17 årig pige

(Pige, 17 år)
Kære en anonym 17 årig pige
Det lyder som om, at du er rigtig forvirret i øjeblikket. Og derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det kan være svært at finde ud af
Nogle gange oplever man, at blive rigtigt ked af det over noget bestemt. Og man kan sætte en finger på, præcis hvornår der skete noget, som slog en ud. Men andre gange kan man også godt opleve, at tristheden og tankemylderet nærmest kommer snigende uden, at man helt forstår, hvad der startede det. Og det kan være mega frustrerende og svært at finde ud af, hvad man så skal gøre ved det. Men jeg vil prøve at komme med lidt idéer til dig.
Snak med nogen om det allerede nu
Jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det er svært at fortælle dine venner om, hvordan du har det, når du ikke er helt sikker på det. Men det kan være super hjælpsomt at snakke med nogen, når man netop er lidt i tvivl om, hvad der sker. For nogle gange, så er der nogle ting, som bliver meget klarere, når man får dem sagt højt. Ens tanker og følelser kan godt være noget værre rod inde i hovedet, men når man så får sagt det højt. Og måske har nogen, som kan hjælpe en med at sætte ord på det hele. Så kan det være med at give en et meget bedre overblik i, hvad der egentligt fylder for en. Giver det mening?
Derfor tror jeg også, at et af de bedste råd, jeg kan give dig er at få snakket med nogen om, hvordan du har det allerede nu. Det er helt i orden, at du ikke ved præcis, hvordan du har det. Jeg tænker ikke, at der er nogen, som vil forvente, at du har fuldstændigt styr på det hele. Måske har du en god veninde, som du er tryg ved at snakke med. Eller måske vil det være rarere for dig, at snakke med dine forældre? Jeg tænker, at dine forældre måske er nogle af dem, som er tættest på dig i din hverdag. Og de derfor måske har gode muligheder for at snakke med dig om det hele. Det kan i hvert fald være super rart at have det pusterum.
Det kan føles sårbart, at tage sådan en snak. Men de fleste vil super gerne hjælpe og vil gøre deres bedste for at lytte og støtte på en god måde. Hvis du har lyst, kan du læse vores artikel om at snakke om svære ting med sine venner. For der står lidt gode tips til, hvordan man kan gribe det an på en god måde.
Skriv dagbog
Du skriver, at du oplever meget tankemylder, som gør dig bekymret og nervøs. Og det lyder til, at det kommer til at fylde rigtigt meget for dig, især når du skal sove. Hvis du har lyst, kan du prøve at skrive tankerne ned i en dagbog hver aften. Det kan være med til at trække tankerne lidt ud af hovedet og ned på papir. Og for nogle betyder det, at de har lidt nemmere ved at falde i søvn, fordi de nemmere kan lade tankerne være. Du kan læse mere om at skrive dagbog her og lidt om gode råd til dem med søvnproblemer her.
Tag en tur til lægen
Når tankemylderet begynder at fylde så meget, at det går ud over din nattesøvn, så kan det være en god idé, at tage en tur til lægen. For det er rigtigt forstyrrende, hvis man ikke få sin nattesøvn. Lægen er helt vant til at snakke om søvnproblemer, og så vil i sammen kunne snakke om, hvad der vil kunne være hjælpsomt for dig.
Du er velkommen i Headspace
Hvis du har mest lyst til at snakke med nogen, som ikke lige kender dig. Så kan jeg varmt anbefale Headspace. Headspace er en frivillig forening, hvor unge kan komme og snakke om det, der fylder. De er vant til at snakke om alle slags problemer og er super gode til at lytte og sparre med en, hvis man har brug for et par ekstra øjne. Måske kunne det være rart for dig. Du kan være helt anonym og det er helt gratis.
Det lyder til, at der er en masse tanker, bekymringer og tristhed, som kan ramme dig uden du helt ved, hvorfor. Men jeg krydser fingre for, at mit svar har været hjælpsomt for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper