Jeg har haft det svært længe, for jeg slås med mange triste tanker. Jeg har gået til psykolog, men jeg har svært ved at forklare, hvordan jeg faktisk har det.
Hej.
Jeg har det meget svært og har haft det i en lang periode. Jeg har en masse triste tanker og tænker tit at jeg ikke har nogen betydning for verden da jeg bare er en af flere milliarder.
Jeg har fortalt mine forældre om situationen, men flere år senere end jeg måske skulle have gjort det. Jeg har været hos min læge, hvor jeg fik at vide at jeg muligvis havde en depression. Derefter har jeg været til 2 psykologer men det er som om, at jeg ikke helt kan forklare hvordan jeg tænker, hvorfor jeg tænker det, og hvad der står til grund for at jeg har det bedre, når jeg har det bedre.

(Dreng, 16 år)
Hej Dreng på 16
Jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det lyder til, at der er mange tunge tanker, der fylder i dit hoved i øjeblikket. Du skal have ros for, at du har åbnet op til dine forældre. Det kan være super svært at dele sine inderste tanker, og jeg synes det er super sejt, at du har gjort det. Bliv endelig ved med at snakke med dem om det. Det er vigtigt ikke at gå alene med sine svære tanker, for så kan de blive værre.
Det går op og ned
Der vil altid være perioder i vores liv, som går op og ned. Nogle perioder vil være nemme, og det vil føles som om tiden bare farer afsted. Andre vil være svære og hårde at komme igennem. Det lyder som om, du undres over, hvorfor du i nogle perioder føler ligegyldighed omkring livet, og i andre perioder har det bedre.
Tjaaa, det kan være svært at sige præcis, hvad der gør, at man oplever nedture i ens liv. Men når vi gør det, så er det ekstra vigtigt, at vi bruger tid på de ting som gør os glade. For jo mere opmærksomhed man giver ting, jo mere kommer de også ti lat fylde. Det er meget normalt at opleve de her følelser af tristhed. Specielt i sin teenagetid. Det er det tidspunkt, hvor man virkeligt skal forholde sig til mange ting på en gang. Samtidigt så skal man også prøve at finde sin plads i livet, og det er mega hårdt. Derfor er det også helt naturligt at opleve tristhed og svære følelser, fordi ens hoved kører på et ret højt tempo.
Hvis tristheden fylder for meget
Hvis de svære tanker bliver ved med at være der, så skal du selvfølgelig reagere på dem. Du skal ikke gå rundt og have det dårligt. Så skal du selvfølgelig have noget hjælp. Du kan prøve at læse denne her artikel omkring typiske tegn på depression. Måske er der noget af det, der passer på, hvordan du har det? Hvis man har en depression, så er det heldigvis noget, man kan gøre noget ved. Eksempelvis ved at se en psykolog og få nogle gode værktøjer til at håndtere det. Du kan også prøve at læse de her ti gode råd til hvad man selv kan gøre, hvis man har en depression. Det kan være, at nogle af rådene på listen vil give god mening for dig?
Før dagbog
Du nævner, at du har svært ved at sætte ord på præcis, hvordan du har det overfor dine psykologer. Jeg tænker, at en idé til dig måske kunne være, at begynde at skrive dagbog. På den måde, vil du kunne holde en form for logbog over dit eget humør og tanker. Måske er der nogle bestemte tidspunkter, hvor du bliver i dårligt humør? Eller måske er der nogle ting i din hverdag der “trigger” dine negative tanker? Det kunne eksempelvis være, hvis du har sovet for lidt, har været oppe at skændes med nogen eller måske, at det har været dårligt vejr. Hvis det er tilfældet, så kan du måske bruge det som udgangspunkt for dine psykologsamtaler?
Når du skriver dagbog, øver du dig også i at forklare, hvordan du har det. Og det alene kan måske hjælpe dig, når du så sidder overfor en psykolog. Hvis det er nemmere for dig at formulere dig på skrift, kan du også spørge din psykolog, om du kan få lov til at sende nogen af de ting, du har skrevet til personen. Så kan din psykolog spørge dig ind til det næste gang.
Snak om det i Headspace
Et andet sted man kan gå hen, og snakke med nogen, er i Headspace. Headspace er et sted, som laver frivillig rådgivning til unge. I headspace kan man snakke om hvad som helst, og man kan være helt anonym, hvis man har lyst til det. Deres rådgivere er vant til at tale med unge om alle mulige forskellige problemer, og de er gode til at komme med rådgivning og nye perspektiver. Måske kunne det være noget for dig, hvis du ikke helt føler, at du ved, hvad du skal sige til psykologerne. Du kan finde en Headspace i nærheden af dig, ved at klikke på det blå Headspace-link.
Snak med dine venner
Hvis du har nogle venner, som du er tryg ved at tale om de her ting med, så synes jeg du skal gøre det. Det kan være vildt rart at få afløb for nogle af alle de her tanker ved at snakke med nogle, som er det samme sted i livet. Det kan jo sagtens være, at nogle af dine venner har oplevet noget lignende? Måske har de gode erfaringer med, hvordan man kan håndtere det.
Snak med dine forældre
Bliv endelig ved med at snakke med dine forældre omkring dine tanker og følelser. De kender dig godt, og vil sikkert gerne hjælpe dig godt på vej.
Jeg håber du kan bruge mine råd til noget. Bliv endelig ved med at snakke om hvordan du har det. For det er det allervigtigste, at man ikke går alene med det, når man har det svært.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper