Jeg kan ikke kende mig selv
Jeg har det virkelig ikke særligt godt for tiden. Jeg har altid været virkelig social og sprudlende, men for tiden kan jeg ikke kende mig selv. Hver morgen når jeg står op er det som om jeg tager en maske på og tager i skole, jeg spiller glad fordi jeg ikke vil have at folk ved at jeg har det dårligt. Jeg har altid haft svært ved at anerkende mine egne problemer, jeg synes ikke de er vigtige. Jeg har altid haft nemt ved at løse mine venners problemer, men jeg taler aldrig om mine egne. Jeg har ramt et punkt hvor jeg vågner op om morgenen, med en lyst til at det hele bare er slut. Jeg er fuldkommen tom indeni, jeg sidder i skolen og presser mine tårer tilbage med et falsk smil. Jeg ved ikke hvad der sker med mig for tiden, og jeg føler mig så ynkelig, hvorfor kan jeg ikke bare fucking tage mig sammen og være glad? Jeg gider ikke være en dum lille depressiv pige der får unødig opmærksomhed bare fordi jeg ikke har styr på mit lort og mit hoved. Men nu er jeg her og skriver til denne her brevkasse fordi jeg ikke kan være i mig selv længere, og jeg synes virkelig det er svært at anerkende, men jeg har brug for hjælp. Jeg vil gerne vide hvad der sker med mig, hvorfor vågner jeg op og føler mig tom, jeg har det ikke sjovt med mine venner på samme måde for tiden, og jeg drikker mere alkohol end nogensinde før.
hilsen en forvirret frustreret pige.

(Pige, 16 år)
Kære forvirrede frustrerede pige
Det lyder som om, at det er mega svært at være dig i øjeblikket. Det er nogle rigtigt tunge tanker og følelser, som du går rundt med helt alene. Derfor er jeg simpelthen også så glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. Det er et super godt første skridt i retning af, at få det godt igen.
Du er ikke alene
Du skal vide, at du ikke er alene med dine oplever. Du beskriver sådan en tomhedsfølelse og en oplevelse af, nærmest at tage en maske på om morgenen, for så at “spille” glad hele dagen. De præcise ord er nogle, som jeg hører ret tit her i Brevkassen. Og det er mega hårdt, hvis man oplever, at have det på den måde. Selvom det måske kan være rigtigt svært at acceptere, at man nogle gange går igennem perioder, som er svære – og man måske har brug for en hjælpende hånd til at komme ud af det igen. Så skal du vide, at de fleste, som oplever det du beskriver, sagtens kan få det super godt igen.
Du skriver ikke, hvor længe du har haft det sådan her. Det er normalt, at have perioder, hvor man har det svært eller er rigtigt ked af det. Men de perioder skal gerne gå over igen. Hvis de bliver ved eller begynder at fylde det hele, så er det en rigtig god idé, at reagere på det. For så kan det godt være tegn på noget mere alvorligt, eksempelvis depression. Hvis man har fået en depression, så kan man opleve at være fyldt med en tristhed, som bare ikke vil gå over igen. Så begynder den måske at fylde hele ens hverdag og ting, som før gjorde en glad, gør ikke en glad længere. Du kan prøve at læse lidt mere om depression i vores artikel omkring typiske tegn på depression. Måske kan du nikke genkendende til nogle af tegnene? Hvis du tænker, at det passer på det dig, så er det vigtigt at du reagerer på det. For det er for meget for dig, at skulle håndtere helt alene.
Det er super godt at søge hjælp
De fleste mennesker er vant til, at klare deres problemer selv. Men nogle gange bliver vores problemer bare så store, at det er for meget at skulle håndtere alene. Derfor er det også super sejt, at du ved at du har brug for hjælp, selvom det kan være lidt svært at anerkende. Men der er intet mærkeligt i, at have brug for hjælp fra andre. Det oplever alle mennesker på et tidspunkt i deres liv. Og det er ikke svagt eller unødvendigt – det er fuldstændigt i orden og helt normalt. Vi mennesker er slet ikke skabt til at klare vores problemer selv. Lad mig prøve, at vende situationen lidt på hovedet for dig. Du skriver, at du har nemt ved at hjælpe dine venner, hvilket er super omsorgsfuldt og sødt af dig. Og jeg kommer til at tænke på, hvad du ville sige til din veninde, hvis hun kom og beskrev de samme ting, som du oplever? Jeg er næsten fuldstændigt sikker på, at du ikke ville synes, at hun var ynkelig, dum eller søgte unødig opmærksomhed. Du ville sikkert gøre alt hvad du kunne for at hjælpe hende i stedet. Men det er de ord, du bruger om dig selv i dit brev. Derfor tænker jeg også, at du er ret hård ved dig selv lige nu. Og det fortjener du slet ikke. Du fortjener et kæmpe klap på skulderen, fordi du reagerer på, at det er rigtigt svært at være dig.
Tag en tur til lægen
Hvis man oplever en stor tristhed og måske har tanker om, at det kunne være en depression, så er det vigtigt, at man tager en tur til lægen. Lægen kan nemlig være med til at finde ud af, om det er depression man oplever. Så kan lægen hjælpe en med at finde ud af, hvad der så skal ske og om det kunne være hjælpsomt at få en henvisning til en psykolog.
Snak med nogen om det
Det lyder til, at du går rigtigt meget alene med dine tanker og oplevelser. Selvom det kan være svært, at åbne op for ens tanker og følelser, så kan det være en rigtig god idé. Man kan sige, at når man får snakket om det der sker indeni, så bliver det også nemmere at håndtere. Derfor er det også et af de allerbedste råd, jeg kan give dig.
Snak med dine forældre
Jeg tænker på, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det? Ens forældre er tit dem, som er tættest på en i ens hverdag og de kan være en rigtig god støtte, når man går igennem noget svært. Dine forældre kender dig sikkert rigtigt godt, og vil gerne hjælpe og støtte dig. Du kan prøve at læse vores guide om, hvordan man snakker med sine forældre om svære ting, hvis det kan være en hjælp for dig.
Snak med dine venner
Hvis du har nogle gode venner eller veninder, som du tryg ved at snakke med, så kunne det måske også være rart for dig. Det er ret normalt at have perioder, hvor man oplever at være meget trist. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som også har prøvet noget lignende. Jeg er næsten helt sikker på, at dine venner rigtigt gerne vil hjælpe. Så kan de måske komme med lidt råd om, hvad de gør, når de oplever meget tristhed. Uanset hvad, så kan det være super rart at have nogle at snakke med og få et pusterum for sine tanker og følelser. Måske har du en ven eller veninde, som du tænker på lige nu?
Tag fat i Headspace
Hvis du helst vil snakke med en, som ikke kender dig, så kan jeg også anbefale Headspace. Headspace er en frivillig rådgivning, hvor unge kan komme og snakke om de ting, der fylder for dem. Det er helt anonymt og de er super søde og dygtige. Der ligger en Headspace i de fleste større byer og ellers kan man også kontakte dem på chat.
Livslinien
Du skriver, at du vågner op og har lyst til, at det hele er slut. Jeg kommer til at tænke på, om det er et udtryk for selvmordstanker? Hvis det er det, så er det rigtigt vigtigt, at du får det fortalt til nogen hurtigt – dine forældre eksempelvis. Du kan også kontakte Livslinien. Livslinien er en frivillig organisation, som hjælper mennesker, der oplever selvmordstanker. De er så søde, rigtigt dygtige og helt vant til at snakke med unge, med selvmordstanker. Man kan både ringe, chatte eller skrive til dem – og det er helt anonymt. Man må altid kontakte dem og ring hellere en gang for meget.
Det er nogle super svære følelser og tanker, som du har gået rundt med alene. Derfor er det også rigtigt vigtigt, at du får snakket med nogen om det, så du kan få hjælp og støtte til at få det godt igen. For det fortjener du selvfølgelig.
Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at du får det rigtigt godt igen.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper