Hej
jeg er en dreng på 17 år som troede jeg fejlde noget i kroppen men har været ved læge og alt så noget så så jeg at jeg havde de samme symptomer på desperation sover dårligt og vågner mange gange om natten men er ikke træt hvad skal jeg gøre håber i kan hjælpe 🥲

(17 år)
Hej Dreng på 17 år
Det lyder til, at du ikke har det så godt lige nu og har svært ved at sove. Det kan være mega svært, når man ikke får nok søvn, og ikke synes man har det helt godt. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Godt du tager til lægen, når du ikke har det godt
Først og fremmest vil jeg starte med at rose dig. Det er mega godt, at du tager til lægen, når du kan mærke, at du ikke har det godt. Det er nemlig rigtig vigtigt at få hjælp og få det undersøgt, når man ikke er på toppen. Du skriver, at du troede, at der var noget galt i kroppen, men at alt var som det skulle være. Det kan på den side måske være meget rart at få at vide, at der ikke er noget galt i kroppen, men samtidig kan de også være svært, hvis man stadig oplever, at man ikke har det helt godt. Det er også sådan, at det der foregår i kroppen, og det der forgår i hovedet tit spiller sammen. Så hvis man går og bøvler med fx tristhed, kan det også mærkes i kroppen som bl.a træthed eller ondt i maven.
Det er normalt at have triste perioder
Du skriver, at du har nogle af tegnene på depression og sover dårligt om natten. Det kan være hammersvært, når man ikke for sovet nok, og går og føler sig træt og ked af det. Men du skal vide, at det er helt normalt. Alle mennesker har perioder, hvor de sover dårligt, og føler sig helt nede i kulkælderen. For vores følelser svinger gennem hele livet. Så selvom det er mega svært, når man er ramlet ind sådan en periode, er det normalt at opleve, at have nogle af tegnene på depression.
heldigvis oplever mange også, at det går over igen, og at tristheden ikke bliver ved med at fylde. Men for nogle fylder tristheden så meget og står på så længe, at det faktisk bliver til en depression. Og så er det hammervigtigt, at man tager det alvorligt og får noget hjælp. I vores artikel om depression, kan du læse lidt mere om, hvad det er. Der står også en masse gode råd til, hvad man kan gøre, og hvor man kan få hjælp, hvis man har det sådan.
Tag et smut til lægen igen
Jeg kommer jeg også til at tænke på, om du har fortalt lægen, at du har det svært for tiden og ikke sover godt? For læger ved en hel masse om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Derfor er de også rigtige gode at snakke med og få hjælp af, når man oplever at have nogle af symptomerne på depression. Så jeg tænker derfor, at det er en rigtig god ide, at du tager et smut forbi lægen igen, og får snakket om de ting også.
Snak med dem omkring dig
Det kan være hammerhårdt at gå med en masse svære tanker og bekymringer helt alene. Derfor kan det også være en rigtig god ide at dele dem med nogen omkring sig. For vi mennesker er ikke skabt til at gå med alt det svære alene. Vi er skabt til at have brug for andre, når tingene bliver svære.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være rigtigt godt, at du snakkede med nogen om, hvordan du har det. For ofte bliver det svære lidt lettere at gå med, når man deler det med andre.
Det kan fx være dine forældre, en god ven eller en helt tredje. Det er nemlig ikke så vigtigt, præcist hvem du snakker med. Det vigtigste er, at du ikke går med dine tanker og følelser helt alene.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som bøvler med nogle svære ting. Derfor ved de også godt, at det måske kan være lidt svært at snakke om. Men de sørger altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym.
Det kan være rigtig hårdt, når man sover dårligt og har det svært. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender varme tanker din vej og håber, at du får snakket med lægen igen. For du skal ikke gå og have det så svært.
De bedste hilsner fra en Mindhelper