Jeg har før rejsen haft det meget godt med at være alene, og det er også sådan jeg samler energi. Nu kan jeg bare mærke, at hver gang jeg lukker døren i til mit værelse, så bliver jeg ked af det.
Er jeg deprimeret?
Jeg har været ude og rejse i 3 måneder med 16 andre. Der har jeg været vant til at der hele tiden har været mennesker omkring mig, men nu hvor jeg er kommet hjem, føler jeg mig ensom.
Jeg har før rejsen, og faktisk så lang tid jeg kan huske, haft det meget godt med at være alene og det er også sådan jeg samler energi. Nu kan jeg bare mærke at hver gang jeg lukker døren i til mit værelse, så får jeg en ubehagelig følelse i kroppen og så bliver jeg ked af det.
Det går både ud over min kæreste, mig arbejde og mine venner, og det går mig virkelig på.
Jeg mister også tit lysten til at spise, og spiser slet ikke så meget som jeg plejer. Har lyst til at græde hele tiden, men ved ikke hvad der frembringer det.
Mvh A

(Pige, 20 år)
Kære A
Det kan være helt vildt svært at vende tilbage til sin hverdag, hvis man har været på en rigtig fantastisk rejse. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det første jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit brev er, hvor længe siden det er, at du er kommet hjem? For de ting du beskriver med at være meget ked af det kunne godt være tegn på depression, hvis det har stået på ret længe. Jeg tænker, at du kan læse denne artikel igennem omkring tegn på depression. Hvis du oplever nogle af de tegn, og de ikke går over af sig selv. Jamen så kan det godt være en depression. Men man kan også godt opleve tegnene, selv hvis man ikke har en depression. For at vide det med sikkerhed, så er du nødt til at bestille en tid hos din læge. Så kan dig og lægen snakke sammen og finde ud af, om det du oplever er en depression eller ej. Hvis du er i tvivl, så tænker jeg, at det er en fin idé, at bestille tid til lægen alligevel – hellere en gang for meget, end en gang for lidt. Man må altid bestille tid hos lægen, uanset om man har det dårligt fysisk eller psykisk.
Sorg eller savn?
Umiddelbart tænker jeg faktisk, at det godt kunne være sorg/savn, du oplever. Det lyder måske mærkeligt, men det er faktisk meget normalt at opleve, hvis der sker et stort skift i ens liv. Især rigtigt mange højskole- og efterskoleelever oplever, at de bliver enormt kede af det, når deres skoleophold slutter. Og at det kan tage dem rigtigt lang tid, at vende sig til at komme tilbage til deres hverdag. Jeg tænker, at det måske er det samme, der sker for dig?
Når man er en del af et fællesskab
Hvis man bliver en del af et socialt fællesskab, hvor man er meget tætte, og har en masse fantastiske oplevelser sammen. Jamen så kan det godt gøre rigtigt ondt, når det så er slut. For pludselig stod man tilbage i sin gamle hverdag, hvor ingenting har ændret sig. Men man er måske ikke selv helt den samme, som da man tog afsted. Måske har man udviklet sig og levet et liv i et højt tempo, med masser af mennesker, oplevelser og gang i den. Så kan ens almindelige hverdag godt virke meget mere grå og stille, end man huskede den. Man er oftere alene, man skal på arbejde og hverdagen bliver ensartet igen. Ensomhed og savn er faktisk ret normale oplevelser at have efter sådan en rejse. Det kræver nemlig tilvænning, at komme tilbage igen. Derfor er det også helt normalt at føle sig ensom og ked af det, det første (måske endda lange) stykke tid.
Men det kan altså godt lade sig gøre, at bliver glad i sin hverdag igen. Selvom det måske virker lidt uoverskueligt lige nu.
Hvad plejede at gøre dig glad?
Det kan være en god idé, at overveje, hvad der plejede at gøre dig glad. For selvom tiden før din rejse måske virker lidt langt væk – jamen så var der jo ting, som fyldte din hverdag med glæde før også. Jeg vil foreslå dig, at prøve at lave en liste med de ting, og så dyrke dem noget mere i din hverdag. Simpelthen sørge for, at gøre det ekstra meget. Det kan godt være, at du kommer til at opleve, at det ikke gør dig ligeså glad som det plejede. Men der tænker jeg, at det nok er vigtigt at give det tid, og huske på, at hvis du går igennem en sorgproces. Så kan alting godt virke mindre sjovt. Men med tiden, så tænker jeg, at glæden for de forskellige ting på din liste, vil vende tilbage.
Find det smukke i at være alene igen
Jeg lægger mærke til, at du fortæller, at du plejede at holde meget af at være alene. Det tænker jeg er en helt vild god evne at have, som jeg ikke tror bare forsvinder. Men det kan måske godt have puttet sig lidt væk i øjeblikket, fordi der er så mange andre ting, der fylder. Men jeg tænker på, at det kunne være en god idé, hvis du prøvede at reflektere lidt over alle de ting, som du plejede at elske ved at være alene. Måske var det at se film, drikke kaffe, slappe af, læse, tegne – eller noget helt andet. De ting forestiller jeg mig, at du nok stadigvæk godt kan lide? Og hvis du ikke har lyst til at lave de ting alene endnu – jamen så kan du måske træne det lidt ved at invitere en veninde eller din kæreste til at lave det sammen med dig? Så vil du måske opleve glæden af at tegne igen, men uden at føle dig alene. Og så tænker jeg, at du kan prøve at tegne, når du er alene igen. Og så på et tidspunkt, så kan det være, at det går op for dig, at du faktisk nyder alenetiden med tegningen igen. For nogle gange skal vi lige have et skub på vejen, så vi igen kan finde glæden ved de ting, som vi faktisk elsker.
Opsøg nye fællesskaber
Vi mennesker kan godt blive lidt afhængige af sociale fællesskaber. Især hvis vi i en periode har haft det sjovt, mens vi har været omgivet af mange mennesker. Så har vi vænnet os til det. Det betyder også, at du måske har brug for at være mere social end du plejede, inden du tog afsted på rejse. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en god idé, hvis du opsøgte nogle nye fællesskaber. Så kunne du lære nogle helt nye mennesker at kende, få nye oplevelser og på den måde måske komme lidt af med savnet fra rejsen.
Hvis du har en interesse/ hobby, så kunne du jo prøve at undersøge, om der eksisterer en klub eller fællesskab, som har det som omdrejningspunkt. Det kunne eksempelvis være en sportsklub, frivilligt arbejde, et kreativt kursus, sommerlejr, musiksammenspil eller noget helt andet.
Snak med nogle om det.
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du snakkede med nogle om, hvordan du har det. Det kan være super rart, at få lukket nogle af ens sorger og bekymringer ud. Og ofte bliver de faktisk også nemmere at forholde sig til.
Snak med dem du rejste med
Måske kunne det være en god idé, at snakke med nogle af dem, som du rejste sammen med. Jeg kunne forestille mig, at du nok ikke er den eneste som oplever, at det er rigtigt svært at vende tilbage til hverdagen. Måske er der andre, der har det ligesådan? Så kan i støtte godt op om hinanden, og måske huske at tjekke lidt op på hinanden engang imellem.
Snak med din kæreste og familie
Hvis man oplever, at være meget nedtrykt. Så kan det være super rart at snakke med de mennesker, som man omgiver sig med i sin hverdag. Det tænker jeg nok især er din kæreste, og måske dine forældre. Så kan det være en god idé, at fortælle dem om, hvad der sker. Så kan de nemlig støtte rigtigt godt op om dig, og passe ekstra godt på dig i den periode, som du er sårbar i.
Tag fat i Headspace
Hvis du trænger til at snakke med nogle, som ikke kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig forening, som tilbyder anonym rådgivning til unge. Der kan man komme og snakke med en frivillig om sine problemer, og få hjælp og støtte til, hvordan man kan håndtere det. Der ligger en Headspace i de fleste større byer, og deres frivillige er super søde. Jeg kan varmt anbefale dem.
Det kan være helt vildt svært, at komme hjem fra en helt fantastisk rejse. Det har måske været en enormt meningsfuld periode, fyldt med fællesskab, oplevelser og dejlige minder. Derfor er der heller ikke noget mærkeligt i, at føle et stort afsavn og ensomhed efterfølgende. Det kan godt tage noget tilvænning, at komme hjem igen. Derfor kan det også være en rigtigt god idé, at passe ekstra godt på sig selv, og få snakket det igennem med nogle.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget, og så krydser jeg fingre for, at du snart kan nyde hverdagen igen.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper