Hej Mindhelper
Jeg har de seneste par dage oplevet, at jeg har mistet lysten til diverse ting, samt har jeg været fuldstændig drænet for energi. Jeg kan ikke længere se nogen mening med livet, og jeg føler mig ked af det og tom indeni uden at kunne sætte en specifik grund på hvorfor.
Jeg har tidligere i mit liv kæmpet en lang kamp med falske venner, familie problemer, angst, depression og så meget mere. Det hele er blevet en smule bedre, men efter alt den negativitet så kan jeg slet ikke se noget positivt ved livet.
Mine lidelser og de mennesker der har været omkring mig har også ændret mig markant. Jeg er blevet som en lukket bog, da jeg ikke længere stoler på nogen, og jeg heller ikke længere føler mig tryg ved nogen.
Jeg har lært, at man kun har sig selv her i livet.. men hvis man ikke har andre, hvad er så meningen med at leve i en verden, hvor andre også er til stede? Og hvad er meningen med at leve i en egoistisk verden, hvor folk kun tænker på sig selv og ikke sikre at andre omkring dem også har det godt.
– Jeg har gået til psykolog. Hun hjalp mig ikke, og hun virkede ligeglad med mig og mine problemer ligesom alle andre er, ligeglade.. Så hvad kan jeg nu gøre? Hvad kan give mig lysten til at leve?
Jeg plejede at elske at shoppe, spise og feste med vennerne, men nu kan jeg ikke engang se en mening med det.. Og hvis selveste mig har mistet lysten til mine yndlings aktiviteter, så er der noget helt galt:(

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Øv, det lyder da godt nok til, at der er en masse ting, der fylder hos dig lige nu. Og det er bare rigtig svært, at gå rundt og være drænet for energi og bare generelt have en øv-følelse i kroppen. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker og bekymringer med os.
De fleste mennesker oplever at miste lysten til ting fra tid til anden
Du skriver, at du har følt dig ked af det og drænet for energi de sidste par dage. Der er hårdt at opleve, at have det sådan, men det er også helt normalt, at man fra tid til anden oplever, at man måske ikke lige har så meget lyst til at lave en masse ting, eller at der bare ikke lige er så meget energi at tage af. For når man går og er lidt ked af det, så tærer det altså bare rigtig meget på ens energi. Humør og følelser ændrer sig og svinger gennem hele livet. Der kan være rigtig mange grunde til, at man føler sig ked af det. Og ofte er det ikke en specifik ting som gør, at man har det sådan. Det kan være en blanding af mange forskellige ting. Derfor er det også helt naturligt, at du ikke lige kan sætte fingeren på, hvad det er der gør, at du har det sådan.
Selvom lysten er væk lige nu, kan den godt komme igen
Jeg bider mærke i, at du også selv skriver, at der er nogle ting som at tage på en shoppingtur eller ud og spise med vennerne, som du før virkelig har nydt. Det kan være, at det er i nogle af de her ting, at du kan finde glæden og lysten igen. For selvom lysten er væk lige nu, så er det heldigvis sådan, at den sagtens kan komme tilbage igen. Det kunne være, at du kunne prøve bare at tage en kort tur ud og shoppe med en veninde. Også selvom du måske ikke lige har så meget lyst til det. Det behøver overhovedet ikke at være en stor ting som varer i flere timer. Men rigtige mange oplever, at det så egentlig er meget rart, når man først er kommet afsted. Og mange oplever også, at lysten og energien til at lave ting lige så langsomt kommer igen. Og derfor kan det nogen gange være en rigtig god ide, at tage ud og lave nogle ting, selvom man ikke har så meget lyst til det, for det kan både hjælpe på ens humør og give én en pause fra alle de triste tanker. Hvad tænker du om det?
Find de positive ting og skriv dem ned
Når man er er ked af det, så bliver ens tanker og følelser også farvet af det. Og så kan de negative ting komme til at fylde rigtig meget. Men heldigvis er det sådan med vores hjerner, at vi godt kan træne dem i at lægge mærke til de mere positive ting i stedet. Det kan være, at du kan øve dig i at tænke på de gange, hvor du har oplevet at folk har været der for dig, eller de positive ting der er sket i løbet af dagen. Og så få det skrevet ned på et papir. Det kan nemlig være rigtig rart at have det på papir, for så kan man tage det frem og kigge på igen senere. Og den liste kan ikke blive for lang. Mange oplever at det kan være rigtig rart, at finde 3 positive ting fra dagen, og få dem tilføjet. Der er ingen regler for, hvad der kan komme med på listen, det kan være alt fra, at man fik sin yndlingskage til at man havde en god snak med en veninde eller noget helt tredje. Det vigtigste er, at du finder de positive ting og får dem skrevet ned, så hjernen bliver trænet i også at se dem. Det kan dog godt være, at det tager lidt tid og øvelse og det er helt OK, for hjernen skal lige vænne sig til tænke anderledes.
Vi mennesker har brug for andre når vi har det svært
Du skriver, at du er som en lukket bog lige nu, og der er helt naturligt når man har har haft en masse negative oplevelser med andre. For når vi mennesker har oplevet noget mange gange, som gav os en rigtig ubehagelig og negativ følelse, så vil vi gerne undgå at det sker igen. Og så kan man godt komme til at lukke sig i. Men det er egentlig sådan med os mennesker at vi er flokdyr. Og derfor har vi rigtig meget brug for at åbne op og snakke med andre, når vi er kede af det. Det er nemlig alt for hårdt at gå rundt med helt alene.
Derfor tænker jeg, at det kunne være en god ide for dig, at øve dig i at åbne lidt op igen. Og det at du har skrevet herind viser, at du godt kan åbne op, og det er bare rigtig sejt og allerede første skridt på vejen. Når man skal lære at åbne op og stole på andre igen, handler det om at tage små skridt. Det kan være, at der er en fra din klasse, som du kunne øve dig i at åbne op lige så stille og roligt op for. Og det er ikke sådan, at du behøver at dele dine inderste hemmeligheder lige fra start af. Det kan måske bare være, at du kan prøve at fortælle mere eller mindre ærligt om, hvordan din dag har været. Det er nemlig vigtigt at det foregår i et tempo, som du er tryg ved. Det er helt almindeligt, at det tager lidt tid og er svært i starten. Rigtig mange oplever også, at det bliver nemmere og nemmere at åbne sig op, når man har øvet sig. Og heldigvis oplever mange, at langt de fleste mennesker er rigtig søde og fornuftige. Og når man har gjort sig de erfaringer, kan det også gøre det nemmere at stole på folk igen.
Rigtig mange mennesker oplever også, at andre mennesker omkring dem også åbner op, og er interesserede i hvordan man har det, når man gør det. Det er bare ikke altid, at vi mennesker er så gode til lige at få gjort det. Og når man har det rigtig skidt, kan man sagtens komme til at føle, at alle andre da burde kunne se, at man har det skidt. Og det er helt naturligt, at have den følelse. Men desværre kan det sommetider være rigtig svært for andre, lige at se hvordan man har det. Og så kan man sagtens komme til at føle sig alene. Ofte er det dog sådan, at der bare lige skal være en, som tager det første skridt og forsigtigt åbner op. De fleste mennesker vil nemlig rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem hvordan man har det. Og bekymringerne bliver meget lettere, når man ikke skal bære på dem alene.
Snak med dine forældre
Det kunne være en rigtig god ide, at du åbnede op til dine forældre, og fik snakket med dem om, hvordan du går og har det. Når man har det ligesom dig, er det nemlig rigtig vigtigt, at man får snakket med nogen om det. Dine forældre er nogle af dem, som er tættest på dig, og derfor er de også nogle af dem, som har allerbedst mulighed for at hjælpe. De fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt, men det kan være svært for dem at hjælpe, hvis de ikke lige ved, hvordan man har det. Derfor tænker jeg også, at de vil blive rigtig glade for, at du fortæller dem, hvordan du går og har det. Hvis du synes, at der er rarere, kan du også vise dem det brev, som du har skrevet til os. For her beskriver du så fint, hvordan du går og har det. Og så kan det være, at I kan få snakket om hvordan du har det på den måde.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace. I Headspace sidder der nemlig en masse super søde og rare frivillige klar til at lytte, og de gør altid deres allerbedste for at hjælpe. Det er helt gratis at komme i Headspace og hvis du synes, at det er rarere, kan du også sagtens være anonym. De frivillige i Headspace er vant til at snakke med unge om svære ting, og derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Så I kan få snakket om de ting, som du går og bøvler med.
Snak med lægen
Hvis du oplever, at du bliver ved med at være ked af det, så skal du tage en tur til lægen og få snakket om, hvordan du har det. For nogle mennesker har det rigtig skidt i længere tid. Og så kan det gå hen og blive en depression. Du kan tage et kig på vores artikel om depression, hvor der står en masse om det, og hvilke tegn man skal være opmærksom på. Hvis man har det sådan i længere tid, er det også rigtig vigtigt, at man får noget hjælp og det kan lægen hjælpe med.
Det er bare rigtig svært at gå og være ked af det og føle at man står helt alene. Derfor håber jeg, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og at du får snakket med nogen om, hvordan du går og har det. Så du igen kan få det bedre, for der er ingen der skal gå rundt og have det sådan som du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper