Hej
Jeg tror måske jeg har en depression men har ikke lyst til at snakke med nogen om det hvis nu det ikke er rigtigt. Jeg har meget lidt energi i min hverdag og hvis jeg ikke har arbejde eller skole ligger jeg i sengen hele dagen. Jeg føler mig Tom inden i og sjældent glad. Den føles jeg bedst mærker er hvis jeg er ked af det. Jeg spørger ofte hvad meningen med livet er ikke fordi jeg er selvmordstruet eller noget men ser bare ingen mening. De ting som før i tiden har gjort mig glad har jeg ikke gidet det sidste år eller to. Samtidigt er min lyst til sex helt forsvundet. Jeg bliver også ofte irriteret på andre menneske selvom det måske er over ubetydelige ting. Men det er ikke altid jeg mærke de her symptomer lige tydeligt og der er gået så lang tid så ved ikke om det bare er normalt og jeg bare overtænker.

(Pige, 19 år)
Hej Pige på 19 år
Der er en masse svære tanker og følelser, der fylder hos dig for tiden. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp, og det er første skridt på vejen imod at få det bedre.
Vores humør svinger
Det lyder som om, det har været rigtigt svært at være dig i en ret lang periode efterhånden. Det forestiller jeg mig må være mega hårdt. For det kan være rigtigt svært at komme igennem dagen og livet, hvis man mest bare føler sig ked af det og tom indeni.
Når man er i en svær periode af sit liv, så er det helt normalt, at det ikke er hver dag, der er lige svær. For vores humør svinger og bliver også påvirket af de ting, der sker omkring os. Så hvis man for eksempel har haft en god dag på arbejde, hvor man har haft det sjovt med sine kollegaer, så er det helt normalt, at ens humør føles lidt lettere end det plejer at være. Ligesom man også godt kan have en rigtigt dårlig dag, hvor alting går skævt, og man er ked af det, selvom man ellers er i en god periode. Derfor er det vigtigt, at du tager det alvorligt, at du har gået rundt og haft det svært længe nu. Det behøver nemlig ikke at være sådan her resten af dit liv. Det kan godt blive bedre igen. Nogle gange kræver det bare lidt hjælp udefra.
Det skal blive bedre igen
Det er meget menneskeligt og helt normalt at opleve perioder, hvor man er mere ked af det end normalt. Og hvor overskuddet er væk og, hvor det nogle gange kan være svært at se meningen med det hele. Men det skal lette igen og blive bedre på et tidspunkt. Hvis ikke det gør det, så kan det være tegn på, at det er lidt mere end bare en svær periode. Der er nemlig nogen, der oplever at have det rigtigt svært, fordi de har en depression. Hvis du vil vide mere om, hvad depression er, kan du prøve at læse vores artikel om de typiske tegn på depression
Fordi det er helt normalt at ramle ind i svære perioder, så er det også helt normalt, at man i perioder kan genkende nogle af tegnene fra artiklen. Så der hvor det er vigtigt at være opmærksom er, hvis man kan genkende mange af tegnene, og det har stået på i rigtigt lang tid. Det er nemlig et tegn på, at det har været hammer-svært rigtigt længe. Og om det så er en depression eller ej, så er det vigtigt, at man får talt med nogen om det, for man skal ikke gå rundt og have det så svært alene.
Snak med nogen
Du skriver, at du ikke har lyst til at tale med nogen om, at du er bange for, at du har en depression, hvis det nu ikke er rigtigt. Det kan jeg sagtens forstå. For jeg kan forestille mig, at man kan blive lidt bange for, om andre så folk tror, at man bare overdriver. Er det mon også sådan, du har det? Men jeg tænker, at det er rigtigt vigtigt, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For at snakke med nogen om, hvordan man har det, er første skridt på vejen imod at få hjælp til at få det bedre. Og de tanker og følelser du kæmper med for tiden, er alt for tunge til, at du skal klare dem alene. Derfor tænker jeg også på, om der mon er nogen i nærheden af dig, som du ville være tryg ved at snakke med?
Det kunne for eksempel være dine forældre, en god veninde eller en helt tredje person. Hvis du ikke har lyst til at fortælle dem, at du tror, du har en depression. Så kan du også bare starte med at snakke med dem om, hvordan du har det for tiden. De ting man kæmper med, behøver nemlig ikke at hedde for eksempel depression for, at man må fortælle det til andre. Hvis man har det svært og er ked af det, så er det altid okay at tage fat i nogen og fortælle, at man har brug for deres hjælp og støtte. Hvis du har brug for nogle gode råd til, hvordan du kan starte samtalen, så kan du kigge i de artikler, jeg har linket til om at snakke med sine venner om de svære ting og om at snakke med sine forældre, når man har det svært. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan få taget hul på en lidt svær samtale.
De vil altid lytte hos Headspace
Du må også altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for nogen at snakke med nogen. Headspace er nemlig et sted, hvor man kan få nogen at snakke med, hvis man er ung og har det svært. De frivillige rådgivere der sidder hos Headspace er super søde, og så er de vant til at snakke med unge, der har det svært. Så de ved godt, hvor svært livet kan være, når man ikke har det godt. Og de skal nok gøre sit allerbedste for at prøve at forstå at hjælpe dig. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med din læge
Jeg tænker også, at det kunne være en god idé for dig at tage et smut forbi din læge. For din læge er nemlig uddannet til at hjælpe både, når det er noget fysisk og noget psykisk, der er svært. Og man behøver ikke være sikker på, at det er en depression, man har for at må snakke med sin læge. Det er nemlig det, din læge er der for at hjælpe dig med at finde ud af. Det er ligesom, når man har slået sin fod og er tvivl om, om den er brækket. Så hjælper lægen også med at finde ud af, om den faktisk er brækket. Samtidigt kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælp henne.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For du skal ikke gå rundt og have det sådan her alene. Og der er hjælp at hente, hvis man rækker ud efter den.
De bedste hilsner fra en Mindhelper