Hej Mindhelper 🙂
her på det seneste her jeg følt mig meget trist og ensom og jeg har også været i et rigtig skidt humør. nogle dage har jeg grædt mig selv i søvn, mens nogle dage har været okay at komme igennem. jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre for at blive gladere og få det bedre med mig selv.
jeg tænkte at være sammen med min familie og venner kunne hjælpe på mit humør. igår var jeg sammen med mine veninder for første gang i cirka 2 uger og jeg håbede virkelig at det kunne hjælpe på mit humør og blive gladere. men tværtimod. jeg endte med at melde mig helt ud af fællesskabet og sætte mig i min i en sofa, mens de andre dansede rundt og havde det virkelig sjovt. til sidst på aftnen hentede min far mig fra min veninde og jeg tog tudende hjem.
det skal lige siges at mine forældre og nogle af mine veninder ved godt at jeg har det sådan og pøver at hjælpe mig med mit problem. men jeg skal jo også selv gøre noget for at det bliver bedre. jeg ved bare ikke hvad jeg kan gøre.
håber i kan hjælpe mig 🙂

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder som om, du er ramt ind i en periode, hvor det hele bare er træls og svært. Det må være super hårdt og træls. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er normalt i perioder
Tristhed og ensomhed er nogle super hårde følelse at gå rundt med, så jeg kan godt forstå, at du gerne vil have det til at holde op, så du kan blive gladere igen. Men det er også helt normalt at ramle ind i perioder, hvor man er ked af det og føler sig mere trist, end man plejer. Tristhed er nemlig en lige så almindelig følelse som glæde. Så selvom det kunne være rart, så kan vi ikke gå igennem livet uden at ramle ind i perioder, hvor man føler sig ked af det. Men det er mega hårdt, når man er ramt ind i sådan en periode, hvor det hele bare er svært.
Der kan være mange grunde til, at man ramler ind i en periode, hvor man føler sig trist og i rigtigt skidt humør. Derfor tænker jeg på, om der mon er sket noget på det sidste, som kunne have gjort dig ked af det? Er der for eksempel noget ovre i skolen, der er svært? Eller går du og kæmper med nogle svære tanker inde i dig selv? Det er ikke sikkert, du lige kan komme i tanke om en specifik grund. Det er også okay. For det er ikke altid, at der lige er en specifik grund til, at man er ked af det. Det kan sagtens være, at det er en kombination af mange ting, der gør, at man føler sig ked af det.
Det kan godt blive bedre
Jeg tænker, det giver rigtigt god mening, at du kom til at lukke dig lidt ud af fællesskabet, da du var sammen med dine veninder. Det kan man nemlig nemt komme til, hvis man selv føler sig ked af det, mens de andre omkring en er mega glade og pjatter og larmer. For så kan man måske føle, at man ikke selv er en del af det, der foregår. Så det lyder bare som en super æv oplevelse for dig. Men fordi du har fået en træls oplevelse med at være sammen med dine veninder, behøver det ikke at betyde, at det ikke godt kan hjælpe dig at være sammen med dem omkring dig, som du holder af. En gang imellem har man nemlig bare dage, hvor man ikke har så meget overskud til at være med i det hele. Men så kan det måske være, at man får det rigtigt sjovt næste gang, man er sammen med sine veninder.
Og når man føler sig trist og ensom, så er det faktisk rigtigt vigtigt at være sammen med dem, som man holder af. For hvis man lukker sig inde på sit værelse og trækker sig fra folk omkring sig, så kan man faktisk blive endnu mere trist og ensom af det. Men det kan måske godt være, at det er en god idé, at I laver nogle lidt rolige ting sammen. Det kunne for eksempel være at se en film eller spille et brætspil. Sådan så det er noget, som du også har overskud til at være med i, og så du får en god oplevelse med at være sammen med dem. Hvis du har lyst til det, kan du også prøve at kigge i vores artikel med gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man føler sig trist. Måske er der også nogle af rådene der, der kan hjælpe dig?
Bliv ved med at snakke med folk omkring dig
Du skriver, at dine venner og din familie godt ved, hvordan du har det. Det er virkeligt fint, at du allerede har fortalt folk omkring dig, hvordan du har det. For det er så vigtigt, at man ikke går alene med de svære ting. Og det lyder som om, du har nogle super søde og omsorgsfulde veninder og forældre, der gør, hvad de kan for at hjælpe dig. Derfor er det også vigtigt, at du bliver ved med at snakke med dem om, hvordan du har det. Også selvom du måske ikke føler, at det hjælper lige nu. For det hjælper på den lange bane. Hvis man går og holder de svære følelse og tanker inde, så kan man nemlig komme til at føle sig endnu mere trist og ensom.
Snak med lægen
Jeg tænker på, hvor længe du har gået rundt og været ked af det og i dårligt humør? Hvis det har stået på længe. Eller hvis det bliver ved med at være sådan uden, at det bliver bedre, så synes jeg, at du skal snakke med din læge. Det er nemlig ikke meningen, at du skal blive ved og ved med at gå rundt og være ked af det. Det skal helst holde op igen. Hvis det ikke gør det, så er det en god idé at snakke med sin læge, for så kan det være, man har brug for noget professionel hjælp til at få det bedre. Det kan din læge hjælpe dig med at finde, hvis han eller hun tænker, at det kunne være en god idé. Hvis du ikke har lyst til at snakke med din læge alene, kan du eventuelt snakke med dine forældre om, om de vil hjælpe dig med at tage med til din læge.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du finder ud af, hvordan du kan få det bedre. Sådan så du ikke bliver ved med at gå rundt og være ked af det, for det er alt for hårdt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper