Jeg har ikke haft så meget energi de sidste på måneder. Og jeg føler mig meget trist. Nogle gange har jeg også skåret i mig selv. Kan det være et tegn på, at jeg har en depression?
Hej Mindhelper
De sidste par måneder har jeg ikke haft så meget energi, og jeg har været meget træt. Jeg har altid været glad for at være aktiv og at være i naturen, men på det sidste har jeg hellere villet være på mit værelse og slappe af. Jeg har ret svært ved at koncentrere mig, og sidde stille.
Jeg føler ikke at jeg gør noget rigtigt, og at der ikke er nogen der gider mig mere. for noget tid siden fik jeg at vide, at det lyder som om jeg har lav selvtillid og selvværd. For tiden har jeg også foretrukket at være alene, selvom det nok ville være sjovt at være sammen med mine venner. Jeg har følt mig meget trist, og har nogle gange grædt uden at jeg vidste hvorfor.
Nogle gange når jeg har været oppe i en høj bygning, har jeg tænkt på om man ville overleve hvis man hoppede ned der fra. Jeg har også tænkt meget over om mine venner og familie faktisk ville savne mig, som de nok ville. Jeg har nogle gange skåret i mig selv.
Jeg ved ikke hvad der er med mig, men jeg har bare ikke haft det særligt godt de sidste par måneder. Kan jeg måske have depression, eller have tegn på det?
Håber at du kan hjælpe.

(Pige, 14 år)
Kære du
Det lyder som om, du har ramt en mega hård periode lige nu. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Vores humør svinger
Det lyder super træls, at du har ramt ind i sådan nogle måneder, hvor du har følt dig rigtigt trist. Og hvor du ikke rigtigt har haft energi til at være aktiv og være i naturen, som du ellers plejer at være glad for. Sådan nogle perioder er super hårde, og de kan være så svære at slæbe sig igennem. Men det er også helt normalt, at man nogle gange bare rammer perioder, hvor ens humør bare ikke er med en. Og hvor man går rundt og føler sig lidt trist og energiløs.
Vores humør svinger nemlig lidt, så det går lidt op nogle gange og lidt ned andre gange. Og det gør det specielt, når man er teenager, fordi der er en hel masse hormoner, der bare farer rundt i ens krop og driller ens hoved hele tiden. Men det er ikke særligt rart at gå rundt og have det sådan. Og det her heller ikke meningen, at man skal blive ved med at have det sådan. Det skal holde op på et tidspunkt og vende, så man ens humør bliver godt igen. Og det lyder som om, du har haft det sådan her ret længe nu. Og uanset om det er en depression eller ej, så skal du lytte til, at det har stået på så længe. Og få snakket med nogen om det.
Hvis tristheden fylder for meget
Der er nogen, der kan opleve at få en depression. De har det sådan, at den der tristhed bare overtager hele deres hverdag, så hverdagen bliver grå og trist. De er tit rigtigt trætte og bare det at skulle gøre den mindste hverdagsting bliver rigtigt svært for dem. Jeg ved ikke, om der er noget af det, der er genkendeligt for dig? Hvis der er, kan du prøve at læse vores artikel om de typiske tegn på depression. Jeg kan ikke svare dig på, om du har en depression. Det er nemlig en fagperson, der sidder sammen med dig, der skal hjælpe dig med at finde ud af det.
Man kan nemlig godt have nogle af tegnene fra artiklen uden, at man har en depression. Det er faktisk helt normalt, at man oplever nogle af tegnene engang imellem. Men hvis det har stået på rigtigt længe. Og det fylder så meget, at der er nogen ting, man ikke længere kan, så skal man tage det alvorligt og snakke med nogen om det. For så er det i hvert fald et tegn på, at der er noget, der er mega svært for en. Og depression eller ej – man skal ikke gå med de svære ting alene. Med den rigtige hjælp og støtte, kan man nemlig godt få det godt igen. Og heldigvis får langt de fleste af dem, der har haft det virkeligt svært det godt igen.
Snak med nogen
Jeg har allerede taget lidt hul på mit bedste råd til dig i de to afsnit ovenover. Mit bedste råd til dig er nemlig, at du skal have snakket med nogen om, hvordan du har det. For der er ingen tvivl om, at du har det virkeligt svært lige nu. Når man skærer i sig selv, er det nemlig et tegn på, at der er noget indeni, der gør helt vildt ondt. Og at det er alt for svært og tungt til, at man skal gå rundt med det alene. Så det her er noget, du skal have hjælp og støtte til, så du kan få det godt igen. Og den hjælp kan du kun få ved at snakke med nogen om de her ting. For selvom det kunne være mega rart, så er svære tanker og følelser ikke altid noget, vi kan se på hinanden. Så man er nødt til at fortælle det til nogen, når man har det svært for, at de kan vide, at man har brug for hjælp og støtte.
Det allerbedste ville være, hvis du kunne snakke med dine forældre. Jeg gætter nemlig på, at det er dine forældre, der er mest omkring dig. Så det er dem, der har bedst mulighed for at støtte dig lige nu. Og så er det faktisk også dine forældres ansvar at passe på dig og hjælpe dig, hvis du ikke har dig godt. Det er jeg også næsten sikker på, at de rigtigt gerne vil, fordi de holder af dig og bare vil dig det allerbedste. Og derfor også gerne vil gøre deres bedste for at hjælpe dig med at få det godt igen. Men hvis der er en voksen, du er mere tryg ved at starte med at snakke med, så kan du også sagtens gøre det. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Så længe du får snakket med nogen.
Tag fat i Livslinien
Man kan blive rigtigt forskrækket, når man står i en høj bygning og begynder at tænke over, om man ville overleve, hvis man hoppede ud derfra. Men jeg tænker faktisk, at det er en tanke, der har ramt de fleste af os på et eller andet tidspunkt. Når jeg læser dit brev, bliver jeg dog lidt usikker på, om det måske er et udtryk for, at du har selvmordstanker. Derfor linker jeg dig lige til Livslinien. Der kan du nemlig komme til at snakke med nogle super dygtige frivillige rådgivere, hvis du har selvmordstanker og ikke kan komme til at snakke med nogen, der er i nærheden af dig. Og du skal hellere tage fat i dem en gang for meget end en gang for lidt. For jeg tænker, at du har helt ret i, at dine venner og din familie ville savne dig helt vildt, hvis du pludseligt ikke var her mere. Hvis du nu ikke tænker, at du har selvmordstanker, så kan du bare ignorere det her råd lidt.
Tag fat i LMS
Du skriver, at du har skåret i dig selv nogle gange. Det er som sagt et tegn på, at der er noget indeni dig, der gør mega nas. For selvskade er en copingstrategi. Altså en strategi man kan bruge til at håndtere nogle mega svære følelser. Men selvskade er bare ikke den bedste copingstrategi. For selv det føles som om, det løser de svære følelser indeni på den korte bane, fordi man glemmer dem lidt, når man skærer i sig selv. Så løser det dem ikke på den lange bane. Til gengæld får man to problemer i stedet for. Selvskaden og de mega svære følelser indeni. Derfor er det super vigtigt, at du får snakket med nogen om, at du skærer i dig selv nogle gange. Så du kan få hjælp til at finde ud af, hvordan du kan håndtere de her svære følelser på en anden måde.
Nogle af dem, der er super gode at tage fat i, når det handler om selvksade, er LMS. LMS er nemlig eksperter i blandt andet selvskade. Så de ved en masse om, hvorfor det er, man skærer i sig selv. Og hos LMS kan man komme til at snakke med nogle super dygtige frivillige rådgivere om, at man skærer i sig selv nogle gange. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, der skærer i sig selv. Så de ved godt, at det kan være svært at sætte ord på. Og de skal nok forsøge at hjælpe dig så godt de kan med at få sagt det, du gerne vil have sagt. Du kan være helt anonym hos LMS, hvis du helst vil det.
Snak med din læge
Hvis du tror, det kunne være en depression, du slås med, så synes jeg, at du skal snakke med dine læge. Din læge er nemlig også uddannet til at hjælpe, når det er indeni, der er noget, der ikke er, som det skal være. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, om det kunne være en depression, du slås med. Din læge kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælp henne, så du kan få det godt.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om de her ting. For det er ikke noget, du skal gå med alene. Det er noget, du skal have hjælp og støtte til, så du kan få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper