Hej brevkasse
Jeg har bare brug for at lufte lidt. Lægerne mente jeg havde en “mild” depression omkring 13 års alderen efter ca 2 år med symptomer. Jeg fik ingen behandling fordi den nok skulle gå over i sig selv. Så går der lige 5 år fra 13-19 hvor selvmordstankerne, selvskaden og tristheden udvikler sig til mere og mere.
Så tager jeg mig endelig sammen til at tage til psykolog hvor hun mistænker en depression. Hvor jeg bliver henvist til mig egen læge. Hun mener selv med alle mine symptomer det er ikke noget som skal arbejdes videre på. Min psykolog trumfer igennem og jeg bliver sendt til en psykiater som diagnostisere mig med svær depression hvor jeg får medicinsk behandling. Jeg prøver 2 forskellige præperater før den 3. giver lidt virkning på maks dosis.
Et halvt år ->bliver jeg dårligt igen men her kommer angst til at skinne igennem. Jeg bliver henvist til ny psykiater mht til GAD. Hun mener der skal behandles videre på min depression og nu angst.
Efter flere trælse uger hvor det stadig bare bliver træls efter langt om længe bliver jeg diagnostiseret med ADHD. Og ja hun siger jeg nok aldrig kommer af med min depressive tendenser.
Hvordan takler jeg det? 🙁

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at de sidste par år har været rigtig hårde, og at du går og tumler med en masse svære ting. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du skriver herind til os og lufter ud. For det skal du bestemt ikke gå med helt alene.
Det kan godt blive bedre
Det lyder til, at du har været gennem nogle rigtig hårde og rodede år. Det kan være rigtig svært både at kæmpe med depression, angst og ADHD. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du synes, at det har været nogle rigtig svære og trælse uger. Og du skal vide, at det er helt normalt at synes, at det kan være svært at finde ud af, hvordan man skal tackle det hele. For det kan være en rigtig stor mundfuld at skulle forholde sig til forskellige diagnoser på samme tid.
Jeg kan også sagtens forstå, at det føles som et rigtig hårdt slag at få at vide, at man nok aldrig kommer af med de depressive tanker. For det er hammersvært at kæmpe med depressive tanker, og det kan virke helt uoverskueligt, hvis det skal blive ved med at være sådan. Men du skal vide, at selvom de depressive tanker og svære følelser fylder rigtig meget lige nu, så kan det godt blive bedre. Og man kan sagtens finde en måde, at leve med det, så det ikke fylder så meget og påvirker en på samme måde. En af dem, som også har kæmpet med både angst og depression i mange år er Sisse. Sisse lider af kronisk angst og depression, men har det i dag godt og er velfungerende. Jeg tænker, at det måske kan være rart og give lidt håb at læse om en anden, som også har kæmpet med angst og depression i mange år.
Godt du får noget hjælp
Det lyder til, at det har været lidt svært for dig, at få den hjælp, som du måske har haft brug for. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du høre, at du får noget hjælp nu. Når man har det rigtig svært, er det nemlig hammervigtigt, at man får noget hjælp. For der er ingen, som skal gå og have det så svært. Derfor vil jeg også sende lidt ros din vej, for at du har opsøgt hjælp – kæmpe skulderklap herfra. Og du skal vide, at det er helt normalt, at der sommetider kommer perioder, hvor det hele er øv. Men heldigvis oplever langt de fleste også, at de svære perioder går over igen, og at de med den rette hjælp får det bedre igen.
Snak med din behandler
Du skriver og spørger, hvordan du skal tackle det hele. Og jeg tænker, at noget af det bedste man kan gøre, når man har det rigtig svært er at tale om det. For det er alt for hårdt at gå med helt alene. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med din behandler om lige netop det. De er vant til at arbejde med mennesker, som har det svært, og derfor ved de også godt, at det kan være en rigtig stor mundfuld, at få sådan en besked som du har fået. Derfor er de som regel også rigtig gode at snakke med, når man har svært ved at tackle det hele.
Snak med dine forældre
Dine forældre er måske også nogle af dem som er aller tættest på dig. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være rart for dig at snakke med dem. Og få luftet ud for alle de svære tanker og følelser. De fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man har det svært.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få taget hul på snakken, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan gribe det an.
Psykinfo
Du kan også tage fat i Psykinfo. Psykinfo er et sted, hvor man kan få information om psykisk sygdom. De har en telefon, som man kan ringe til og få en snak med en rådgiver, som ved en hel masse om psykisk sygdom. De kan både hjælpe en med at finde ud af, hvilken hjælp der findes. Og de vil også gerne lytte og hjælpe, hvis du bare har brug for at snakke om dine bekymringer, og hvordan du går og har det. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Psykinfo findes i alle regioner og i listen herunder kan du finde kontaktoplysninger på den i din region.
Det kan være rigtig hårdt, at kæmpe med flere diagnoser og oveni hatten få at vide, at ens depressive tanker aldrig forsvinder. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper