Jeg har det dårligt med at sige, hvordan jeg faktisk har det. Men jeg er tit ked af det uden, at jeg ved hvorfor. Og jeg viser det ikke rigtigt til nogen.
Hej Mindhelper
jeg har det fkn dårligt med at sige hvordan jeg enlige talt har det men jeg kan jo lige så godt prøve
jeg græde nå jeg kommer hjem fra skolen eller en ven/veninde.jeg ved enlige talt ik hvor kommer fra jeg har det bare ik godt jeg er hele tiden ked at det uden at vise det til folk jeg elskede at cykle men nu hader jeg det alt det som jeg elskede hader jeg nu alt glæden i mit liv er ligesom væk og je gved virkelig ik hvad jeg skal gøre

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Det kan være sindssygt svært at fortælle om, at man faktisk går rundt og er ret ked af det. Så jeg er virkeligt glad for, at du har skrevet herind. Også selvom det var svært for dig. For nu har du fortalt nogen, at du har det svært. Og det er det første skridt på vej mod at få det bedre.
Det er ikke unormalt
Du skriver, at du er rigtigt ked af det. Og at du græder, når du kommer hjem fra skole. Men at du ikke helt ved hvorfor. Det er slet ikke unormalt, at man kan føle sig ked af det, selvom man måske ikke lige kan finde ud af, hvorfor man er ked af det. For det er ikke altid, at der er en umiddelbar grund til det. Men nogen gange kan man have det sådan, hvis man har følt sig presset over en længere periode. Det kan for eksempel være, hvis der er sket en masse små trælse ting over i løbet af den tid, som har fået bygget sig lidt op. Eller det kan være, hvis man føler, at man slet ikke kan nå alle de ting, man skal. Jeg ved ikke, om der er noget af det, du kan genkende?
Hvis man har gået rundt og følt sig ked af det i alt for lang tid ad gangen, kan det være et tegn på depression. Når man har en depression, er hele ens verden som regel grå og trist. Man er ked af det næsten hele tiden, og det er svært at finde glæde ved nogen ting. Du kan læse mere om de typiske tegn på depression i den artikel, jeg har linket til. Det er bare vigtigt, at du fortæller det til nogen, hvis du kan genkende mange af tegnene. For så er det i hvert fald et tegn på, at du har det svært. Og lige meget om det er en depression eller ej, skal du ikke gå og have det svært alene.
Skriv en god ting ved dagen ned
Jeg vil prøve at give dig et lille tip, som måske kan hjælpe dig lidt. Og det er at skrive dagens gode oplevelse ned. Altså simpelthen skrive en god ting ned, som du har oplevet i løbet af dagen. Jeg forstår godt, hvis det lyder som en nærmest umulig opgave. Men det behøver ikke være en vildt stor ting. Det må det gerne være. Men det kan også bare være, at der var et tidspunkt i løbet af din skoledag, hvor du faktisk ikke følte dig ked af det. Det kan også være en vildt stor ting, når man er ked af det meget af tiden. Det hjælper nemlig hjernen til at få øje på, at der faktisk også er små lyspunkter i løbet af en dag. Og det kan tit hjælpe til at få lidt mere glæde ind i hverdagen. Du kan også kigge på den artikel, jeg har linket til, hvis du har brug for flere gode råd mod tristhed.
Fortæl det til nogen
Men mit allervigtigste råd til dig er faktisk, at du skal fortælle nogen, at du går rundt og er så ked af det. Jeg ved godt, at det er dødsvært. Men det er så vigtigt, at du ikke går rundt og føler dig rigtigt ked af det uden at snakke med nogen om det. Når man har det svært, har man nemlig brug for hjælp og støtte fra folk omkring en til at få det godt igen. Så jeg tænker på, om du ville kunne snakke med dine forældre om det? Det ville nemlig være det allerbedste. For jeg gætter på, at det er dem, der er tættest på dig lige nu. Og derfor er det også dem, der har allerbedst mulighed for at hjælpe dig. Men hvis det ikke dur at snakke med dine forældre, kan du også snakke med en anden voksen, du er tryg ved. Det kan for eksempel være en lærer på din skole, en faster eller måske din bedstemor.
Skriv det i et brev
Hvis det er alt for svært for dig at få det sagt, kan du prøve at skrive de ting, du gerne vil sige ned i et brev. Så kan du enten aflevere det til den person, du gerne vil snakke med. Eller du kan læse det højt for den person, du vil snakke med. Så har du nemlig tid til at tænke over, hvad du gerne vil have sagt. Og den person, du gerne vil snakke med, kan spørge dig ind til det, du har skrevet. Enten når du er færdig med at læse, eller når de selv er færdige med at læse. På den måde behøver du heller ikke styre samtalen så meget selv.
Headspace kan også hjælpe
Hvis du slet ikke føler, at der er nogen, du kan snakke med, kan du tage fat i Headspace. Hos Headspace er du nemlig altid velkommen, hvis du har brug for at snakke med nogen. For der sidder nogle frivillige rådgivere klar til at snakke med dig, som nok skal hjælpe dig med at få sagt det, som du gerne vil have sagt, hvis det er svært for dig. For de frivillige råddgivere er nemlig vant til at snakke med unge, der har det rigtigt svært. Du kan være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det. Dem kan du trygt tage fat i.
Tag til lægen
Hvis du bliver ved med at gå og være ked af det. Og hvis der bare slet ikke er noget, der hjælper, synes jeg, at du skal snakke med din læge. For så kan det som sagt være et tegn på, at der er noget mere galt. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, om det for eksempel er en depression, du kæmper med. Eller om det måske er noget helt andet. Samtidigt kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få noget mere hjælp henne, hvis han eller hun synes, at der er brug for det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg virkeligt, at du får snakket med nogen om, at du går og er så ked af det. For selvom det måske ikke føles sådan lige nu, så kan du godt få det godt igen. Og du kan godt få glæden tilbage i dit liv igen. Men det kræver noget hjælp og noget støtte fra dine omgivelser.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper