Hej Mindhelper
Er det depression?
Jeg har i flere måneder, følt mig helt livløs og trist. Jeg ved ikke hvad formålet er mere, og jeg er helt tom. Jeg er begyndt at spise mindre, og hvis jeg føler at jeg har spist for meget, kaster jeg det op. Jeg har intet energi til at gå i skole, og jeg får ofte flere anfald som minder om angst. Jeg kan ikke komme ud af døren uden at få mine forældre til at trække mig helt med. Hver eneste time kan jeg ikke følge med og koncentrere mig, så jeg sidder og piller i mine fingre, hvilket ender med at få dem til at bløde med neglene. Jeg. har også følt mig så tæt på selvmord flere gange, men da jeg tog til Psykiatrien noget jeg slet ikke at åbne op og sige noget før jeg blev sendt hjem, og det var flere måneder siden. Efter det er det bare begyndt at blive værter, og jeg ved ikke hvad det er der er årsagen.

(13 år)
Kære Du
Det lyder som om, at der er mange ting i dit liv, som gør det rigtig svært at være dig lige nu. Derfor er jeg meget glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For svære tanker og følelser, er aldrig noget man skal gå med alene.
Kan det være en depression?
Du skriver i dit brev, at du føler dig tom og trist, og at det er svært at komme ud af døren derhjemme. Og så spørger du, om det kan være en depression. Jeg kan sagtens forstå, at du kommer til at tænke på, om det mon kan være en depression du har. For det er helt naturligt gerne at ville vide, hvad der kan være årsagen til, at man har det svært. Og følelserne af at være trist og tom, er rigtig hårde at gå rundt med.
Der kan være mange forskellige tegn på, at man har en depression. Mange oplever at føle sig rigtig triste, og nogle kan også få en følelse af tomhed indeni. En depression kan også gøre, at forskellige hverdagsting pludselig kan virke helt uoverskuelige. Hvis du gerne vil læse lidt mere om, hvad tegnene på depression kan være, kan du kigge på denne her artikel med 13 typiske tegn på depression.
Jeg kan desværre ikke fortælle dig, om det er en depression du har. For det skal der en professionel til at vurdere, som kan tale med dig og finde ud af, hvad der er på spil hos dig. Du kan læse mere om, hvordan man kan få fat i sådan en professionel, i afsnittet længere nede, der handler om at gå til lægen.
At være træt, kan hænge sammen med ikke at spise
Du skriver også, at du ikke spiser ret meget for tiden, og at du nogle gange kaster op, efter du har spist. Du skriver også, at du ikke har nogen energi. Derfor kommer jeg til at tænke på, at de to ting måske kan hænge sammen. Det er nemlig helt normalt, at man blive rigtig træt, hvis ikke man får spist nok. Mad er nemlig kroppens benzin. Og lidt ligesom at en bil ikke kan starte uden benzin, kan kroppen heller ikke fungere ordentligt, hvis ikke den får mad.
Derfor er det også rigtig vigtigt at du får spist, og ikke kaster maden op igen. Det kan være hammer svært at spise når man ikke er glad, men det kan hjælpe meget på ens humør og energi, at gøre det
Det er vigtigt, at række ud efter hjælp
Du fortæller, at du for flere måneder siden var i kontakt med psykiatrien, men at du ikke fik fortalt, hvordan du egentlig havde det, før du blev sendt hjem igen. Det lyder som en rigtig ærgerlig oplevelse, du har haft. Det er nemlig ikke rart at føle at man bliver afvist, før man får mulighed for at fortælle, hvad der egentlig foregår inde i en. Men jeg vil gerne give dig et kæmpe klap på skulderen over, at du rakte ud efter hjælp. Det er nemlig super vigtigt.
Der er mange forskellige ting i dit brev der fortæller mig, at det er hammersvært at være dig lige nu. Og jeg bliver bekymret for dig når jeg læser, at du er så trist, og at du har overvejet selvmord. Når man er et sted hvor man har det så svært som du beskriver, så skal man have hjælp. Derfor er mit bedste råd til dig, at du skal række ud efter hjælp igen, også selvom jeg sagtens kan forstå, at det måske kan være svært, oven på den sidste oplevelse du har haft. Men langt de fleste unge der går igennem svære perioder i livet, og har selvmordstanker oplever, at de med den rigtige hjælp, får det godt igen. Så selvom alting kan virke trist og gråt, så er det muligt at komme ud på den anden side, hvis man får en hjælpende hånd.
Fortæl det til en voksen
Når man har det svært og har brug for hjælp, er det vigtigt at tale med en voksen. Det kan være ens forældre, en lærer, eller en helt tredje man føler sig tryg ved. De voksne kan nemlig være med til at hjælpe og støtte en, i det der er svært. Og det er som oftest sådan, at de voksne i ens liv, rigtig gerne vil vide, hvis man går og kæmper med svære tanker og følelser.
Mange unge synes det kan være lidt svært, at skulle tale om, hvordan de har det. Hvis det er noget, du kan genkende, kan det måske være en hjælp for dig, at vise det brev du har sendt herind til brevkassen til den voksne. Der beskriver du nemlig rigtig fint, hvordan du har det. Og så kan det sommetider være lidt lettere for en selv, at få alt det ud, som man går rundt med.
Tag fat i din Lægen
Jeg vil også råde dig til at tage forbi din egen læge og fortælle om de ting, du går og tumler med. Lægen ved nemlig rigtig meget om, hvordan vi mennesker fungerer, også når vi går igennem svære perioder i livet. Og lægen kan være med til at finde ud af, om det mon er en depression, som du har. Og hvilken hjælp, der ville være god for dig at få. Du kan kigge på vores artikel om, alt du skal vide om at tage til lægen, når du har det svært.
Tal med PsykInfo
Et andet sted du også kan tage fat i, er PsykInfo. Hos Psykinfo sidder der nogle rigtig dygtige professionelle, som er der for at svare på spørgsmål om psykiske sygdomme, som f.eks depression. De ved rigtig meget om, hvad det vil sige at have en depression, og de kan også fortælle, hvor man kan gå hen og få hjælp. Du kan både ringe, eller skrive en mail til dem. Du kan finde din regionale PsykInfo herunder:
Hos Livslinien vil de altid lytte
Nogle der kan være rigtig rare at tale med hvis man har selvmordstanker er Livslinien. Hos Livslinien arbejder der nemlig en masse søde frivillige, som hver dag taler med mennesker der har selvmordstanker. De er vant til at tale om det, der gør rigtig ondt, og de ved godt, at det måske kan være svært. Så de prøver altid at gøre det på en måde, som er tryg for dig. Du kan både ringe og chatte med Livslinien, så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Når livet gør ondt, og man overvejer selvmord, så skal man have hjælp. Derfor håber jeg også at der er noget i mit svar du har kunne bruge. Jeg sender dig de varmeste tanker, og håber, at du har fået mod på at række ud efter hjælp endnu en gang. For de ting du oplever, er ikke noget du skal gå igennem alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper