hej….
jeg ved ikke helt hvorfor jeg skriver til jer men tror bare jeg har brug for at komme ud med det.
det sker i perioder jeg ved ikke hvornår, eller hvorfor det kommer og kan snart ikke holde til det mere.
jeg føler mig ekstremt ked af det, jeg kan græde mig selv til søvn om natten når min mor sover, jeg føler mig vred og jeg føler at jeg er ved at brænde ud. det gør mig ked af det at jeg ikke kan sætte ord på hvordan jeg har det. når folk spørg mig hvordan jeg har det fordi jeg ikke ser glad ud så svare jeg bare at jeg er træt, det er jeg også men det er en anden form for træt. efter to år med at have grædt og hadet mig selv og mennesker, er jeg nået til et punkt hvor jeg ikke føler noget andet end vrede og tristhed, jeg kan smile og grine med venner men det stopper to sekunder efter. jeg har ikke sagt det til min mor til trods for at vi er meget tætte men jeg er bange for at gøre hende ked af det og at hun vil føle at hun er en dårlig mor fordi hun ikke har kunne se det på mig, men det er jo ikke hendes skyld at jeg lader som om alt er godt. jeg er bange for at det er ved at blive til et støre problem, fordi i starten tænkte jeg ikke meget på det men nu er det for meget.
-c

(Pige, 14 år)
Hej C
Det lyder godt nok til, at du går igennem en rigtig svær periode lige nu. Derfor er jeg simpelthen også så glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. Og du må altid skrive herind, hvis du føler dig på dybt vand.
Det er godt, du reagerer
Du skriver at du er rigtigt ked af det i perioder, og nu virker det til, at det er ved at blive et større problem. Selvom det måske virker mærkeligt, så er det helt normalt at opleve, at der er perioder, hvor det hele er meget trist og gråt. For det kommer vi alle sammen til at opleve i livet. Men det er også meningen, at de perioder skal gå over igen. Og nu skriver du, at de har varet i flere år og det er ved at blive alt for meget. Derfor er jeg også super glad for, at du reagerer på det. For der er hjælp at hente, hvis man har det sådan. Og det er helt okay, hvis du har brug for en hånd på vejen.
Snak med mor
Mit bedste råd til dig er, at få snakket med din mor om de her ting, du fortæller mig. De svære tanker og følelser kan godt vokse, hvis man går med dem helt alene. Du kan forestille dig, at det sådan bobler mere og mere indeni dig – indtil du er lige ved at koge over. Men når man så snakker med nogen om, hvordan det går. Så kan det være med til at give en mere ro i kroppen, så det hele bliver mere overskueligt. Og det kan være rigtigt hjælpsomt.
Det er enormt sødt og empatisk af dig, at du gerne vil passe på hende og sørge for, at hun ikke føler sig som en dårlig mor eller bliver ked af det. Men din mor er voksen, og jeg er næsten 100% sikker på, at hun rigtigt gerne vil vide, hvis du har det skidt. For på den måde får hun den bedste mulighed for at hjælpe dig. Og de fleste forældre vil meget hellere have, at man bekymrer dem, end at man går med sine problemer alene. Derfor kunne jeg også forestille mig, at din mor vil blive glad for, at du fortæller hende om dine tanker og følelser. For så ved hun, at dig og hende er tætte nok til, at du også tør fortælle hende de svære ting.
Hvordan du kan få det sagt
Hvis du synes, det er svært at få tingene sagt til din mor, så kan du prøve at læse vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig nogle rigtigt gode tips til, hvordan man kan snakke om tingene på en rar måde. Du kan også sige det her til din mor: “Mor, jeg har det rigtigt dårligt i øjeblikket. Og jeg har brug for, at du hjælper mig”. Det er godt nok. For så er samtalen åbnet, og dig og din mor sætte jer og sammen prøve at finde ud af, hvorfor det går skidt i øjeblikket, og hvordan du bedst kan blive hjulpet.
Du må også altid skrive det til din mor, hvis du synes det er nemmere. Det kunne eksempelvis være i et brev, en sms eller på en notesblok. Eller du kan printe dit brevkassespørgsmål her ud og give det til hende. Selvom du siger, at det er svært at sætte ord på dine tanker og følelser, så beskriver du dem super fint i dit brevkassespørgsmål til os. Så hvis du fortæller din mor de samme ting, som du har fortalt mig, så er det mere end nok til at få hende til at forstå, at du ikke har det godt i øjeblikket.
Tag fat i en anden voksen omkring dig
Hvis der er en anden voksen, som du er mere tryg ved at snakke med, så kan du også tage fat i den person. Det kunne være din far, din lærer eller måske en venindes mor? Det er ikke så vigtigt hvem det er, men det er vigtigt, at du får tingene fortalt, så de ikke vokser sig større.
Tag fat i Headspace
Hvis du hellere vil snakke med nogen, som ikke lige kender dig, og som har tid og overskud til at hjælp, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke om det der fylder. Du er altid velkommen, og deres frivillige er super søde og dygtige. Du kan både fange dem på telefonen, på chat eller få en personlig samtale over video eller i person. Intet problem er for stort eller småt i Headspace.
Det er ikke særligt sjovt at gå gennem en periode, hvor man føler sig ulykkelig. Så er det vigtigt, at man ikke går alene med det. Jeg håber at mit svar har hjulper dig på vej i en god retning. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper