Hej Mindhelper
Tomheden fylder så meget! Jeg føler jeg er helt alene, selvom jeg er sammen med andre. Jeg har det som om ingen rigtig kan lide mig og at jeg ikke engang er begyndt at leve mit “rigtige” liv endnu! Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Det eneste jeg laver når jeg kommer hjem og ikke skal til håndbold træning er at se film og græde for mig selv inde på værelset… Jeg prøver at tænke på ting jeg kan lave i stedet for at være på mit værelse men jeg kan aldrig komme på noget. Please hjælp!

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år
Det lyder som om, du er ramt ind i en helt vildt svær periode lige for tiden.Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Humøret går op og ned
Det er helt normalt, at man kan ramle ind i en periode, hvor tomhed og tristhed fylder mere end normalt. For selvom det kunne være rart, så kan man ikke være glad og lykkelig hele tiden. Vores humør går nemlig lidt op og ned i perioder. Så er der nogle perioder, hvor man har det super fedt og er super glad. Og så kommer der lige pludseligt en periode, hvor der ikke sker så meget, og hvor hverdagen bliver mere tung og trist.
Men hvis tristheden og tomheden lige pludseligt kommer til at fylde mega meget. Og den begynder at gå ud over de ting, man plejede at kunne og som plejede at gøre en glad, så kan det være et tegn på depression. Hvis du har lyst til det, kan du prøve at læse den artikel, jeg har linket til om de typiske tegn på depression. Det er fuldstændigt normalt, at man kan opleve nogle af de her tegn i nogle perioder af ens liv. Men hvis man oplever rigtigt mange af tegnene, og det har stået på rigtigt længe, så er det en god idé at tage det alvorligt og snakke med nogen om det. For så er det i hvert fald et tegn på, at der er noget, der er svært, som man har brug for lidt hjælp og støtte til.
Går du alene med dine tanker?
Det er en rigtigt ubehagelig følelse, når man går og føler sig alene, selvom man faktisk er omringet af et hav af andre mennesker. Jeg kommer til at tænke på, om du mon går meget alene med dine svære tanker og følelser? For man kan nemlig rigtigt tit få den der følelse af at være alene, også selvom man er sammen med andre, hvis man går rundt og føler sig ked af det. Men faktisk ikke rigtigt får snakket med nogen om det. Så kan man nemlig komme til at føle sig rigtigt meget alene med sine tanker. Og måske føle at der ikke rigtigt er nogen, der virkeligt forstår en eller virkeligt kender en. Jeg ved ikke, om der er noget af det, der giver mening for dig?
Kom lidt ud
Når man går rundt og er rigtigt ked af det og føler, at tomheden bare fylder helt vildt meget i ens liv, så er det faktisk en rigtigt god idé at komme lidt udenfor i den friske luft. Også selvom det bare er det sidste, man har lyst til, fordi det man allerhelst vil, er at begrave sig under sin dyne med og se film eller serier. Og det kan også være godt nok at give sig selv lov til at gøre det en gang imellem. Problemet med at gøre det hele tiden er bare, at man faktisk tit bliver endnu mere trist og tom indeni. Så får ens tanker nemlig lov til bare at køre derudaf med 130 km/t på motorvejen. Derfor er det rigtigt godt for eksempel at komme ud at gå en tur, hvis man døjer med at føle sig trist og tom. Det flytter nemlig tit fokus lidt fra de tunge tanker.
Det behøver ikke at være nogen lang gåtur i starten. Hvis det er 15 minutter, der overskueligt for dig, så start med at gå en tur på 15 minutter de dage, hvor du ikke er til håndboldtræning. For så får du i hvert fald lige 15 minutter, hvor du kommer ud og får noget frisk luft. Du kan også prøve bestemme dig for et fast tidspunkt, du skal gå turen på. Det kan for eksempel være fra 17 til 17:15. Det kan tit gøre det lidt nemmere at komme af sted, for så skal man ikke også gå og bruge energi på at tænke over, hvornår man skal ud at gå. Og om man overhovedet orker at gå i dag. Så ved man nemlig, at fra 17 – 17:15, skal man gå en tur, og så er den ikke længere. Hvis du har brug for det, kan du læse flere god råd imod tristhed i den artikel, jeg har linket til.
Snak med nogen
Men det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal have snakket med nogen om, at der er den her tomhed, der fylder det hele for dig. For det lyder som om, du går med den følelse rigtigt meget alene. Og det skal du ikke, for det er den alt for tung til. Og så er det, at man netop kan komme til at få den her følelse af, at man er helt alene i verden, som jeg har skrevet længere oppe. For mennesker er ikke bygget til at gå med de svære ting alene. Vi er sociale væsner, så vi er bygget til at have nogen tæt på os, som vi kan dele de svære ting med. Og som kan hjælpe os, når vi har brug for det.
Det bedste ville være, hvis du kunne snakke med dine forældre om det. For det lyder som om, at meget af den her tristhed og tomhed kommer, når du kommer hjem. Og der gætter jeg på, at det er dine forældre, der har bedst mulighed for at hjælpe dig og støtte dig. Fordi det er dem, der er mest hjemme ved dig. Desuden er jeg næsten sikker på, at dine forældre gerne vil vide, at du har det rigtigt svært. Fordi de holder af dig, og derfor rigtigt gerne vil kunne hjælpe dig, når du har det svært. Men hvis der er en anden voksen, du er mere tryg ved at starte med at snakke med, skal du bare gøre det. For det er egentligt ikke så vigtigt, hvem du starter med at snakke med. Bare du får det fortalt til nogen.
Du kan altid gå til Headspace
Hvis du ikke lige kan komme i tanke om, hvem du kan snakke med, kan du altid tage fat i Headspace. I Headspace sidder der nemlig en masse dygtige frivillige klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med dem om alt, hvad der fylder for dig. Både store ting og små ting. Så du kan jo fortælle dem om den her tomhed, der bare fylder alt for dig. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, der har det svært. Så de skal nok gøre alt, hvad de kan for, at du føler dig så tryg som muligt. Du kan desuden være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan ud trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om det her. For det er så vigtigt, at du ikke går alene med det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper