Hej Mindhelper
Jeg skriver ind til jer, fordi at jeg er ved at give helt op.
Jeg har været i en depression i nogle år nu, og jeg har været igennem mange psykologforløb, og på trods af alt dette, så står jeg samme sted igen, som jeg gjorde for første gang, da jeg var 11 år. Jeg er ved at opgive helt. Jeg er kom på antidepressiv i julen 2019, og det har hjulpet meget, men mine tanker er stadig sort/hvid. Jeg får psykolog hjælp ved siden af pillerne, og jeg snakker om det til mine nærmeste. Hvad gør jeg nu? Jeg bliver ved med at sidde fast i at verden ville være et bedre sted uden mig, og at alt faktisk bare ville være nemmere og bedre uden min tilstedeværelse. Jeg har alt, men samtidig har jeg ingen ting. Jeg føler mig så tom. Har I nogle gode råd og fifs, for lige nu kan jeg ikke se nogle muligheder for en bedre hverdag

(Pige, 19 år)
Hej Pige på 19 år
Det lyder godt nok til, at det er rigtigt svært at være dig i øjeblikket. Og at de tunge sort/hvide tanker fylder rigtigt meget og gør din hverdag rigtig svær. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det betyder, at selvom det hele er noget møg lige nu og det føles uoverskueligt, så har du stadig håb endnu og det er mega vigtigt at holde fast i det.
Det er hammersvært
Det lyder til, at depression har varet i flere år nu og du tidligere har haft depression som 11 årig. Det er rigtigt tungt at skulle kæmpe med en depression og det giver god mening, hvis du mister pusten på det og føler dig helt tom til tider. For det kan depression godt gøre ved en og så kan man have hammersvært ved at forestille sig, at det nogensinde kunne være anderledes. Der er rigtigt mange mennesker, som vil kunne nikke genkendende til det du beskriver med de sort/hvide tanker om, at det hele ville være bedre, hvis man ikke var her. Det kalder man også tunnelsyn og det kan godt komme som et symptom på depression. Derfor er det også en rigtig god idé, at prøve at huske sig selv på, at det er depressionen, der snakker til dig, når du bliver ramt af de sort/hvide tanker. Det er ikke sandheden, selvom det måske kan føles sådan. Og en dag skal de tanker nok forsvinde igen. Der er masser af mennesker, som har haft det ligesom dig, som er endt med at have helt almindelige, gode liv uden depressionen. Og det skal også nok komme for dig.
Du skriver eksempelvis, at du er kommet på antidepressiver i julen og det har gjort en forskel. Selvom det måske ikke har været nok til at de sort/hvide tanker er helt forsvundet, så er du kommet et skridt i den rigtige retning. Det betyder også, at det er muligt, at der kan ske forandring og du kan komme ud på den anden side af depressionen og de svære tanker. Og så sidder jeg her bag skærmen og hepper super meget på dig. For der er faktisk noget fremgang her og du gør det så godt du kan lige nu. Du får både hjælp fra psykologen og snakker med dine nærmeste om det hele. Og det er super flot! Du gør det helt rigtige lige nu. Og måske er det mere et spørgsmål om at give dig selv lidt mere tid til at komme ovenpå og så blive ved med at snakke med din psykolog og dine nærmeste om, hvordan det går.
Snak med psykologen
Jeg må indrømme, jeg synes det er svært at komme med konkrete råd til dig om, hvad du kan gøre for at gøre din hverdag bedre. Ikke fordi jeg ikke har nogle ideer, men fordi det kan være svært for mig at bedømme, hvor meget du kan overskue at gøre lige nu? Når man har en depression kan det nogle gange være svært, hvis man skal til at begynde på at lave nogle nye ting i sit liv. Og hvis man så ikke har overskuddet til at gøre en masse nye ting, så kan det komme til at banke sig selv oven i hovedet med det. Og det vil simpelthen gøre mig så ked af det, hvis jeg begyndte at give dig nogle råd, som bare gjorde det hele meget værre.
Når vi ikke har andet mulighed for at snakke sammen end en enkelt gang frem og tilbage, så har vi heller ikke mulighed for at snakke om, hvad der kunne være godt for dig, men samtidigt overskueligt. Derfor tænker jeg også, at mit bedste råd til dig vil være, at prøve at snakke med din psykolog om, hvad hun/han tænker om det i stedet. For i vil have meget bedre mulighed for at bruge tid på at finde ud af, hvad der vil være det helt rigtige for dig. Du kan sagtens bare sige det helt ærligt til psykologen “Jeg har svært ved at se, hvordan min hverdag kunne blive bedre. Kan vi måske finde på nogle ting sammen, som kunne give mig lidt mere glæde i hverdagen?” Jeg ved godt, at det måske ikke lige var det svar, du havde håbet på. Men jeg håber det giver mening for dig, hvorfor jeg svarer som jeg gør.
Ring til Livslinien
Når du skriver, at du føler at verden ville være et bedre sted uden dig, bliver jeg i tvivl om, om du bliver ramt af selvmordstanker? Det er mega svært at opleve, men det faktisk ret almindeligt, når man har en depression. Det kan komme, fordi man har det så svært, at ens krop ikke kan se en udvej på, hvordan det kunne blive bedre. Og så kan selvmordstankerne komme som et resultat af det. Men her er det igen super vigtigt at huske på, at det ikke er sandheden, men depressionen der snakker. Og der er hjælp at hente, når man har det sådan. Derfor tænker jeg også, at et super godt råd til dig kunne være, at kontakte Livslinien.
Livslininen er en foreningen, som rådgiver mennesker, der har selvmordstanker inde på livet. Dem må man altid kontakte, hvis man har oplever, at være ramt af tanker om ikke at have lyst til at være her. Eller hvis man bare har nogle spørgsmål, man synes det kunne være rart at få svar på. Uanset om man oplever det som selvmordstanker eller ej. De er super søde inde hos Livslinien og du kan kontakte dem på mange måder. Både på chat og telefon, men de har også en netrådgivning, der hedder Skriv Det. Det er lidt ligesom en brevkasse, men man har mulighed for at skrive frem og tilbage op til 6 gange. Du kan jo sende dem det samme brev, som du har sendt os. Men hos Livslinien vil du kunne få en lidt længere samtale end du kan med os. Og det kunne måske være super rart for dig?
Jeg kan i hvert fald varmt anbefale Livslinien. De ting du beskriver med de sort/hvide tanker er mega svære at opleve. Men jeg håber, at mit brev har kunne give dig lidt håb på, at det nok skal blive bedre igen og at hverdagen godt kan blive god igen. Vi hepper allesammen på dig her på Mindhelper og jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper