Jeg er træt af alting, og jeg føler mig trist og deprimeret meget af tiden. Jeg tænker tit på at cutte, og jeg har overvejet at gøre det med min negl.
Hej Mindhelper
jeg er træt at alt. mine venner, veninder stort set bare livet. jeg er tit deprimeret og trist. jeg har tit tænkt på at cutte og har overvejet det meget jeg gør det mid min negl ( mine negle er skarpe) jeg gjorde jeg det med med en saks men stoppede hurtigt igen fordi min ven kom…. føler at alle hader mig og at ingen gider mit længere jeg er træt af alt det her og gider ikke mere. føler at der er ingen det gider mig længere

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Du har det virkeligt ikke godt lige nu. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig et tegn på, at du søger hjælp. Og det er første skridt på vejen mod at få det bedre.
Du har det svært
Du slås med rigtigt mange virkeligt svære følelser lige nu. Som for eksempel, at du føler, at der ikke er nogen, der gider dig længere. Det er mega hårdt at gå rundt og have det sådan. Men jeg kommer til at tænke på, om det er noget, du faktisk ved, at folk ikke gider dig? Eller om det mere er noget, du føler? Når man tit føler sig trist og deprimeret, som du gør lige nu, kommer det nemlig ofte til at farve hele ens måde at tænke på. Så det er faktisk helt normalt, at man kan komme til at føle, at der slet ikke er nogen, der gider en, når man har det på den måde. Også helt uden, at det er sandt. Så jeg er næsten sikker på, at dine venner og din familie stadig holder lige så meget af dig, som de plejer. Og det må du virkeligt gerne prøve at holde fast i. For du har brug for dine venner og din familie lige nu.
Er der noget andet, der hjælper?
Du skriver, at du tit har lyst til at cutte. Det er også et tegn på, at det gør mega ondt indeni dig. Cutting og selvskade er nemlig en måde at håndtere svære følelser på. Og selvom det kan føles som den bedste måde at få fred fra dem på lige nu, så er det ikke den bedste løsning på lang sigt. Det gør nemlig alting meget sværere på den lange bane. Derfor tænker jeg på, om der er noget andet, der også kan hjælpe dig, som ikke er at cutte? Det kunne for eksempel være at tegne, spille computerspil eller noget helt tredje, der kan distrahere dig lidt.
Så synes jeg nemlig, at du skal prøve at skrive alle de ting, du kan komme i tanke om ned på en liste. Så kan du finde listen frem, når du får lyst til at cutte næste gang. Det hjælper nemlig tit, at man har alle de ting, der hjælper skrevet ned. Så man ikke først skal til at finde på dem, når alle de svære følelser presser sig på.
Skriv dagens gode oplevelse ned
Jeg vil prøve at give dig en øvelse, som tit kan hjælpe, hvis man føler sig trist og deprimeret og hader det meste. Og det er at skrive dagens gode oplevelse ned. Jeg kan godt forstå, hvis du tænker: du forstår da overhovedet ingenting. For når man har det svært, kan det være sindssygt svært at få øje på de gode ting, der sker i løbet af en dag – det ved jeg godt. Men man kan faktisk godt træne sig selv i at få lidt mere øje på dem. Og det er derfor, det hjælper at skrive dagens gode oplevelse ned. Det behøver ikke at være en mega vild ting. Det kan være, at der var et tidspunkt på dagen, hvor du faktisk egentligt havde det okay. Så er det det, du skriver ned. På den måde øver man sig nemlig i at få øje på de små gode ting, der også sker i løbet af en dag.
Hvis øvelsen er alt for svær, og det er alt for svært at ryste tristheden af sig, kan det være et tegn på, at der er noget lidt mere alvorligt galt som for eksempel en depression. Hvis det giver mening for dig, kan du læse vores artikel om depression og se, om der er noget, du kan genkende. Men det er super vigtigt, at du fortæller det til nogen, hvis du kan genkende meget af det. Uanset om det er depression eller ej, er det nemlig et tegn på, at du har det svært for tiden.
Fortæl det til nogen
Jeg tog lidt hul på mit allervigtigste råd til dig i det sidste afsnit. For mit allervigtigste råd til dig er nemlig, at du skal have fortalt nogen om, at du har det så svært her. Det her er nemlig for svært til, at du hverken kan eller skal klare det alene. Så det er vigtigt, at du får fortalt det til nogen. Så det ikke får lov til at bygge sig op og blive endnu sværere. Hvem du snakker med, er egentligt ikke så vigtigt, så længe det er nogen, du er tryg ved. Men jeg har lavet nogle forslag til dig, som du kan se nedenunder:
• Dine forældre: det er en rigtigt god idé, at du fortælle dine forældre, hvor svært du har det lige nu. For det er dine forældre, der har allerbedst mulighed for at hjælpe dig. Jeg ved godt, det kan være rigtigt svært at snakke med sine forældre om de svære ting. Men jeg er næsten sikker på, at dine forældre faktisk rigtigt gerne vil vide, at du ikke har det godt. Fordi de vil dig det bedste og derfor gerne vil hjælpe dig, når du har brug for det.
• LMS: kender du til LMS? Det er en forening, der er eksperter på blandt andet selvskade. Så de ved også en hel del om, hvordan det er, når man kæmper med at have lyst til at cutte. Derfor synes jeg også, du skal prøve at tage fat i dem, hvis du har brug for at snakke med nogen om, at du har lyst til at cutte. Det er nemlig nogle super dygtige rådgivere, der sidder klar til at snakke med dig inde hos LMS. Og så kan du være helt anonym, hvis du helst vil det.
• Headspace: nogle gange er det bare lidt rarere at snakke med nogen, som man ikke behøver se i øjnene igen bagefter. Hvis du har det sådan, kan du tage fat i Headspace. Der er du nemlig altid velkommen, hvis du har brug for nogen at snakke med. Og der er ikke noget, der er for stort eller for småt. Deres rådgivere er super søde, og de er vant til at snakke med unge, der har det svært. Du kan også være helt anonym i Headspace, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg sådan, at du får snakket med nogen om det her. For jeg ved godt, det ikke altid føles sådan. Men det kan godt lade sig gøre at få det godt igen. Det kræver bare, at du får den rigtige hjælp. Og det første skridt til at få den rigtige hjælp er ved at få snakket med nogen omkring dig. Så de ved, at du har brug for deres hjælp og støtte.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper