Her for tiden er jeg begyndt at være rigtig ked af det. Jeg sover hele tiden, men er stadig træt. Jeg kan intet overskue, og jeg føler mig ikke glad mere.
Hej.
Jeg er begyndt at være rigtig ked af det uden egentligt at vide hvorfor. Kan begynde at græde hvis bare min kæreste eller veninder siger eller gør noget som jeg ikke lige syntes om. Noglegange begynder jeg at græde uden grund og kan slet ikke holde op igen bagefter. Det er især slemt når jeg er alene. Derudover er jeg begyndt at være helt vildt træt. Jeg kan sove hele døgnet hvis det skulle være + at jeg slet ikke har overskud til noget som jeg egentligt godt kan lide. Jeg har ikke lyst til at tage i skole selvom jeg plejer at nyde skoletiden sammen med mine veninder. Jeg bliver især ked af det når min kæreste ikke har tid eller lyst til at være sammen med mig og jeg bliver så nedtrykt, da jeg så gerne vil være sammen med ham altid for når jeg er det, er jeg mere glad. Jeg er meget tryghedsnarkoman når det gælder ham. Jeg forstår ikke hvorfor jeg har det sådan, for jeg føler slet ikke at der er noget der gør mig glad mere. Kan i hjælpe?

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17 år
Øv, hvor er jeg ked af, at du har det så dårligt for tiden. Jeg kan fornemme, at det påvirker dig rigtig meget. Derfor er det rigtig godt, at du har delt, hvordan du har det.
Gør noget, hvis det fortsætter
Jeg kommer til at tænke på, hvor lang tid du har haft det sådan, at du blev ked af det uden grund? Det kan komme i mindre perioder, hvilket er helt normalt. Men du skal være opmærksom, hvis du oplever, at det bliver ved i et stykke tid. Og så er det noget, du skal reagere på. Det kan blandt andet være, at du tager fat i dine forældre eller andre omkring dig og fortæller det.
Snak med nogen
Når vi har det skidt, er det hammervigtigt, at vi deler det med nogen. Det vigtigste er ikke, hvem vi deler det med, men at vi deler det. Når vi deler ting med andre, får vi nemlig lukket lidt luft af ballonen. Vi får snakket vores tanker og følelser igennem. Måske har vi endda fået nogle nye perspektiver på vores situation? Jeg har nedenfor listet nogle forslag op til, hvem du kan snakke med:
• Dine forældre
Du kan tage fat i dine forældre. De er tæt på én og vil oftest gå langt for at hjælpe sine børn med det, der fylder. De kan være en virkelig god støtte i hårde perioder.
• VeninderVeninder kan være guld værd, når man har det svært. Det kan være, at de har oplevet noget lignende og kan fortælle om, hvad de har gjort. Det kan man lære en del af.
• Børnetelefonen
Nogle gange kan det være rart at snakke med nogen, der slet ikke kender en. Det kan for nogle være befriende og gøre, at man kan snakke mere åbent om det, der fylder. Et af de steder, hvor man kan snakke med fremmede er Børnetelefonen. Så hvis du tænker, at det kunne være noget, så kan du enten skrive eller ringe til dem. Og du kan gøre det helt anonymt.
Du kan godt gøre noget
Det er rigtig svært at sidde alene, når man har det dårligt. Man kommer hurtigt til at sidde alene med sine tanker og blive i endnu dårligere humør. Og når man er i dårligere humør, kan man hurtigt få mange negative tanker. Hvis man hele tiden er træt, er det sværere at tænke positive tanker og have overskud i hverdagen. Og det kan også gøre, at det hele virker mere uoverkommeligt.
Men du kan godt gøre noget! Har du set vores artikel om råd, når man er trist? Hvis ikke, så prøv at give den et kig. Jeg er sikker på, at der er nogle af rådene, som du kan bruge.
Godt tegn at du er mere glad med ham
Her til sidst vil jeg sige, at selvom du oplever, at du er en tryghedsnarkoman i forhold til din kæreste.. Ja, så skal du vide, at det er et rigtig godt tegn, at du faktisk er mere glad, når du er sammen med ham. Det er altså ikke hele din hverdag, der er lige øv. Han kan lyse dagen lidt op. Og derfor er det selvfølgelig også hårdt, når I ikke kan se hinanden. Men tænk på, at det er en god ting. Og få kigget i den artikel om rådene. Så håber jeg, at du kan få det bedre stille og roligt.
De bedste hilsner fra Mindhelper