Hej,
jeg skriver her for jeg aner ikke hvor eller hvem jeg ellers skal snakke med, men her for nylig, sådan cirka siden sommerferien er jeg begyndt og være mere ligeglad agtigt inden i, jeg ved på ingen måde hvordan jeg skal forklare det, men sådan tom, kan give et lille eksempel, for her for nylig havde min mormors læger sagt at hun måske havde kræft igen (hun er næsten lige blevet kræftfri), og hun skulle ind og testes om det var kræft eller bare en infektion eller noget, min søster skrev så ugen inden at hun måske havde kræft igen, bare lige jeg har altid elsket min mormor over hele jorden, men denne her gang var det som om jeg var totalt ligeglad, jeg havde det sådan lidt underligt om det men glemte det totalt igen efter 20 minutter, der er også mange andre ting men ja. Jeg er også begyndt og drikke utroligt meget mere, men det skyldes nok mest mine venner. Jeg er aldrig glad, ked af det eller noget, men jeg kan stadig være sur, som om det er den eneste følse som findes. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre fordi jeg har prøvet en del. Jeg er meget tæt på min storesøster og jeg prøvede at forklare hende det men hun syntes bare det var sygt underligt, kan ikke skrive mere.

(16 år)
Kære Du
Det kan være hårdt og ubehageligt at føle sig tom indeni. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og fortalt om det.
At føle sig tom
Du skriver, at du føler dig tom og mere ligeglad. Det kan være ret tungt at gå rundt med en følelse af tomhed. Og når man har det sådan, er det helt normalt at det kan være svært helt at beskrive eller forstå, hvad det er der foregår inde i en. Og det kan godt føles ret ubehageligt, når det der plejede at gøre en glad eller ked af det ikke rigtig påvirker en mere.
Men det er ikke unormalt at opleve, særligt hvis man er været i en periode, hvor der er mange ting, som har været svære. For så kan man godt komme til at lukke lidt ned for følelserne. Derfor oplever langt de fleste også, at der i perioder er mindre udsving i deres følelser end der plejer at være. Men hvis det står på over længere tid og påvirker en meget, er det vigtigt at være opmærksom på det, og så kan det være en rigtig god ide at tage et smut til lægen og få en snak om, hvordan man har det.
Kropsscanning
Kropsscanning er en mindfullnessteknik, som kan hjælpe en med at komme ned og mærke kroppen, og blive afspændt. Derfor tænker jeg også, at den måske kunne være hjælpsom for dig. For nogle gange når man ikke føler, at man mærker sig selv, kan det være en måde at komme i kontakt med sig selv og sin krop igen. Og lige med mindfulness gør øvelse mester. Derfor skal du også vide, at det er helt normalt, at det kan være lidt svært i starten.
Hvis du har lyst til at prøve det af, kan du tage et kig i vores artikel om mindfulness. I den er der nemlig nogle forskellige videoer med mindfullnesøvelser. Og en af dem er en kropsscanningsøvelse.
Godt du har snakket med din søster
Jeg vil også lige rose dig for at have forsøgt at snakke med din storesøster om det. At snakke med nogen om det, er nemlig det allerbedste, som man kan gøre, når man har det svært. Derfor er jeg også ked af at høre, at hun syntes det var underligt.
Men måske du alligevel kunne give det et forsøg mere? For du skriver, at I er rigtig tætte, og derfor tænker jeg også, at hun gerne vil hjælpe og støtte dig.
Og hvis det slet ikke dur at snakke med din søster, er der måske så en anden, som du kan snakke med det om? Det kan fx være en god veninde, en forældre, en lærer eller en helt fjerde, som du er tryg ved. Det vigtige er nemlig bare, at du ikke går med det selv.
Headspace
Nogle unge synes også, at det kan være rart at snakke med en helt anden, som ikke kender dem. Hvis du også har det sådan, kan du tage fat i Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige, som gerne vil lytte. De er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man bøvler med tomhedsfølelse. Det er helt gratis og du kan også være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Det er mega hårdt at gå med en følelse af tomhed. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper