Hej!
Jeg er begyndt at få nogle symptomer på en depression, jeg har været ude for mange ting her på den seneste tid, men har aldrig tænk over at det kunne måle ud i noget så forfærdeligt som depression. Jeg har fået omlagt min personlighed fuldstændigt hvilket gør mig bange for jeg kan ikke kende mig selv længere, jeg plejer at være en meget smilende person, som har en meget positiv tilgang til tingende og passer godt mig selv og andre. Men det har ændret sig utrolig meget og har prøvet alt for at få gamle livsglæde og gejst tilbage, den er bare helt væk … Jeg regner ikke med i kan give mig et konkret svare, men det er et forsøg værd. Skulle I sidde inde med nogle gode råd eller fif jeg kan gøre for kunne komme bedring? anbefalinger til hvad JEG kan gøre.
Jeg har prøvet at snakke med venner og familie, men det virker bare ikke, det er som om de ikke længere kan komme ind på mig, jeg lukker mig selv inde. Jeg prøver alt hvad jeg kan for at socialiser mig selv for at tænke på noget andet og blive glad igen, men det virker bare ikke. Ingen effekt.
På forhånd tak!
Venligst hilsen Pige på 17 …

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det er rigtigt svært at være dig for tiden, lyder det som. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt ikke at gå alene med de svære ting alene.
Det er normalt i perioder
Det lyder som om, at du går rundt og har det rigtigt svært for tiden. Og det er super hårdt, når man rammer ind i en periode, hvor det hele bare er mega svært. Men det er heller ikke unormalt at ramle ind i en periode, hvor det hele er svært. Og hvor det kan være rigtigt svært at holde hovedet højt og blive ved med at være positiv. Det er helt okay at have det sådan. Sådan nogle perioder ramler de fleste af os ind i, for selvom det er lidt træls nogle gange, så er de svære perioder lige så meget en del af livet. Men det er rigtigt hårdt, når man rammer ind i de perioder. Men det skal selvfølgeligt helst gå over. Hvis det bliver ved og ved med at være svært, så skal man tage det alvorligt og snakke med nogen om det.
Du skriver, at du føler, at du ikke er dig selv mere. Det er en rigtigt ubehagelig følelse. Men det er heller ikke unormalt, at man kan få det sådan, hvis man har det rigtigt svært. Det er en følelse, som der er mange, der har haft det svært, der beskriver. Det kan godt gøre en rigtigt forskrækket, så jeg kan godt forstå, du synes, det er skræmmende. Men den er heldigvis ikke farlig. Og selvom man føler, at man virkeligt har ændret sig, så kan man godt blive sit gamle jeg igen og få det godt igen. Nogle gange kræver det bare, at man får den rigtige hjælp. Men jeg ved, at der er rigtigt mange, der har haft det lidt ligesom dig, der har fået det godt igen. Så du kan godt blive dig selv igen, og der er hjælp at få.
Tag det alvorligt
Du skriver, at du er begyndt at få nogle symptomer på depression. Det kan man godt få, hvis man er ramt ind i en mega svær periode uden, at det behøver at betyde, at man har depression. Specielt hvis der er sket en masse svære ting. For nogle af symptomerne kan nemlig godt minde om nogle af tegnene på, at man reagerer helt normalt på, at man har været ude for nogle mega svære ting. Men hvis du kan genkende rigtigt mange af symptomerne på depression, så er det en god idé at tage det alvorligt og snakke med nogen om det. For så er det i hvert fald et tegn på, at det er rigtigt svært for dig. Og lige meget om det er en depression eller noget andet, der gør, at du har det så svært, så skal du ikke gå alene med det. For som jeg skrev, så er der hjælp at få. Og du kan godt få det godt.
Fortæl, at du har brug for hjælp
Du spørger, hvad du kan gøre for at få det bedre igen. Jeg tænker, at det allervigtigste du kan gøre er at fortælle folk omkring dig, at du har det svært og bede dem om hjælp. Så de ved, at du har brug for deres hjælp og støtte til at få det bedre. For som jeg har skrevet et par gange, så er det hjælp at hente. Og når man går rundt og har det rigtigt svært, så er der som regel noget, man går rundt og er ked af. Det kan være en bestemt ting, der er sket. Men det kan også være, det ikke er en bestemt ting, man er ked af, men mere nogle svære tanker og følelser inde i sig selv.
Og for at man kan få det bedre, så er man for nødt til at finde ud af, hvad det er, man går og er ked af over. Når man ved det, så er det nemlig tit meget nemmere at finde ud af, hvad man kan gøre for det få det bedre. Og det er meget nemmere for folk omkring dig at hjælpe dig med at finde ud af det, end det er for mig. De kan nemlig meget bedre snakke med dig om, hvordan du har det, og hvad du tænker og føler for tiden. I afsnittene nedenunder kan du se lidt forslag til, hvem du kan snakke med. Men hvis du har lyst til det, kan du også kigge i vores artikel om, hvad man kan gøre, hvis man er trist. Måske kan du prøve et par af rådene af og se, om de kan hjælpe dig.
Bliv ved med at snakke med dem
Du skriver, at du ikke rigtigt føler, det hjælper at snakke med folk omkring de, fordi de ikke kan nå ind til dig mere. Det er ret normalt, at man kan få den følelse, når man har det svært. Men det er vigtigt at prøve at blive ved med at åbne sig op og blive ved med at snakke med folk omkring sig alligevel. For vi mennesker er ikke bygget til at skulle gå med vores svære tanker og følelser alene. Vi har brug for hjælp og støtte fra dem omkring os, når vi er kede af det og har det svært. Også selvom det måske ikke altid føles som det, vi har lyst til. Derfor er det også vigtigt, du bliver ved med at snakke med folk omkring dig om, hvordan du har det.
Men for dine venner og din familie kan hjælpe dig ordentligt, er du nødt også at åbne dig op og fortælle dem, hvordan du virkeligt har det. For hvis du ikke er ærlig og fortæller dem, hvordan du har det, så kan de heller ikke vide, at du faktisk har brug for deres hjælp og støtte lige nu. Svære tanker og følelser er nemlig ikke noget, man kan se på hinanden, så de andre kan ikke vide, hvordan du har det, hvis du ikke fortæller dem det. Jeg ved godt, at det er rigtigt svært at skulle være ærlig om, hvordan man har det, når man har det svært. Og hvis du synes, det er for svært at sige det, kan du prøve at skrive de ting, du føler ned i et brev og vise til dem. Det er nogle gange nemmere at skrive tingene, fordi man har lidt mere tid til at tænke over, hvad man gerne vil have sagt.
Tag fat i Headspace
Nogle gange kan det være lidt nemmere at åbne sig op for folk, som man ikke kender, fordi man ikke behøver at skulle have noget med dem at gøre bagefter. Hvis du også har det sådan, eller hvis du bare synes, det kunne være rart at snakke med nogen, der ikke kender dig, så kan du tage fat i Headspace. Hos Headspace er du nemlig altid velkommen, hvis du har brug for nogen at snakke med. Der sidder nemlig nogle super søde og dygtige frivillige klar til at snakke med dig i Headspace. Du kan snakke med dem om alt, hvad der fylder for dig, og de er vant til at snakke med unge, der har det svært. Du kan også være helt anonym, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med din læge
Jeg synes også, du skal prøve at tage en snak med din læge om, hvordan du har det. Din læge er nemlig også uddannet til at hjælpe, hvis det er noget psykisk, der er svært. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, om det måske kan være en depression, som du kæmper med. Samtidigt så kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få noget hjælp henne, så du kan få det godt igen. Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får noget hjælp til at få det godt igen. For det kan godt lade sig gøre. Også selvom det måske føles svært lige nu.
De bedste hilsner fra en Mindhelper