Hej
Jeg er bange for jeg har en depression, og jeg har taget nogle teste hvor de alle har sagt jeg har en, men det er jo bare en test har jeg fået bildt mig selv ind, men inderstinde ved jeg jo godt jeg burde snakke med mine forældre om det, men er bange for de bliver skuffet over mig eller ikke vil tage det seriøst fordi de tror jeg bare mangler opmærksomhed, og jeg har altid været deres lille glade pige. Mine forældre troede også min bror engang havde en depression men han var bare stresset, de tog det dog seriøst men alle jeg har skrevet med (anonymt) har sagt jeg skal snakke med mine forældre, men det er altså nemmere sagt end gjordt jeg er så bange for at skuffe dem og kan på ingen måde få mig selv til at sige det til dem. Og nej har heller ingen venner at skrive til da de ikke vil tage det seriøst. Men ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det lyder da godt nok til, at dine bekymringer omkring depression fylder en del hos dig. Og det kan være hammer svært, at gå rundt med alle de tanker og bekymringer alene. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine bekymringer – sejt!
De fleste mennesker oplever at have det svært i perioder
Det er helt normalt, at man fra tid til anden oplever at have det svært og måske også have nogle af tegnene på depression. Det er noget, de fleste mennesker oplever og der kan være rigtig mange forskellige grunde til, at man har det sådan. Men derfor kan det stadig bare være hammer svært, når man står midt i det. Men det betyder ikke altid, at man har en depression. Det kan være, at man lige er i en periode, hvor man er lidt nedtrykt og bøvler med nogle ting. Men når man har det svært og har en masse bekymringer, bruger man rigtig meget energi på det. Derfor er det også vigtigt at man får noget hjælp. Heldigvis oplever de fleste mennesker at få det bedre igen. Du kan læse mere om depression i artiklen 13 typiske tegn på depression. Hvis du oplever at have alle tegnene på depression over længere tid, er det vigtigt at du får noget professionel hjælp, så du igen kan få det bedre.
Snak med nogen om det
Det er rigtig hårdt at gå med en masse tanker og bekymringer alene, og derfor er det også rigtig vigtigt, at du taler med nogen om det. Det er rigtig godt og sejt, at du har delt dine bekymringer anonymt med nogle online, men det er også rigtig vigtigt, at du får talt med andre om det, så du ikke skal bære rundt på det hele selv.
Jeg kan sagtens forstå, at det kan være svært at skulle tale med sine forældre om det, når man har de bekymringer du har, men det er stadig bare super vigtigt, at du får snakket med dem om det, du kan læse mere om hvordan man snakker med sine forældre om svære ting her. Du skriver selv, at de tog det seriøst, da din bror havde det svært, og derfor tænker jeg også, at de vil gøre det, nu hvor det er dig, som har det svært. Det er nemlig sådan, at forældre oftest rigtig gerne vil have, at deres børn har det godt. Men det kan være svært for dem, at hjælpe, når de ikke lige ved hvordan man går rundt og har det. Og derfor tænker jeg heller ikke, at de bliver skuffede, når du fortæller dem hvordan du går og har det – tværtimod. Mange forældre bliver nemlig rigtig glade, når deres børn fortæller dem, hvordan de har det, for så kan de også hjælpe dem med at få det bedre igen. Du kan også prøve at spørge dine forældre, om de ville blive skuffede, hvis du en dag fik en depression. På den måde tager du det lidt i mindre bidder, og når du først har fået taget hul på den bekymring, kan det måske også være nemmere for dig at åbne op for, hvordan du har det lige nu.
Hvis du synes, at det er alt for svært, kan du også vise dem det brev, du har skrevet til os. Det kan nemlig også være en måde, som gør det nemmere at få startet snakken om, hvordan man har det.
Det vigtigste er, at du får snakket med dem om det, for så kan de også hjælpe dig med at få det bedre og lette nogle af alle de bekymringer, som du bærer rundt på. Hvad tænker du om det?
Tag fat i headspace eller lægen
Du kan også tage fat i headspace. Hos headspace sidder der en masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe. Du kan være anonym og de frivillige er super gode til at lytte og er vant til at snakke med unge om de ting, de går og bøvler med. De frivillige sørger for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Så I kan få snakket med de ting som fylder hos dig.
Du kan også snakke med dine forældre om at tage en tur til lægen og snakke om, hvordan du har det. Læger er oftest gode til at lytte og snakker ofte med folk som har det svært. Derfor er det også en rigtig god ide at tage et smut forbi lægen, når man har det svært og er nedtrykt. For lægen kan nemlig hjælpe med, at man får den rigtige hjælp, så man igen kan få det bedre. I vores artikel det skal du vide om at gå til lægen, når du har det svært, kan du læse mere om hvordan og hvorledes det er, når man har det svært og skal snakke med lægen.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet og husk at få snakket med nogen om hvordan du har det, for det er alt for svært at gå med alle de bekymringer alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper