Hej Mindhelper!
Jeg er en 13 årig pige som har alle symptomer på depression, men jeg er bange for at fortælle min forældre det. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre så det kunne være dejligt hvis i kunne hjælpe mig
Mvh A

(13 år)
Kære A
Det kan være et svært skridt, at række ud til sine forældre, når man har det skidt. Så hvor er jeg glad for, at du skriver herind og fortæller om dine tanker. For det behøver du ikke gå alene med.
Det er godt, du rækker ud
Det er hårdt, når man ramler ind i en periode, hvor dagene er triste og grå. Og hvor man måske endda begynder at opleve symptomer på depression. Men selvom det måske lyder mærkeligt, så er det ret normalt, at have perioder, hvor det går dårligt. Og heldigvis kan det også gå over igen, så man kan få glæden og energien tilbage.
Et rigtigt godt første skridt mod at få det bedre, er lige netop, at få snakket med nogle om, hvordan man har det. Derfor er det også rigtigt godt, at du gerne vil række ud og snakke med dine forældre. For de er nok nogle af dem, som er allertættest på dig, og har bedst mulighed for at hjælpe og støtte dig.
Men jeg ved også godt, at det kan være skræmmende at skulle fortælle sine forældre, når man har det skidt. Det er nemlig en sårbar situation. Mange unge er eksempelvis nervøse for at deres forældre bliver sure eller kede af det. Men de fleste forældre vil rigtigt gerne hjælpe, hvis de finder ud af, at deres børn har brug for hjælp. Og selvom de måske ikke kan få det til at gå væk lige med det samme, så kan det være rigtigt godt at have sine forældre til at støtte og hjælpe en.
Mit bedste råd er, at du kan prøve at læse vores Guide til at tale med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse forskellige råd til, hvordan man griber sådan en snak an. Jeg kan især godt lide rådet om at skrive sine tanker ned inden, man skal tale med forældrene. For det kan nogle gange være lidt svært at få ordene ud af munden, hvis man er nervøs eller trist. Men hvis man så har dem stående på et stykke papir eller en telefon, så kan man finde det frem og kigge på det, hvis det er svært at finde de rigtige ord. Du kan også give dine forældre papiret, så de selv kan læse, hvad du har skrevet, hvis det er rarest.
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis du efter at have læst guiden stadig synes det hele er ret uoverskueligt, så kan du også prøve at kontakte Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen sidder der en masse frivillige klar til at hjælpe børn og unge med det, der fylder. Man må kontakte dem med alle slags problemer.
Selvom navnet snyder lidt, så er Børnetelefonen ikke kun en telefon-rådgivning. Man kan både chatte, skrive, sms’e og ringe til dem. Jeg tænker, at de vil kunne hjælpe dig med at øve det, du gerne vil fortælle dine forældre. Så kan i snakke igennem, hvad der er vigtigt at få sagt. Og hvilke ord du kan bruge. De er super søde og helt vant til at snakke med børn om alle mulige ting. Så dem kan jeg varmt anbefale.
Det kan være svært at snakke med sine forældre, når der er noget, som fylder indeni. Men jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Jeg hepper på dig! Kram herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper