Hej Mindhelper
jeg går meg en mærkelig følelse i maven for tiden, jeg er trist og bliver ikke glad for de gode ting der sker i mit liv trods de mange mulighedder der er kommet på det sidste for mig, er ensom og konstant udmattet, er rastløs og kan ikke sidde stille, derudover er min søvn meget forstyrret, enten ved for meget, for lidt eller forstyrret søvn.
Jeg har taget nogen tests på nettet for at se om dette kan være en depression, de har alle sagt mild til moderart depression, men tvivler dog på dette, men måske er det bare ikke mig der ved nok om det.
jeg er træt af at det skal være sådan her og vil bare gerne kunne nyde det gode der er i mit liv for at sige det på en pæn måde, kan dog ikke se hvordan jeg selv kan ændre dette….
hilsen en fortvivlet ung gut

(Dreng, 20 år)
Kære Den fortvivlede unge gut
Det lyder super træls, at du har den her underlige følelse i maven. Og at du ikke rigtigt bliver glad for nogle af de gode ting, der sker i dit liv. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Har du haft travlt?
Jeg kan virkeligt godt forstå, at du bare gerne vil kunne nyde de gode ting, der sker i dit liv igen. For jeg forestiller mig nemlig, at hverdagen hurtigt kan blive meget grå og trist, når man har det sådan. Specielt fordi det lyder som om, du har fået en masse gode muligheder i dit liv på det sidste, som du egentligt gerne ville kunne være glad over. Det er svært for mig at svare på præcis, hvorfor du har det sådan. For det er ikke altid, der lige er en bestemt grund til, at man ramler ind i en periode, der er svær. Men jeg kommer til at tænke på, om du mon også har haft lidt travlt den sidste tid med alle de muligheder, som du har fået?
For hvis man har haft rigtigt travlt, for eksempel fordi der har været lidt for mange muligheder, som man har sagt ja til, fordi man virkeligt gerne ville det. Så når man måske ikke helt at få taget alle de mega fede oplevelser, man har haft ordentligt ind, fordi man hele tiden har skulle videre til noget nyt. Så kan man godt ende med at blive udmattet og trist i stedet for, fordi man har brugt al sin energi. Jeg ved ikke, om der er noget af det, du kan genkende? Hvis det er sådan, du har det, så kan det måske hjælpe lidt at skrue ned for tempoet. Sådan så du får tid til at lade lidt op igen og tage nogle af alle de ting, du har lavet lidt bedre ind.
Det kan blive godt igen
Jeg kan ikke svare dig på, om det kunne være en depression, som du kæmper med. For det er en fagperson, der sidder ved siden af dig, som skal hjælpe dig med at finde ud af det. Nogle af de ting du beskriver, lyder dog som noget af det, man godt kan opleve, hvis man har en depression. Der er for eksempel mange, der har haft en depression, der fortæller, at de lige pludseligt ikke længere blev glade, når der skete nogle gode ting for dem. Så hvis du har lyst til det, så kan du prøve at kigge i vores artikel, der handler om depression. Der kan du læse lidt mere om, hvad depression er for noget. Og der står også nogle ting, man kan opleve, som kan være tegn på depression.
De fleste mennesker oplever nogle af tegnene på depression i perioder af deres liv. Det er helt normalt, og det behøver ikke at betyde, at man har en depression. Men hvis du kan genkende rigtigt mange af tegnene, og det har stået på rigtigt længe, så er det måske en god idé at tage en snak med din læge. For uanset om det så er fordi, du har en depression eller ej, så er det i hvert fald et tegn på, at du har det rigtigt svært for tiden. Og nogle gange når man har det rigtigt svært, så kan man han brug for lidt hjælp for at få det godt igen. Den hjælp kan din læge hjælpe dig med at finde, hvis han eller hun tænker, at du har brug for det. Og heldigvis så er det sådan, at langt de fleste får det godt igen med den rigtige hjælp, selvom de har haft det rigtigt svært.
Skriv dagens gode oplevelse ned
Nogle gange når man har det sådan, at det er svært at blive glad for de gode ting, der sker for en, så er det fordi, de drukner lidt i en masse triste tanker. Er det mon også sådan, det er for dig? Det er ikke noget, man kan gøre for. Det er noget, der sker, fordi ens tanker bliver farvet af det humør, man er i. Så når man mest er trist, så er ens tanker også mest triste. Men man kan faktisk godt øve sig i at prøve at få lidt øje på de små gode ting, der sker i løbet af en dag, hvis man har det sådan.
Det kan man for eksempel gøre ved at skrive dagens gode oplevelse ned. Det behøver ikke at være en stor ting, hvis man ikke lige synes, at der er sket ret meget godt. Så kan det måske være, at der i stedet var 2 minutter i løbet af dagen, hvor man ikke var trist. Så er det det, man skriver ned. Det er selvfølgeligt ikke en mirakelkur, der fluks gør, at man bliver glad igen. Men du kan prøve øvelsen, hvis du har lyst. Nogle gange kan det nemlig hjælpe med at løfte humøret lidt.
Snak med nogen
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med nogen om, hvordan du har det? Hvis ikke du har det, så synes jeg nemlig, at du skal prøve at gøre det. For jeg tænker måske, at det kunne hjælpe lidt på ensomhedsfølelsen. Hvis du ikke snakker med nogen om, hvordan du har det, så er du jo faktisk meget alene med dine tanker og følelser. Og du er også meget alene om at skulle finde en løsning på de ting, du går og kæmper med. Men hvis du fortæller nogen om, hvordan du har det, så har du lige pludseligt nogle, du kan dele alle dine tanker og følelser med. Og som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få det godt igen.
Så jeg tænker på, om der mon er nogen i nærheden af dig, som du ville være tryg ved at snakke med? Det kunne for eksempel være dine forældre. De fleste forældre vil nemlig rigtigt gerne lytte til en og hjælpe, hvis man har det svært. Men det kan også være en rigtigt god ven, en anden fra din familie eller en helt tredje person, hvis det ikke dur at snakke med dine forældre. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Det vigtigste er, at du får snakket med nogen, så du ikke skal gå alene med alle dine tanker og følelser.
De kan også hjælpe hos Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for nogle at tale med om, hvordan du har det for tiden. Hos Headspace sidder der nemlig nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med dem om alt, hvad der fylder for dig. Hos Headspace er der nemlig ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om. Og de frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, der har det svært. Så de skal nok gøre alt, hvad de kan for at hjælpe dig og lytte til dig.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Sådan så du ikke skal være alene om at bære rundt på alle dine svære tanker og følelser.
De bedste hilsner fra en Mindhelper