Hej,
jeg er en pige på 13 år som mistænker at jeg måske har depression. Jeg snakker nogle gange med mine venner om at jeg har det svært men har aldrig nævnt det som depression eller andre vanskelige ting. Problemet er bare at jeg er bange for at fortælle det til min mor. Jeg ved at hun vil reagere voldsomt og vil nok blive sur på mig. Jeg ved bare ikke hvad den bedste måde er at sige det på. Vil helst gerne snakke med hende om det ansigt til ansigt, hvilket jeg er bange for.
Vh Mig

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det lyder til, at der er nogle ting, som er lidt svære lige nu og, at du gerne vil snakke med din mor om det. Det kan være rigtig svært, at finde ud af, hvordan man lige får det sagt. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os.
Jeg vil lige starte med at rose dig, for at du snakker med dine venner om, at du har det svært. Det er nemlig rigtig godt, at dele ens svære tanker og følelser med andre, så man ikke skal gå med dem helt alene. Så det skal du endelig blive ved med.
Du er helt normal
Du skriver ikke så meget om, hvorfor du tænker at du måske har en depression? Der kan være rigtig mange forskellige grunde til, at man har det svært. Derfor er det også helt almindeligt, at have perioder, hvor man er lidt mere trist, end man plejer og måske synes at tingene er lidt øv. Det er noget alle mennesker oplever en gang imellem, for vores humør svinger gennem hele livet. Men hvis man har haft det sådan I lang tid, er det vigtigt at reagere på det, for så kan det være et tegn på, at man måske har brug for noget hjælp til at få det bedre igen.
I vores artikel om depression, kan du læse lidt mere om de typiske tegn på depression, og hvad man kan gøre, når man har det sådan. Måske der er noget i den, som kan hjælpe dig lidt på vej.
Det er godt du rækker ud
Det er rigtig godt, at du selv har tænkt over, at det kunne være en god ide, at snakke med din mor om, at du har det svært lige nu. Ofte er ens forældre nemlig nogle af dem, som er allertættest på en. Og derfor også nogle af dem, som bedst kan hjælpe en med at få den hjælp, som man har brug for, så man igen kan få det bedre.
Men det kan også være rigtig svært lige at finde ud af, hvordan man egentlig får det sagt. For når vi mennesker skal fortælle andre, at der er nogle ting, som vi går og bøvler med, så sætter vi os selv i en sårbar situation. Derfor er det også helt naturligt, at man kan komme til at blive lidt nervøs for, hvordan ens mor vil reagere, når man fortæller det. Men heldigvis vil langt de fleste forældre rigtig gerne have at deres børn har det godt. Derfor bliver de som regel også rigtig glade, når deres børn fortæller dem, at de går og bøvler med nogle ting. For så kan de også bedre hjælpe en med at få noget hjælp, så man kan få det godt igen.
Sig det som det er
Det kan være rigtig svært lige at få sagt, at man ikke har det så godt. Derfor kan det også sommetider være en god ide, bare at sige det som det er. Og på den måde ligesom få revet plasteret af og taget hul på det. Det kan eksempelvis være, at man siger “mor, jeg har det svært og er lidt bekymret for, om jeg måske har en depression”. For når det er sagt, så kan det det være at I kan snakke om, hvordan det egentlig er du går og har det og hvorfor du tænker, at du måske har en depression. Du kan også tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan gribe det an.
Få en anden voksen til at hjælpe dig
Hvis du synes, at det er lidt svært helt selv at få det sagt til din mor, Det er ikke særligt rart, hvis ens mor bliver sur, når man fortæller, at man har det svært. For hvis man har det svært, så har man brug for at blive støttet og lyttet til. Så hvis din mor ender med at blive sur, er der så en anden voksen du kan snakke med. Det kan eksempelvis være din venindes mor, din yndlingslærer eller en helt tredje voksen, som du er tryg ved. Og at I så kan aftale et tidspunkt, hvor I kan sætte jer ned sammen med din mor og få snakket om det. For det kan være rigtig rart, at der er en anden til at hjælpe en, hvis det er lidt svært at få sagt. På den måde ved man nemlig også, at man får det sagt.
Tag fat i børnetelefonen
Hvis du har brug for lidt mere hjælp til at finde ud af, hvordan du skal få tingene sagt, kan du også tage fat i Børnetelefonen. Der sidder nemlig en masse søde og rare folk klar til at hjælpe og støtte. Og de er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode at tage fat i, når man går og bøvler med nogle ting.
Jeg håber, at der er noget i mit svar som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber, at du får snakket med din mor om, hvordan du går og har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper