Jeg kom til at tænke på, hvor mange procent af 16-24 årige i danmark, der har depression?
Hej Mindhelper
hvor mange procent har 16-24årige depression i danmark?

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år
Det var da et godt spørgsmål, hvor mange af de unge i Danmark, der egentligt kæmper med depression. Og jeg forstiller mig, at det kan være rart at vide, så man ikke føler sig så alene, hvis man selv kæmper med en depression.
Der findes ikke noget præcis tal
Du spørger, hvor mange af de 16 – 24 årige i Danmark, der har en depression. Og det må jeg være ærlig at sige, at jeg ikke har noget præcis tal på. Jeg ved, at der hver dag er mellem 100.000 – 200.000 danskere, der kæmper med en depression. Og jeg ved, at der desværre er en ret høj andel af unge i dag, der ikke trives særligt godt. Så det vil være mit gæt, at der nok er en stor del af de 100.000 – 200.000 danskere, der kæmper med depression, som også er unge. Så hvis du er en af dem, der kæmper med depression. Eller hvis du er bange for, at du måske har en depression, så er det mega vigtigt at huske, at du ikke er alene. Og at der heldigvis er rigtigt mange af dem, der kæmper med depression, der også får det godt igen. Hvis du har lyst til det, kan du læse mere om depression i den artikel, jeg har linket til.
Snak med nogen
Hvis du enten har en depression, eller er bange for, at du har en depression, så er det mega vigtigt, at du får snakket med nogen om det. Du kunne for eksempel snakke med dine forældre. For som jeg har skrevet, så kan det heldigvis godt lade sig gøre at få det godt igen, selvom man har fået en depression. Men det kræver rigtigt tit noget hjælp både fra folk omkring en og fra nogle professionelle – som for eksempel en psykolog. Men folk omkring dig kan ikke vide, at du har det svært, hvis du ikke fortæller det til dem. For svære tanker og følelser er desværre ikke altid noget, man kan se på hinanden. Derfor er det så vigtigt at få snakket med nogen om det, hvis man har en depression eller er bange for, at man har det. Sådan så man kan få den hjælp, som man har brug for, for at få det godt igen.
Din læge kan hjælpe
Hvis du kæmper med en depression. Eller hvis du tror, du gør det, så er det en rigtigt god idé at snakke med din læge. Læger er nemlig også uddannede til at hjælpe, når det er noget psykisk, der er rigtigt svært. Og din læge kan for eksempel hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få noget hjælp til at få det bedre henne, hvis du kæmper med en depression.
Jeg håber, at mit svar har givet dig en lille smule svar på dit spørgsmål, også selvom jeg ikke helt kunne svare på det, du spurgte om. Og så håber jeg, at det du tager med fra mit svar er, at du skal snakke med nogen, hvis du har en depression – eller tror du har det. For man kan nemlig godt få det godt igen med den rigtige hjælp.
De bedste hilsner fra en Mindhelper