Hej Mindhelper
Jeg prøver at være glad hele tiden og lade som om jeg altid er smilende og glad. Men så er det som om jeg lige pludselig bliver ramt af tristhed men jeg ved ikke hvad der gør mig trist. Det er bare slemt for jeg kan ikke tage mig sammen til at lade som om jeg er glad

(18 år)
Kære Du
Det lyder til, at tristheden fylder meget hos dig lige nu. Og det kan være rigtig hårdt at have det sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt det. For det skal du ikke gå med alene.
Det er normalt
Du skriver, at tristheden lige pludselig rammer dig, og at du ikke helt ved, hvorfor. Det kan være mega svært, når tristheden kommer skyldende ind over en, og det kan godt påvirke en rigtig meget. Men du skal vide, at det er helt normalt at have perioder, hvor man føler sig mere trist end ellers. Det er noget som alle mennesker oplever fra tid til anden. For vores følelser svinger gennem hele livet.
Derfor kan der også være rigtig mange forskellige grunde til, at man kan føle sig mere trist, end man plejer. Og derfor er det også helt normalt, at man ikke altid kan sætte fingeren på, hvad det er, som gør en trist. For ofte er det måske også en blanding af flere ting.
Men heldigvis kan man godt få det bedre igen, så tristheden ikke bliver ved med at fylde. I vores artikel I kulkælderen? få 10 gode råd til at håndtere din tristhed, står der nogle gode råd til, hvad man kan gøre når tristheden fylder. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Det er okay ikke at være på toppen
Du skriver også, at du prøver at være glad og smilende hele tiden, også selvom du faktisk er trist og ked af det indeni. Det lyder rigtig hårdt. For det sluger meget af ens energi, når man skal gå rundt og lade som om, at man har det godt, når man egentlig har det svært.
Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du ikke kan lade som om, at du er glad lige nu. For det lyder til, at tristheden fylder meget hos dig. Og der er ingen som kan holde til at lade som om at de er glade, når de er kede af det. Det er alt for opslidende. Derfor er det også helt okay at vise, at man ikke er på toppen lige for tiden. Og når man viser folk, hvordan man har det, giver man dem også en chance for, at være der for en. Og det vil de fleste mennesker rigtig gernel, når en de holder af har det svært.
Snak med nogen om det
Derfor er mit allerbedste råd til dig også at snakke med nogen om, hvordan du har det. For det er det bedste, man kan gøre, når man er ramlet ind i en svær periode. Vi mennesker er nemlig flokdyr, og derfor er vi også lavet til at have brug for andre, når livet er svært.
Og det kan føles rigtig rart og lettende at dele det med andre. For ofte fylder alt det svære lidt mindre, når man deler det. Det kan også være rigtigt rart at få det fortalt, så man ikke behøver at lade som om, at man har det godt.
Det kan fx være en god ven, dine forældre eller en helt tredje person, som jeg ikke har tænkt på. Det vigtigste er nemlig bare, at du ikke går med alt det svære alene.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få taget hul på snakken, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting, eller vores guide til at snakke med venner om svære ting. I begge de guides, står der nemlig en masse gode råd til, hvordan man får åbnet op. Og rådene kan også sagtens bruges, selvom det er en anden end ens en ven eller ens forældre, som man gerne vil dele det med.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge om det, som fylder hos dem. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når tristheden fylder hos en. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det kan være hammerhårdt, når man er ramlet ind i en periode, hvor tristheden fylder. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper