Hej
Jeg har det rigtig skidt for det første lider jeg af en tinnitus jeg ikke kan holde ud, jeg har også depression og angst og jeg kan ikke sove om natten. Det har varet næsten 1 år nu det startede i august sidste år. Det er blevet så slemt at jeg har fået selvmordstanker og også er begyndt at spekulere på hvorfor jeg skal tvinges til at være i denne her verden når det eneste jeg ønsker er at komme væk for evigt. For det første forstår jeg ikke hvorfor
Aktiv dødshjælp ikke er lovligt i Danmark, og hvorfor vi bare bliver født ind i denne her verden og så er der bare at masse krav og forventninger til os. Jeg mener at man selv skal have lov til at bestemme hvornår ens livs skal ende (i hvert fald hvis man er over 18) for jeg har virkelig fået nok nu! Jeg ved ikke om det her er det rigtige sted at skrive det men jeg havde bare så meget brug for at få det ud, da det føles som om hverken kommunen eller folk omkring mig forstår at mit største ønske er at komme væk og få fred. Jeg har også sagt til nogen at de ikke skal græde til min begravelse min smile fordi jeg endelig har fået fred.

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at der er hårdt at være dig lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind, og delt dine tanker.
Det giver mening
Du skriver, at du både kæmper med angst, depression og tinnitus, og at du har svært ved at sove om natten. Det kan være rigtig drænende, når der er flere forskellige ting, som bøvler for en. For det kan kræve meget af en at holde humøret og modet oppe, når man er trist og angsten ligger og ulmer. Derfor tænker jeg også at det giver mening, at du er rigtig træt af det hele lige nu. Og når man har det sådan, så kan selvmordstankerne godt dukke op.
Selvmordstanker er noget, som rigtig mange unge oplever på et tidspunkt. Tit kommer de fordi, at man har svært ved at se, hvordan man kan få det godt igen. Og så kan man godt komme til at tænke, at hvis man ikke var her mere, så ville man også blive fri for de svære ting, man kæmper med. Derfor handler selvmordstanker også tit mere om, at man gerne vil væk fra det svære, end at man egentlig vil dø.
Det kan blive bedre
Men selvom det kan være svært at tro på, når man står i en mega svær periode, så kan det blive bedre. Man kan nemlig arbejde på, at få det lettere med både angst og depression, og finde roen igen. Derfor oplever langt de fleste unge også at få et godt liv, hvor glæden vender tilbage, og hvor angsten ikke styre, hvad de kan og ikke kan. Derfor er selvmord heller ikke løsningen på de svære ting.
Du kan læse en anden unges fortælling om at kæmpe med selvmordstanker i interviewet med Clara. I dag er Clara blevet glad, og kæmper ikke længere med selvmordstanker.
Ræk ud efter hjælp
Når man kæmper med selvmordstanker og andre svære ting, så er det vigtigt at få hjælp. Derfor er mit allerbedste råd til dig også, at række ud efter hjælp. Det kan godt være en stor mundfuld at gøre, når man har følelsen af, at dem omkring en ikke rigtig forstår, hvor meget selvmordstankerne fylder. Men du har allerede taget det første skridt ved at skrive herind. Så du er godt på vej.
Få hjælp hos lægen
Et af de steder, som er godt at begynde, når man har brug for hjælp, er hos lægen. Lægen kan nemlig henvise en videre til den hjælp, som man har brug for. Så hvis du ikke allerede er igang med behandling, så tænker jeg at det ville være en god ide, at du tog derop. Du kan f.eks. spørge om der er en du er tryg ved, som vil tage med. Det kan sommetider være lettere at komme afsted, når man har en med under armen.
De kan hjælpe hos Psykiatrisk skadestue
Hvis du kan mærke, at du får lyst til at handle på selvmordstankerne, så skal du tage fat i psykiatrisk skadestue. Her arbejder der nogle rigtig dygtige mennesker, som er vant til at tale med folk, som har det svært. Du kan se de forskellige psykiatriske skadestuer herunder, og finde den tættest på dig:
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Hos Livslinien vil de altid lytte
Et sted som jeg også varmt kan anbefale er Livslinien. Hos Livslinien sidder der nogle søde rådgivere klar til at lytte. De ved en masse om, hvad det vil sige at have selvmordstanker. Derfor gør de også deres bedste for, at det bliver en god oplevelse at ringe derind. Det er gratis, og du kan også vælge at være anonym.
Det er hårdt når angst, depression og tinnitus fylder. Derfor håber jeg også meget på, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender dig de bedste tanker, og krydser fingre for, at du får rakt ud efter hjælp. For du fortjener at få det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper