Hej
jeg skriver engenlig fordi jeg føler at jeg har noget som jeg kan dele med verden. min identitet er solid nok, men jeg føler stadig jeg lever uden et formål. dagene er bare den gentagelse og jeg føler ikke at jeg udvikler mig som person. jeg er meget social men føler jeg ikke kan snakke med mine venner om mine dybeste tanker. jeg vil bare gerne skrive med nogen og blive mere overbevist om jeg bruger mit liv på en ordentlig måde. jeg har en tendens til at søge ind af hvis noget ramler og ophoper følelserne indtil jeg brister. en af måderne jeg skilder mig af med min dårlige følelser på er ved at se triste serier som kan hjælpe på mit selvværd.
håber i skriver tilbage eller god dag

(Dreng, 17 år)
Hej Dreng på 17 år
Det lyder til, at der er nogle tanker og bekymringer, som fylder en del hos dig. Det kan være hårdt at gå med en følelse af, at man måske ikke bruger sit liv på en ordentlig måde. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Det er normalt at have triste perioder
Det lyder til, at du har en masse tanker om, at hverdagen bare er en gentagelse af sig selv. Når de triste tanker og følelser begynder at fylde, så kan det være rigtig svært lige at komme ud af igen. Og så kan tankerne godt komme til at køre lidt i ring og give én en følelse af, at det hele er øv og at dagene bare gentager sig selv. Den følelse tror jeg, at der er rigtig mange som kan genkende, for det er helt naturligt, at man har nogle perioder, hvor man synes at tingene er lidt øv, og der ikke sker så meget.
Men heldigvis kan man godt få det bedre igen. I vores artikel I kulkælderen? få 10 gode råd til at håndtere din tristhed, står der en masse gode råd til, hvad man kan gøre, når det hele føles gråt i gråt og hverdagen er fuld af leverpostejsdage. Så måske der er noget i den, som kan hjælpe dig lidt på vej.
Vi er ofte mest hårde over for os selv
Det lyder til, at du også går med en masse tanker om, at du ikke udvikler dig som person. Og det kan være hammersvært at gå med den følelse i maven. Ofte er det sådan med os mennesker, at dem, som vi sætter allerhøjest forventninger til er os selv. Det kan være, at man siger til sig selv, at man burde selvudvikle, blive perfekt til en sport eller noget helt tredje. Og så kan man godt få en rigtig træls og trist følelse i maven, når det ikke lykkedes.
Derfor er det også rigtig vigtigt at huske sig selv på, at det sommetider er okay, bare at være der hvor man er og nyde hverdagen. I vores artikel Dæmp din indre kritiker- accepter dig selv, står der lidt mere om, hvordan man kan øve sig ikke at være så hård ved sig selv og acceptere den, man er.
Kan du prøve at snakke med dine venner?
Du skriver, at du ikke føler, at du kan snakke med dine venner om, hvordan du har det. Jeg tror, at der er rigtig mange, som kender følelsen af, at det kan være lidt svært at åbne op og få fortalt sine venner, at man ikke har det så godt. Men heldigvis oplever langt de fleste, at det faktisk kan være rart at få det fortalt, og at ens venner gerne vil lytte og hjælpe når man åbner op. Så hvis du har mod på det, tænker jeg, at det ville være en rigtig god ide, at du prøvede at snakke med dem om det.
De ting som du beskriver er noget, som rigtig mange unge oplever. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som også har prøvet at have det sådan. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det, og om hvad det hjælper dem, når de triste tanker rammer.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få taget hul på snakken, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med venner om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man får åbnet op for snakken.
Ung til Ung
Du skriver, at du rigtig godt kunne tænke dig at skrive med nogen om, hvordan du har det. Det kan jeg sagtens forstå, for det kan være rigtig svært at gå med alle de tanker helt alene. Nogle af dem, som er rigtig gode at skrive med, når man bøvler med svære tanker og følelser, er Ung til Ung. De har en chat, hvor der sidder en masse super søde frivillige klar til at lytte og chatte. De frivillige har også selv prøvet at have det svært, og er nu kommet ud på den anden side. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym hos Ung til Ung.
Headspace
Du kan også tage fat i Headspace og skrive med dem. De har også en chat, hvor man kan skrive med frivillige. De frivillige er vant til at chatte med unge som har det svært. Derfor er de også rigtig gode til at sørge for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er også helt gratis og anonymt at benytte deres chat. Så dem kan jeg også varmt anbefale dig at tage fat i.
Det kan være rigtig hårdt at gå og kæmpe med triste og svære tanker. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber, at du får delt dine tanker med nogen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper