Jeg tænker rigtigt meget over selv de mindste ting. Og jeg har rigtigt svært ved at koncentrere mig, hvilket gør det svært at gå i 9. klasse.
Hej Mindhelper.
Jeg er 15 gammel, og har virkelig mange problemer med at tænke for meget over selv de mindste ting. Hvis jeg f.eks. har skændes med en ven, ligger jeg i flere timer og tænker over hvad jeg skulle have sagt, og forstiller mig situationer i mit hoved. Men det er ikke kun når jeg ha skændes med nogen. Faktisk så er det lidt lige meget hvad jeg har lavet i løbet af dagen, for jeg kan stadig ikke lade være med at tænke over ting som jeg nok ikke burde tænke over.
Jeg føler lidt at jeg lever inde i en fantasiverden inde i mit hoved. En fantasiverden som jeg nogengange slet ikke vil ud af, men jeg ved at jeg er nødt til det.
det er virkelig svært at gå i 9. klasse, og ikke kan koncentrere sig om sine lektier i mere end 30 minutter ad gangen.
Mange siger at jeg burde lave mine lektier istedet for at se Netflix hele tiden, men det er svært, når at det eneste tidspunkt at min hjerne holder op med at overtænke alting er når jeg ser film.
Mit selvværd er ikke ligefrem specielt stort længere, efter at alting bliver tænkt så meget igennem, og at jeg hele tiden finder fejl..
Jeg har virkelig brug for hjælp..

(Pige, 15 år)
Kære 15 årige pige
Det lyder super hårdt for dig, at du tænker så meget. Og jeg kan virkeligt godt forstå, at det kan være svært at gå i 9. klasse, når det er svært at koncentrere sig. Jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet ind og delt dine tanker.
Snak med din lærer
Jeg kan virkeligt godt forstå, at det er svært for dig, at du tænker så meget. For det kan virkeligt bare være forstyrrende, når ens tanker bare kører derudaf uden, at man føler, man kan bremse dem. Der kan være mange forskellige grunde til, at man bare bruger rigtigt meget tid på at tænke. Men der er nogle, der oplever at have det sådan, at de tænker virkeligt meget over hverdagsting. Det kunne for eksempel være: ”jeg skal huske at aflevere den her bog senere i dag” eller ”skulle jeg måske have sagt sådan i stedet for sådan?” Faktisk tænker de så meget, at det bliver rigtigt svært for dem at koncentrere sig, fordi de hurtigt bliver distraheret af sine egne tanker. Ligesom de måske også har nemt ved at blive distraheret af lyde eller andre ting, der kommer udefra. Samtidigt har de også svært ved sådan noget som at planlægge og strukturere. For eksempel kan det være rigtigt svært at planlægge, hvornår de skal gå i gang med at lave lektier for, at de bliver færdige til tiden. Jeg ved ikke, om der er noget af det, der lyder genkendeligt for dig?
Hvis der er, synes jeg, du skal prøve at snakke med en lærer på din skole. Det kan for eksempel være din klasselærer. Hvis man har det på den måde, kan det nemlig være en enormt stor hjælp, at der er nogen andre, der kan hjælpe en med de ting, der er svære at overskue. Som for eksempel at koncentrere sig om lektierne. Og jeg tænker, at din klasselærer rigtigt gerne vil hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan finde den hjælp henne.
Du kobler fra
Du skriver, at der er mange, der synes, du skulle lave lektier i stedet for at se Netflix. Men så enkelt er det bare ikke. For det lyder, som om du bruger Netflix til at koble fra. Og få lidt fred fra dine tanker. Og så kan jeg godt forstå, at det er meget rarere for dig at se Netflix. Så du ikke hele tiden skal være i de tanker, der kører rundt i hovedet på dig. Så lad være med at være alt for hård ved dig selv over, at du ser Netflix. For det er en strategi, du har lavet, så du kan få lidt fred fra de tanker, der kører rundt oppe i hovedet på dig. Så det handler ikke om, at du bare skal stoppe med at se Netflix. Det handler om, at du skal have fundet ud af, hvordan du kan få slukket lidt for alle dine tanker uden at se Netflix.
Jeg kommer til at tænke på, om du har prøvet at skrive dine tanker ned. Det kunne for eksempel være i en dagbog. Der sker nemlig nogle gange det, at ens tanker kan komme til at køre lidt i ring, hvis man har det hele oppe i hovedet. Men hvis man får tankerne ud af hovedet og ned på et stykke papir, kan det nogle gange få tankerne til at holde op med at køre helt så meget i ring. Du kan jo prøve at se, om det kan hjælpe dig lidt?
Snak med dine forældre
Det vigtigste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med dine forældre. Det fylder nemlig helt utroligt meget for dig, at du tænker så meget. Og det kan jeg godt forstå, for det er bare drønsvært. Men du skal ikke gå alene rundt med noget, der fylder så meget. Det er nemlig alt for hårdt. Men hvis man får sat lidt ord på nogle af alle de tanker og følelse, man går rundt med, kommer det også tit til at fylde lidt mindre. Og så bliver det også lidt mindre hårdt.
Tag fat i Headspace
Det er vigtigt, at du får fortalt nogen om, hvordan du har det. Men hvis du måske ikke lige ved, hvem du skal snakke med. Eller det bare er nemmere for dig at snakke med nogen, du ikke kender, kan du tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig en hel masse dygitige frivllige rådgivere klar til at snakke med dig. Du kan snakke med de frivillige rådgivere om alt, hvad der er svært for dig. Så der er ikke noget, der er for stort. Og der er heller ikke noget, der er for småt. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med din læge
Jeg synes også, du skal prøve at snakke med din læge om, at du tænker så meget. Og at du nogle gange føler, du går lidt rundt i en fantasiverden. Der kan nemlig være rigtigt mange grunde til, at du har det sådan. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor du kan have det sådan. Eller sende dig videre til nogen, der kan hjælpe dig.
Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt inspiration til, hvad du kan gøre. Og så krydser jeg fingre for, at du finder ud af, hvordan du kan få lidt ro fra dine tanker engang imellem.
De bedste hilsner fra en Mindhelper