Hej Mindhelper
Jeg er en 16-årig pige, der skriver herind fordi jeg kæmper med et rigtig svært problem for tiden.
Jeg frygter, at jeg er blevet udsat for psykisk vold på de sociale medier, da jeg har været i kontakt med en fremmed person, der gav mig en rigtig voldsom trussel. Vedkommende truede mig med at gøre noget frygteligt mod sig selv, hvis ikke jeg blev personens kæreste. Nu vil jeg ikke fortælle hvad personen truede mig med, da det kan lyde vildt ubehageligt for jer, der læser mit brev.
Det var simpelthen så hårdt og angstfremkaldende. Jeg oplevede det her sidste år og det gør stadigvæk ondt på mig i dag. Jeg ved faktisk ikke hvorfor det gør ondt. Jeg ved kun, at jeg har dårlig samvittighed over situationen. Jeg var nemlig nødt til, at blokere og anmelde profilen, da det blev alt for voldsomt at være i. Var det overhovedet rigtigt at gøre?
Hvad tænker I? Blev jeg egentlig udsat for psykisk vold eller var det noget andet?
Hilsen den panikslagne

(16 år)
Kære Pige på 16 år
Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse du har haft. Og jeg forstår virkelig godt, at du stadig kan føle dig påvirket, af det der skete. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det kan være super hårdt, at gå med alene.
Det er aldrig okay, at true andre
Du beskriver at en person på nettet prøvede at true dig til at blive kærester. Hvis ikke du blev kærester med vedkommende, ville personen gøre skade på sig selv. Det er en alvorlig trussel at komme med. Og det kan føles rigtig grænseoverskridende, når der er en der truer på den måde. Man kan både blive bange på personens vegne. Og man kan føle et ansvar for at stoppe personen i at skade sig selv.
Når en person truer en på den måde, bliver man pålagt et ansvar, som er urimeligt. Hvis en person vælger at skade sig selv, er det den persons eget valg. Så det kan aldrig blive din skyld, hvis denne her person vælger at skade sig selv. I dit tilfælde har personen desuden brugt det at gøre skade på sig selv, som en form for afpresning. På den måde har denne her person prøvet, at tvinge dig til at gøre noget imod din vilje. Og det er på ingen måde i orden. Et kæresteforhold skal altid være noget begge personer er gået med til frivilligt.
Det er normalt, at blive i tvivl
Du spørger om du gjorde det rigtige, ved at blokere og anmelde personen, der truede dig. Til det er svaret ja. Det er aldrig okay at true andre til at gøre noget, de ikke har lyst til. Og derfor var det rigtig godt, at du endte med at blokere og anmelde personen. Det kan føles super hårdt at gøre, især hvis personen har truet med at gøre skade mod sig selv. Så det er helt naturligt at blive i tvivl, om det man nu gjorde var det rigtige. Og det er også normalt, at man kan få dårlig samvittighed. For det kan føles ret ubehageligt at blokere en person, man skriver med. Men i situationer hvor man bliver truet, er det super vigtigt først og fremmest at passe på sig selv, og sørge for, at truslerne stopper.
Var det psykisk vold?
Du spørger til, om du er blevet udsat for psykisk vold. det kan være lidt svært at svare på, da der ikke findes nogen facitliste for, hvad der er psykisk vold. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse om psykisk vold på Lev uden volds hjemmeside. Der er nogen beskrivelser af, hvad psykisk vold kan være. Det bliver blandt andet beskrevet, at trusler, kan være en form for psykisk vold. Og det stemmer ihvertfald meget godt overens, med det du har været udsat for.
Under alle omstændigheder, var det personen udsatte dig for slet ikke okay. Og det er ihvertfald en rigtig ubehagelig oplevelse du har haft. Så det er helt naturligt, at være påvirket af sådan en oplevelse, også selvom der er gået en del tid, siden det skete.
Fortæl nogen om det
Har du fortalt nogen om den her oplevelse du har haft? Det kan nemlig være rigtig hårdt at gå med sådan en oplevelse alene. Ellers er mit bedste råd at prøve at fortælle en voksen i dit liv om, hvad du har oplevet. Det kan være en forældre, en lærer eller en helt tredje, som du føler dig tryg ved. Ved at fortælle nogen om, hvad du har oplevet, kan det måske gøre det lidt mindre tungt at gå med. Og nogen gange, hvis man er i tvivl om, man har gjort det rigtige, kan det være rart at få nogen andres perspektiv på sagen.
Tag i Headspace
Kender du Headspace? Det kan være et rigtig godt sted at tage hen, hvis man går med nogen lidt tunge tanker og oplevelser. I Headspace sidder der en masse søde frivillige, som er klar på at tale om det, der fylder hos dig. Mange oplever at det kan være en hjælp, at tale med nogen udefra, hvis de har oplevet noget ubehageligt og ikke helt kan få rystet oplevelsen af sig. Så jeg tænker, at det måske kunne være en hjælp for dig.
Jeg håber at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så håber jeg, at du snart kan slippe noget af den dårlige samvittighed du føler.
De bedste hilsner fra en Mindhelper