Hej Mindhelper
nolge gange syntes jeg min humor går op og ned og det påvirker også min mor min det ikke min skyld at at min humør går op og ned så bliver min mor sur hvis hurtigt så bliver jeg ked af det og græder

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det kan være rigtigt svært, hvis ens humør går meget op og ned. Så kan man godt opleve, at man kan blive hurtigt ked af det. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og fortalt os om det.
Du er helt normal
Selvom det kan være super træls, så er det helt normalt at opleve, at ens humør kan gå op og ned nogle gange. Og især mens man er teenager kan man blive ramt meget af humørsvingninger. Det er helt normalt og noget, som jeg er næsten sikker på, at rigtigt mange unge kan nikke genkendende til det. Og hvad søren gør man så lige ved det?
Skriv det ned
Nogle gange kan man godt opleve, at det føles som om, at tristheden bare kommer ud af det blå. Og det er super svært at håndtere, for hvad skete der lige og hvornår rammer det så næste gang? Derfor kan det også være en rigtig god idé, at prøve at skrive det ned, når ens humør ændrer sig. Det kunne være i en dagbog eller på en note på sin telefon. Ofte er der nemlig en eller anden grund til, at man lige blev ked af det. Det kan sagtens være en lille ting, som man ikke lagde helt mærke til – en kommentar ens mor sagde, en tanke der ramte en, en post på sociale medier eller noget andet. Hvis man kan finde ud af, hvad det var, som lige ændrede ens humør, så kan det også være med til at give en lidt ro i kroppen. For så giver det måske rigtig god mening, at ens humør lige ændrede sig igen. Du kan også prøve at læse vores artikel om, hvordan man håndterer tristhed. Der står nogle rigtigt gode tips til, hvad man kan gøre, hvis tristheden rammer. Og der er også nogle rigtigt fine videoer, hvor andre fortæller om, hvad de gør, når humøret svinger. Måske er der noget god inspiration til dig der.
Snak med nogen om det
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du snakkede med nogen om, hvad du oplever med dit humør. Det kunne måske være rart, hvis det var din mor? Det lyder i hvert fald til, at i nogle gange kan få nogle konflikter på grund af humørsvingningerne. Så kunne det måske være rart, hvis i fik det snakket igennem og måske aftalte, hvad i lige kunne gøre, du bliver ramt af at dit humør går op og ned. Det kan nemlig være rigtigt rart, hvis man kan få lidt støtte fra ens forældre og de måske bedre kan forstå, hvorfor man nogle gange reagerer, som man lige gør. Du kan læse vores artikel om at snakke med sine forældre om svære ting. Der står nogle gode råd til, hvordan man kan tage svære snakke med sine forældre.
Hvis det ikke duer at snakke med din mor, så er der måske en anden voksen i din omgangskreds, som du er tryg ved at snakke med. Det kunne være en moster, morfar, lærer eller helt 4. person. Måske er der en, du tænker på lige nu.
Kontakt Børnetelefonen
Nogle gange kan det være rigtigt rart at snakke med nogen andre, end dem som er tæt på en. Hvis du har det sådan, så kan jeg anbefale dig, at tage fat i Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen kan børn og unge snakke med en voksen om det der fylder for dem. Og man er altid velkommen til at kontakte Børnetelefonen – uanset størrelsen på ens problem. De er super søde, dygtige og helt vant til at snakke om unges problemer. Du kan kontakte dem både på chat, skriv, sms eller telefonen. Og det er helt anonymt.
Det er ikke særligt rart at opleve, at ens humør går rigtigt meget op og ned. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig og du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Masser af held og lykke herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper