Hej Mindhelper
sagen er den at jeg skal til at vælge uddannelse men jeg har haft den tanke at jeg skulle på HHX indtil for 5 måneder siden hvor jeg valgte at blive landmand. jeg har i mellemtiden været i praktik på en gård og fået fritidarbejde der. mine forældre hentyder til at jeg ikke skal det. når folk spørger dem om hvad jeg vil være svare de bare at det ved jeg ikke men at jeg havde snakket om 10. klasse (det er dem har har foreslået en 10. klasse men jeg har sagt nej) men nu har de lært at leve med at det er den vej jeg går. og så har jeg også valgt at gå på skole som ligger 1 time og 30 minutter væk så jeg skal jo bo på skolen. det er så der problemerne er. de mener at jeg skal gå på en skole som ligger lige her i nærheden men den skole har virkelig ikke et godt ry. de siger også at jeg ikke bare kan tage væk for det er jeg ikke gammel nok til og så siger de at det bare er fordi jeg vil væk fra dem hvilket gør mig rigtig ked af det for det passer ikke. hvad skal jeg lige gøre? for jeg vil virkelig gerne gå på den skole men det er bare svært når de modarbejder mig hele tiden og gør mig ked af det og vil diskutere det hvor de bruger de samme argumenter igen og igen som ikke giver mening.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder til, at du går med en masse tanker og frustrationer lige nu. Det kan bare være rigtig træls at gå og have det sådan. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet ind til os og delt dine tanker.
Først og fremmest vil jeg starte med at sige til dig, at det lyder mega spændende, at du gerne vil være landmand. Du skriver også, at du har været i praktik og nu har en arbejde på en gård. Det lyder til, at det er noget som du trives godt med. Og derfor tænker jeg også, at det er godt, at du har mærket efter og prøvet det af og har fundet ud af, at det er det, som du gerne vil.
Man bruger rigtig meget energi på at diskutere
Når man hele tiden diskuterer og er uenige om, hvilken skole som er den rigtige. Så sluger det bare rigtig meget af ens energi. Når der er noget, som man er uenige om, kan det være en rigtig god ide, at få snakket om det og diskuteret lidt. Men hvis det er sådan, at man diskuterer hele tiden, så påvirker det bare ens humør rigtig meget. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt at du er frustreret og ked af det, når det fylder så meget hjemme hos jer.
Snak med dine forældre om det
Det lyder til, at dig og dine forældre har prøvet at snakke om det, men at det ofte ender i en diskussion. Og det kan være rigtig frustrerende. Når jeg læser dit brev, synes jeg, at det lyder til, at dig og dine forældre måske går lidt skævt af hinanden. Derfor tænker jeg også, at det kunne være rigtig godt, at I fik snakket helt ud om det. Jeg tænker også, at det kunne være rigtig godt, hvis du fik fortalt dine forældre, at det faktisk gør dig lidt ked af det, når de siger, at du bare vil væk fra dem, når det ikke er sådan, at du har det.
Du skriver også, at dine forældre har lært at leve med, at det er den vej, som du gerne vil gå. Derfor tænker jeg også, at de gerne vil lytte. Og være med til, at finde en løsning, så du ikke hele tiden skal gå rundt og have ondt i maven over det. Du kan tage et kig på vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse god råd til, hvordan man lige kan gribe det an.
Hvis du synes, at det er svært at få snakket med dem, kan du også vise dem det brev, som du har sendt ind til os. Her beskriver du nemlig så fint, hvordan du har det med det hele. Og så kan det være, at I kan få snakket om det på den måde
Kan I tage ud og se på skolerne?
Jeg kommer til at tænke på, om I måske kunne tage ud og se på de 2 forskellige skoler? Det kan nemlig være rigtig rart at komme ud og se dem og mærke, hvordan stemningen er. Det kan også give en meget anderledes oplevelse end eksempelvis at læse om dem på nettet. Og så kan det være, at den ide man har om skolen måske slet ikke passer. For selvom en skole måske har et dårligt ry, så kan den godt være rigtig god. Det kan også være, at den har et godt ry blandt andre.
Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være fint at give det en chance, og tage ud og se på den skole som de forældre synes er en god ide. Og så også tage ud og se på den skole som du gerne vil gå på. For så kan dine forældre også se, hvordan det er på den anden skole. Det kan også være, at I kan snakke med nogle af lærerne og eleverne som går på de forskellige skoler. Og så kan de måske fortælle lidt om, hvordan det er at gå der. Så kan det måske også være, at det måske er lidt nemmere at beslutte, hvilken skole der lige er den rigtige.
Jeg håber at der er noget i mit brev, som har hjulpet dig, og at du får snakket med dine forældre om det. Og så ønsker jeg dig al held og lykke med din landmandsuddannelse.
De bedste hilsner fra en Mindhelper